Sněžení a ledovka jsou faktory, které na silnicích moc potkávat netoužíme. Silničáři už začali se zimní údržbou komunikací, na vícero místech už musely sypače odstraňovat sněhovou pokrývku.
Zimní údržba silnic a dálnic už je v plném proudu
Články na téma Správa a údržba silnic:
- Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic
- Zajímavosti ze světa techniky Správy a údržby silnic
- Mladí cestáři z mateřských škol se opět sešli v Chrudimi
- Věděli jste, že o silnice se starají i externisté?
- Jak probíhá údržba silničářské techniky?
- Pardubice se už po dvanácté stanou městem dopravy
- V Pardubicích se odehraje tradiční Silniční veletrh
- Údržba silnic a dálnic už začala - právě čtete
- Druhy komunikací – jak se v tom vyznat a kdo co spravuje? - již brzy
Jak uvedlo Ministerstvo dopravy, na letošní zimu mají připraveno 44 000 tun solanky, kterou bude silnice ošetřovat 196 sypačů. Dálnice a komunikace první třídy obstarává 830 pracovníků údržby ŘSD. Z toho 677 je řidičů a 153 dispečerů.
Základem všeho je samozřejmě meteorologická předpověď a určitá místní znalost. Dispečeři sledují, jak se situace vyvíjí, a to pomocí online předpovědi a meteorologických stanic podél komunikací. ŘSD má na starosti asi 1100 kilometrů dálnic a silnic po celém Česku. Lokálně pak údržba spadá na jednotlivá střediska, každé z nich má v kompetenci zhruba 50 kilometrů dálnic.
- Mohlo by vás zajímat: Sůl ze zimy může motorku poškodit
Proč se solí holá vozovka?
Velmi často se lze setkat s tím, že se sůl sype na čistou silnici. Není to jen tak samo sebou a nejedná se o žádné plýtvání. Znamená to, že podle předpovědi by brzy měly nastat podmínky, za kterých bude sůl fungovat, tedy zabrání tvorbě ledové krusty na silnici. Cestáři tzv. podsypávají, tedy solí holou silnici, na kterou pravděpodobně za chvíli nasněží nebo zaprší. Pakliže tedy vidíte sypač, který solí holou vozovku, očekávejte zhoršení počasí v následující zhruba hodině.
Chlorid vápenatý jako dálniční specialitka
Existují situace, kdy sůl ztrácí účinnost. Jedná se o teploty hluboko pod bodem mrazu, tedy od asi –15 stupňů a níže. V takových chvílích cestáři nasazují to nejdražší, ale nejlepší co mají. Tím je chlorid vápenatý. Má několik výhod a pozitivních vlastností. Předně funguje i v teplotách pod –30 stupňů, takže je použitelný prakticky kdykoliv.
Dále je více hygroskopický než klasická sůl, takže povrch vozovky rozmrazí rychleji. Při reakci s vodou je na rozdíl od soli exotermický, takže dochází ke generování tepla, u soli je tomu přesně naopak. Většinou chorid vápenatý nepoužívají cestáři samotný, ale dělají směs s posypovou solí.
- Mohlo by vás zajímat: Jak probíhá údržba silničářské techniky?
Kde je ten sypač?
Jelikož všechna vozidla údržby mají v sobě GPS lokátor, má o nich přehled nejen dispečer, ale pozice aut se propisuje i na web udrzba.rsd.cz. Kdokoliv se tak může na mapě podívat, kde se aktuálně sypače nacházejí. Nebojte, když sněží, tak se skutečně neflákají, ale úseky upravují podle priorit, což je zcela logický a správný postup.
Zdroj médií: Depositphotos.