Jedním z nejčastěji upravovaných aut na českých silnicích je jedničková Škoda Octavia. A spousta majitelů tohoto vozu by z něj samozřejmě ráda vydolovala vyšší výkon. K tomu se dá dostat pomocí úpravy turbodmychadla.
VIDEO: Škoda Octavia 1. generace a tuning turba
Články na téma tuning a turbo:
- Turbo kit – dodatečná montáž přeplňování na atmosférický motor
- Tuning a jeho vliv na turbo
- Tuning turba u Škody Octavia 1 - právě čtete
- Co je tuning, co obnáší a jaká jsou rizika?
Tuning turba Škoda Octavia 1
U první oktávky bude hodně záležet na tom, o jakou výkonovou variantu se jedná. Předně je ale dobré zvážit, jestli má smysl investovat do takto starého auta nějakou vyšší částku peněz. Obvykle je totiž nejlepší cesta za vyšším výkonem koupě jiného a výkonnějšího auta.
Také čtěte
66 kW před rokem 2000 nepotuníte
Největší problém je se staršími variantami motoru 1.9 TDI s výkonem 66 kW. Ta má totiž turbodmychadlo s klasickým přetlakovým ventilem a na uchycení sice pasuje turbo z výkonnější 81kW verze, ale to je řízeno podtlakovým ventilem. Konverze by tedy zahrnovala dost komplexní operaci včetně montáže vývěvy, úpravy řídící jednotky a podobně. Jedinou možností je v tomto případě zkrácení táhla předpětí obtokového ventilu, což pomůže prodloužit dobu, po kterou turbodmychadlo podává maximální možný výkon (obtok se otevře později).
66kW/81kW varianta po roce 2000
Do novějších oktávek 1. generace s výkonem 66 kW po roce 2000 už montovala Škoda v rámci sjednocení dílů turbo z 81 kW. Obě výkonové verze tedy byly řízené podtlakovým ventilem. Liší se akorát počet lopatek systému stavitelné geometrie přívodu spalin.
Střed z Audi
Pokud se pustíme do samotného turbodmychadla a úprav na něm (nevratných úprav - pozn. redakce), tak se nahrazuje střed oktávkového turba středem z turba Audi o výkonu 96/103 kW. Svody v tomto případě zůstávají původní, protože výfuková polovina středu je totožná a shodná je i geometrie a ventil. Větší je kompresorové kolo, pro které je potřeba upravit kompresorovou komoru. Výkon tedy vzroste, protože do motoru půjde více vzduchu, ale jinak nejsou třeba žádné další úpravy (někdy je třeba vyměnit čidlo tlaku a přeprogamovat váhu vzduchu). Navíc i otáčky turba zůstanou stejné, takže tato úprava nemá prakticky žádný vliv na životnost.
Škoda Octavia 1 tuning turba expertem
Zdroj médií: Depositphotos.