PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Stane se něco motoru, když změním specifikaci oleje?

30. 4. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Info o viskozitách olejů Viskozity motorových olejů Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Spousta majitelů aut si klade otázku, jestli mohou jen tak změnit specifikaci motorového oleje třeba z 0W-20 na 5W-30. Popravdě to motoru nijak vadit nebude, dokonce se dá říct, že v jistých situacích mu to prospěje.

Specifikace oleje – uškodí její změna motoru?

Články na téma specifikace motorových olejů:

  1. Specifikace motorových olejů se mohou velmi lišit
  2. Specifikace oleje – uškodí její změna motoru? - právě čtete
  3. Specifikace a normy motorových olejů

Motorové oleje – specifikace

Motorové olej krom základního rozdělení na minerální, syntetické a polosyntetické dále dělíme podle SAE specifikací a výkonových tříd ACEA/API. Výběr motorového oleje by měl podléhat těmto dvěma základním kritériím a současně s tím byl mělo být mazivo schváleno i podle normy automobilky. Například škodovky mají vždy předepsanou normu koncernu VW, například VW 507.00.

Pokud normu automobilka předepisuje, měli byste se ji snažit za každou cenu dodržet. Některé automobilky svoji vlastní normu stanovenou nemají, vystačí si se specifikací SAE a ACEA/API, nic dalšího nepředepisují. Výběr maziva pro taková auta je tedy logicky snazší.

Specifikace oleje a její změna

Změna specifikace, navzdory některým názorům, motoru nevadí. Agregát je vždy konstruovaný na konkrétní specifikace maziv a pokud se jich držíme, nemůže se stát nic špatného. Jsou dokonce řidiči, kteří mění specifikaci třeba dvakrát za rok – vždy před zimou a pak na jaře. Proč? Odpovědí je norma SAE, která udává viskozitní rozsah. Výrobce vozidla například povoluje pro motor auta oleje SAE 0W-20, 5W-30 a 10W-40. Pro příklad: Majitel vůz provozuje jak na krátkých cestách po městě a na okreskách, tak i na trasách delších, které překonává po dálnici při trvale vyšších otáčkách motoru. Za rok najezdí dotyčný 20-30 tisíc kilometrů, výměna oleje tedy přichází zhruba po půl roce provozu. Při výměně oleje na jaře tak řidič vymění 0W-20 za 5W-30, aby na podzim 5W-30 zase vypustil a nahradil ji 0W-20. Proč?

Kdyby auto mělo jezdit s jednou ze speficikací povolených výrobce, pravděpodobně se nic nestane. Přesto například v zimním období, kdy motor často startuje promrzlý a v minusových teplotách, se řídká 0W-20 rychleji dostane do všech potřebných míst v agregátu. Motor se dobře chladí nasáváním studeného vzduchu, takže ani dlouhá dálniční jízda při vysokých otáčkách neohrozí soudržnost mazacího filmu.

Jenže s oteplením přichází změna. Ráno nepadají teploty pod nulu, ale odpoledne už může být klidně přes 20 °C, v červnu klidně ke čtyřicítce na sluníčku. Horký vzduch se podepíše i na o něco horším chlazení agregátu, kde by za určitých okolností mohlo docházet ve vysokých otáčkách ke krátkodobému narušování mazacího filmu, který 0W-20 nebude mít tak pevný, jako „hustší“ maziva. Proto není od věci dopřát motoru 5W-30, která by v zimě byla za studena sice hůře čerpatelná (což v létě nevadí), ale v létě naopak poskytne pevnější mazací film a má tedy větší rezervu pro vysoké teploty a horka. Majitel auta tedy jde naproti změnám teplot v průběhu roku a přizpůsobuje tomu i teplotní rozsah oleje v motoru.

Proč nepoužít rovnou 10W-40, případně ještě hustší oleje, za předpokladu, že to manuál k autu dovoluje? Tato maziva jsou už do z našeho pohledu extrémních podmínek. 10W-40 by se dala zvažovat možná na jihu Španělska v letním období a 15W-50 je spíš na přejezd Sahary. Pro střední Evropu by to byla zbytečně hustá specifikace s obrovskou rezervou.

Se specifikací oleje změňte klidně i jeho výrobce

Jak vidno, tak měnit SAE specifikaci účelně v závislosti na ročním období, případně jiných podmínkách, je záležitost spíš pro fajnšmekry. Pokud byste to chtěli vyzkoušet sami, nic vám nebrání, vždy se však držte v mantinelech norem nastavených výrobcem auta. Nenechte si ale ujít i příležitost motoru trochu pomoci od nečistot a usazenin. Výrobci totiž používají odlišné aditivační balíčky, které fungují na různé druhy nečistot rozdílně. Takže když už bychom se pustili do změny specifikace oleje, klidně bychom sáhli po oleji jiné značky, který bude odlišně aditivovaný a pravděpodobně tedy rozpustí něco, co ten předchozí nezvládl. Při další výměně maziva se tak nečistoty dostanou z motoru pryč.

Zdroj info: oleje.cz, repsol, totalenergies, autoexpress, motor1.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články