PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Zimní údržba silnic a dálnic už je v plném proudu

7. 12. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Aktuality Tipy a rady Rádce motoristy

Sněžení a ledovka jsou faktory, které na silnicích moc potkávat netoužíme. Silničáři už začali se zimní údržbou komunikací, na vícero místech už musely sypače odstraňovat sněhovou pokrývku

Zimní údržba silnic a dálnic už je v plném proudu

Jak uvedlo Ministerstvo dopravy, na letošní zimu mají připraveno 44 000 tun solanky, kterou bude silnice ošetřovat 196 sypačů. Dálnice a komunikace první třídy obstarává 830 pracovníků údržby ŘSD. Z toho 677 je řidičů a 153 dispečerů

Základem všeho je samozřejmě meteorologická předpověď a určitá místní znalost. Dispečeři sledují, jak se situace vyvíjí, a to pomocí online předpovědi a meteorologických stanic podél komunikací. ŘSD má na starosti asi 1100 kilometrů dálnic a silnic po celém Česku. Lokálně pak údržba spadá na jednotlivá střediska, každé z nich má v kompetenci zhruba 50 kilometrů dálnic. 

Proč se solí holá vozovka? 

Velmi často se lze setkat s tím, že se sůl sype na čistou silnici. Není to jen tak samo sebou a nejedná se o žádné plýtvání. Znamená to, že podle předpovědi by brzy měly nastat podmínky, za kterých bude sůl fungovat, tedy zabrání tvorbě ledové krusty na silnici. Cestáři tzv. podsypávají, tedy solí holou silnici, na kterou pravděpodobně za chvíli nasněží nebo zaprší. Pakliže tedy vidíte sypač, který solí holou vozovku, očekávejte zhoršení počasí v následující zhruba hodině.

Chlorid vápenatý jako dálniční specialitka 

Existují situace, kdy sůl ztrácí účinnost. Jedná se o teploty hluboko pod bodem mrazu, tedy od asi –15 stupňů a níže. V takových chvílích cestáři nasazují to nejdražší, ale nejlepší co mají. Tím je chlorid vápenatý. Má několik výhod a pozitivních vlastností. Předně funguje i v teplotách pod –30 stupňů, takže je použitelný prakticky kdykoliv

Dále je více hygroskopický než klasická sůl, takže povrch vozovky rozmrazí rychleji. Při reakci s vodou je na rozdíl od soli exotermický, takže dochází ke generování tepla, u soli je tomu přesně naopak. Většinou chorid vápenatý nepoužívají cestáři samotný, ale dělají směs s posypovou solí. 

Kde je ten sypač? 

Jelikož všechna vozidla údržby mají v sobě GPS lokátor, má o nich přehled nejen dispečer, ale pozice aut se propisuje i na web udrzba.rsd.cz. Kdokoliv se tak může na mapě podívat, kde se aktuálně sypače nacházejí. Nebojte, když sněží, tak se skutečně neflákají, ale úseky upravují podle priorit, což je zcela logický a správný postup.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy, SÚSPK.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články