PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Škodou Karoq z ulice až na sever Polska (1. díl) – co čekat od sdílených aut?

2. 12. 2023 4 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Kam na výlet Rádce motoristy Carsharing Carsharingem na dovolenou Cesta do Polska Tipy na výlety Polsko Trojměstí Škoda

Přes službu sdílených aut Car4Way jsem si půjčil náhodnou Škodu Karoq z pražských ulic a ujel s ní přes 1 600 kilometrů na sever Polska a zpět. Jak to celé probíhalo, v jakém stavu bylo auto a jaký vlastně Karoq je? To si povíme ve dvoudílné sérii.

Škodou Karoq z ulice až na sever Polska

Půjčit si dnes auto přes aplikaci není žádný problém. Samotného mě překvapilo, jak jednoduchý proces to ve skutečnosti je. Registrace mi i díky bankovní identitě zabrala jen pár minut a do cca dvou hodin jsem si mohl půjčit auto. Samotnou zápůjčku pak uskutečníte přes mobilní aplikaci – na mapě si vyfiltrujete model auta, který chcete, nebo si necháte najít nejbližší auto ve vašem okolí. Já jsem mířil pro Karoq, takže jsem si na mapě vyfiltroval právě toto SUV z Mladé Boleslavi.

Šel jsem na to ale chytře. Upřímně jsem na cestu do Polska nechtěl takové to klasické bílé auto s rozsáhlými polepy karoserie. A tak jsem hledal a následně i našel. U některých kousků je totiž v závorce připsána i barva. V mém případě to byla šedá a zároveň to znamenalo, že má auto jen decentnější loga na bocích a na víku kufru. Ještě jde takto najít červený Karoq. Na rychlé pojížďky po městě bych vzhled auta neřešil, ale na několikadenní cestu do zahraničí jsem měl jisté požadavky.

Škodou Karoq z ulice až na sever Polska

Lehké zklamání pro začátek

Čistota je z velké části subjektivní záležitost a u sdílených aut to platí dvojnásob. Protože jsou tato auta každý den v provozu, záleží jejich čistota na lidech, co si je půjčují. Pravdou je, že v dnešní rychlé době asi nelze očekávat, že se někdo bude zabývat uklízením auta, které není jejich. To je fakt. Když jsem si svého Karoqa půjčoval já, vše šlapalo dobře. Auto jsem si našel na mapě, třicet minut dopředu si ho zarezervoval, a když jsem k němu došel, na dálku jsem si ho z mobilu odemkl a zkontroloval přítomnost klíčů i tankovací karty.

Pak se určitě vyplatí auto nafotit ze všech stran a nahlásit případné neduhy. Osobně jsem čekal nějakou tu rýhu na karoserii, ale žádnou velkou jsem nenašel. Auta jsou však pravidelně obnovována a udržují se v dobré kondici. Moje Škoda Karoq třeba měla najeto pouhých 11 000 kilometrů. Po usednutí do interiéru se dostávám zpět k čistotě. Žádná tragédie se nekonala, ale křišťálově čistý interiér skutečně neočekávejte. Pár drobků a nečistot, ale hravě vyřešila vlhčená utěrka. Daleko více mě vytáčely drhnoucí stěrače čelního okna. No naštěstí po cestě moc nepršelo.

Žádné holátko

Žil jsem v domnění, že sdílená auta jsou zásadně v té nejzákladnější výbavě se slabým motorem. Ne však v případě Car4Way. Všechna jejich auta jsou velmi slušně vybavena. Základem často bývá automatická převodovka a infotainment zvládající Android Auto i Apple CarPlay. Škoda Karoq k tomu přidává vyhřívání sedaček i volantu, což zejména v zimních měsících velmi oceníte. Pod kapotou mělo kompaktní SUV benzinovou patnáctistovku o výkonu 110 kW spárovanou s automatickou převodovkou DSG.

Škodou Karoq z ulice až na sever Polska

Po 11 000 ujetých kilometrech samozřejmě vše fungovalo bez výhrad. Jediný problém se projevil hned po startu auta. Okamžitě se totiž rozsvítila kontrolka varující před ztrátou tlaku v pneumatice. Opět věc, kterou nikdo ze zákazníků neřeší. Zpočátku jsem to neřešil ani já, říkal jsem si, že někdo zřejmě nenakalibroval tlaková čidla. Před dlouhou cestou jsem si ale nakonec auto trochu připravoval a zjistil jsem, že tlak v jedné z pneumatik byl na polovičních hodnotách, než měl být. To není zrovna bezpečné.

Později jsem zjistil, že se zřejmě jedná o nějakou drobnou vadu ventilku. Na zpáteční cestě mi totiž tlak v levé zadní pneumatice klesl znovu. Žádný problém, pneumatiku jsem na nejbližší benzinové stanici dohustil, nicméně to stejné by rozhodně neudělal každý zákazník. Tady se ukazuje důležitost nahlašování závad. Já závadu nahlásil a dostal jsem potvrzení, že si ji správa vozového parku Car4Way bude věnovat. Zbytek vozového parku sice hodnotit nemůžu, ale předpokládám, že se jednalo o ojedinělý problém. Jinak mi Karoq posloužil důstojně.

Škodou Karoq z ulice až na sever Polska

A co cena?

Auto jsem si půjčoval na čtyři dny, hned jsem tedy zvolil balíček na čtyři dny včetně 200 kilometrů v ceně za 3 590 korun. Za zbylé kilometry, tedy dejme tomu nějakých 1 400, mi byla účtována sazba 10 korun za kilometr. To je nemalá částka. Celkem by mě tak půjčení auta vyšlo na 17 590 korun. Je však třeba zmínit, že v každém sdíleném voze Car4Way je i tankovací karta, která mi bez problému fungovala i v zahraničí. Celkem jsem bral palivo v hodnotě téměř 5 000 korun. Když si to od výsledné sumy odečteme, jsme na výrazně zajímavější částce. Pokud tedy potřebujete auto jen párkrát do roka, je tohle zajímavá možnost.

O tom, jak si Škoda Karoq vedla po cestě na sever Polska si povíme v druhém díle.

Ať vás ani nenapadne vyrážet do Polska bez cestovního pojištění! Kvalitní pojistka ochrání vaši peněženku nečekaných výdajů a zároveň vás podrží v nepříjemných situacích.

Kalkulačka cestovního pojištění do Polska

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Radim Krejčík.
Letro, 3. 12. 2023 13:47, reagovat
Tak bych to nepočítal. Největší položka je za 1400 km nad limit po 10,-/km tedy 14000,-Kč. Denní sazba pak je cca 900,-/den. Za 4 dny 3600,-Kč + částka za km nad 200 km.
Petr, 3. 12. 2023 8:20, reagovat
No tak po odečtení benzínu mi to vychází cca 3300 Kč/den nájemné.
To je trochu hodně ne? A ještě s výhodným balíčkem. Slušná raketa.

Podobné články