Patřím k jedněm z mála lidí, kterým dávají smysl plug-in hybridy. Beru to totiž tak, že si berou ne to nejhorší z elektromobility i spalováků, ale naopak to nejlepší.
Spotřeba Citroënu C5 X
Články na téma Citroën C5 X:
- Citroën C5 X rozměry
- Citroën C5 X cena
- Spotřeba Citroënu C5 X - právě čtete
- Test: Citroën C5 X plug-in hybrid – auto, které jsem naboural
- Citroën C5 X - podvozek
- Citroën C5 X – co je to vlastně za auto?
Nezatracujme plug-in hybrid
Motoristický svět se totiž na tuhle ještě do nedávna nemyslitelnou kombinaci dívá trochu zvláštně. Ano, ta auta jsou těžká, někdy nevyvážená a jejich cenovka je někdy dost vysoko. To vše uznávám a chápu, že někdo si plug-in koupí primárně kvůli registrační značce začínající „EL“, jež má v parkovacím systému Prahy ultimátní moc.
Jenže podíváme-li se optikou člověka racionálně uvažujícího a hledícího na náklady spojené primárně s palivem, dostáváme se do zcela jiné dimenze. Tušíte, za kolik jezdí benzinový motor, když je studený? Ne, opravdu se k tabulkové hodnotě ani neblíží. V lepším případě se vejdete do osmi litrů na sto. Pro řidiče, který se pohybuje „přískoky“ třeba po městě, je to standard. Pro spalovák to navíc není optimální, když většinu času běží nezahřátý a zvyšuje se tak riziko nějaké závady vyžadující nákladnou opravu. Jenže přesně tohle řeší elektromobil, nevadí mu vytáčení za studena, ani provoz, kdy ujede pár set metrů, pak hodinu stojí a následně ujede kilometr, aby byl znovu odstaven.
Schůdné řešení i pro skeptické Čechy?
Řekněte ale českému člověku, aby si koupil auto na baterky… V lepším případě vás pošle k šípku, v tom horším po vás něco hodí a jeho argument bude obligátní „cesta do Chorvatska“. Tudy cesta nevede (zatím). Řešením by ale mohl být právě vůz, který kratší trasy zvládne na baterky a na těch delších holt převezme úlohu primárního pohonu na svá bedra starý dobrý zážehový či vznětový agregát.
I proto jsem měl radost, že ze všech verzí se mi do rukou v případě testu Citroënu C5 X dostala zrovna ta nabíjecí, tedy plug-in hybrid. A co by to bylo za test, kdybych se nezaměřil na spotřebu, že?
Citroën C5 X a jeho spotřeba
Za celou dobu, kdy jsem měl možnost autem jezdit a kombinoval jsem převážně okreskový a dálniční provoz, jsem skončil na hodnotě 5,3 litrů na sto kilometrů, což je hodnota naprosto skvělá, jenže v případě plug-inu bohužel nic neříkající, jelikož trakční baterie se postupně vybíjí klidně třeba prvních sto kilometrů jízdy.
Proto jsem nechal akumulátor úplně vyšťavit a vynuloval jsem ukazatel spotřeby. Vůz přešel do režimu klasického hybridu, což apetit vyhnalo k šesti litrům, na dálnici pomalu začal mířit k sedmi. To není zlé a velký podíl na tom má řídící elektronika, která skutečně velmi efektivně a logicky používá narekuperovanou energii. Je až s podivem jak.
Čistě na elektřinu se dá v pohodě jezdit na zhruba 40 kilometrů. Mé maximum bylo 44, přičemž výrobce udává až 55 bezemisních kilometrů. Do nejbližšího města to mám 12 kilometrů, ráno musím ještě dítě dopravit do školky, což je celkem 8 kilometrů (4 tam a 4 zpět) a odpoledne ho vyzvednout. Když tedy potřebuji něco ve městě a běžné denní poježdění, jsem přesně na 40 kilometrech, což zvládnu bez jediného zapnutí spalováku. Takhle si představuji, že by člověk s plug-in hybridem fungoval! Stačí auto na noc zapojit do zásuvky, druhý den máte k dispozici na prvních několik desítek kilometrů elektromobil.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.