Zatím co u běžných osobních vozů se spalovacím motorem je spotřeba v zimě jen málo odlišná od té letní, u elektromobilů je rozdíl zásadní. Když vám třeba ze 318 kilometrů dojezdu, které udává výrobce auta, zbude 190 kilometrů, je to docela problém.
Spotřeba elektromobilu na 100 km v zimě
Články na téma spotřeba elektromobilu:
- Spotřeba elektromobilu, jak se počítá?
- Spotřeba elektromobilu na 100 km
- Spotřeba elektromobilu v zimě - právě čtete
Spotřeba elektromobilu – jak se udává?
U elektrických aut je spotřeba udávána podobně jako je tomu u spalováků. Namísto litrů na sto kilometrů se zde ale počítají kilowatthodiny. Automobilky nicméně rády operují především s dojezdem, protože pro uživatele je to jednak uchopitelnější hodnota, a spotřeba logicky roste s velikostí a hmotností vozu. Takže zatímco malé elektrické vozy mají spotřebu třeba 10 kWh/100 km, tak velké dosahují hodnot 16 kWh/100 km a více. I přesto ale obvykle ta větší elektrická auta dojedou dál? Jak je to možné? Tajemství je ve větší trakční baterii.
Proč je rozdíl mezi zimním a letním dojezdem elektromobilu?
Část nižšího zimního dojezdu má na svědomí obutí – elektrická auta logicky také používají zimní pláště, které mají vyšší jízdní i aerodynamický odpor. Největší podíl na poklesu akčního rádiusu však má zima. Akumulátory nesnášejí příliš dobře chladné počasí, které zpomaluje elektrochemickou reakci v nich probíhající. Baterie tak poskytuje nižší výkon a aby se to zlepšilo, potřebuje teplo. U těch dražších elektromobilů si to zvládne zařídit sama pomocí termomanagementu chlazení. U levnějších elektrických aut se trakční baterie ohřeje jedině vyšším výkonem při jízdě – prudké akcelerace a odběr vyšších proudů ji zahřívají, jenže vyšší proudy znamenají kratší dojezd.
Vysoký odběr má i topení. Opět jsou zde dvě různá řešení. Levnější je klasický odporový drát, jaký používá i řada spalováků (pomocný topný element). Dražší variantou je tepelné čerpadlo, které je efektivnější, má menší odběr, ale zároveň je dražší. I u některých docela drahých elektromobilů, jako třeba Škoda Enyaq, je to příplatková položka (podle konfigurátoru vychází na 30 500 korun). Spotřeba tepelného čerpadla je docela akceptovatelná, nicméně i tak to holt něco málo energie potřebuje. Vytápět si odporovým topením, je dost náročné a umí to ukousnout kousek dojezdu.
Další příslušenství, jako je vytápění sedaček nebo volantu, eventuálně vyhřívání skla, opět zvedá spotřebu. Elektromobil zkrátka každý napájený spotřebič promítne do celkové spotřeby, tedy i dojezdu.
Jaká je spotřeba elektromobilu v zimě?
Pokud se chceme podívat na konkrétní hodnoty, můžeme se odpíchnout třeba od testu, který dělal ADAC. Ten zjistil, že velmi dobře je na tom v zimě Tesla Model 3 Long Range, u které se zimní dojezd lišil jenom o 24 % od toho, jaký udává automobilka. Konkrétní hodnota spotřeby tedy byla 16,6 kWh/100 km, což není špatné. Tesla má velmi kvalitní termomanagement trakční baterie, což pravděpodobně stojí za tak skvělou spotřebou.
Ani zmíněná Škoda Enyaq iV 60 na tom nebyla zle. Její spotřeba byla 20 kWh/100 km, což znamená, že s akumulátorem o kapacitě 58 kWh ujela 278 kilometrů. Což je o 29,8 % méně, než je dojezd udávaný automobilkou. Spotřebu elektromobilu v zimě tedy můžeme uzavřít s tím, že je o zhruba čtvrtinu až třetinu vyšší než jakou udává automobilka.
Zdroj médií: Depositphotos.