To, že turbodmychadlo propouští trochu oleje, je svým způsobem normální. Záleží ale na tom, kolik toho oleje je a především odkud pochází. Protože ne vždy je při nálezu oleje v sací nebo i výfukové části na vině turbo samotné.
Co si počít, když teče olej z turba
Články na téma problémy s turbem:
- Co dělat, když turbo propouští olej - právě čtete
- Proč píská turbo
- Proč auto padá do nouze
- Píská turbo – co to způsobuje?
Malý únik je normální
Ono samotné turbodmychadlo olej v nějakém minimálním množství propouští vždy. Díly jsou vyrobeny sice velmi přesně, ale s určitou tolerancí - ložiska fungují tak, že mezi jejich kluznou plochou a hřídelkou je vrstvička maziva, které samozřejmě má tendence vytékat. Vzniká tak dojem, že turbo „žere olej“. Střed turba není stoprocentně těsný, takže únik několika kapek oleje z turba je zcela běžný.
Olej v sání
Problém ale nastává v okamžiku, kdy je olej v sání. Tam se může olej dostat z odvětrání ventilového víka, což je mimochodem věc, kterou velká spousta řidičů zanedbává. Tudy se do sání dostane olej, turbo si ho nasává a je to na něm poznat - kompresní kolo (prostě ta vrtulka) je černé a špinavé. Stačí oddělat hadici a podívat se. Ve chvíli, kdy je od oleje, je jasné, že jde na ni olej, turbo ho saje a posílá dál do intercooleru. Dobré je také podívat se samozřejmě do sání, protože i to bude špinavé a upatlané. Indicií, že je něco špatně, bývá někdy modrobílý kouř z výfuku, protože olej prochází sacími kanály do válců, kde se samozřejmě spaluje.
Také čtěte
Olej propouští samo turbo
Pokud olej propouští samotné turbo, není nikdy kompresní kolo černé, ale naopak je čisté, protože únik oleje se odehrává až za ním a v této části je přetlak, takže olej je naopak tlačen od něj. V takovém případě jde obvykle mazivo do výfukové části, což je většinou opět poznat podle modrobílé barvy dýmu z výfuku. Když do výfuku teče po troškách olej škodí to i obvykle dost drahému DPF filtru, mimochodem.
Zpuchřelá trubka
Trochu specifickým problémem je situace, kdy turbo samotné je v pořádku, ale stejně skrze jeho ložiska uniká mazivo. Příčinou bývá odtok oleje ze samotného turba, což se typicky stává u straších aut. Hadice odtoku bývá totiž někdy z gumy, ačkoliv opletené, takže vypadá bytelně. Jenže guma uvnitř ztratí vlivem tepla svoji pevnost, zpuchří a zmenší se průměr trubky a tím se vytvoří protitlak. Sice mírný, ale i tak dostatečný k tomu, aby kladl odtékajícímu oleji odpor a ten si hledal cestičky ven jinudy. Nemusí být vždy špatná jen hadice, ale na vině bývá i špatně vložené těsnění mezi hadicí a odtokovou částí turba (tam se to těsnění dává fakt hodně blbě).
Názor odborníka - turbo propouští olej
Zdroj médií: Depositphotos.