PRÁCE 🧰

Syntetický benzín a syntetická nafta – je to budoucnost?

3. 1. 2025 2 min. čtení diskuze (0) Aktuality Tipy a rady

Jednou z možných cest, jakou by se mohl autoprůmysl vydat, jsou syntentická paliva. Co by to znamenalo a jak by taková budoucnost vypadala?

Syntetický benzín a syntetická nafta – je to budoucnost?

Články na téma syntetická paliva:

  1. Syntetická paliva
  2. Syntetická paliva mohou zachránit evropský autoprůmysl - právě čtete

Běžné palivo vznikne z ropy, kterou musíme někde vytěžit, odtamtud ji transportovat, zpracovat a v rafinaci jsme schopni z ní dostat benzín nebo naftu. Je to poměrně dost energeticky i logisticky náročný proces. 

Vedle toho se dají paliva pro spalovací motory získávat i odlišnou cestou, tedy synteticky. To znamená bez nutnosti těžit a zpracovávat ropu. Proces výroby syntetického paliva spočívá v chemických reakcích, které kombinují vodík a oxid uhličitý (CO2). Konečným produktem je pak buď kapalina nebo plyn.

Nevýhody syntetických paliv

Možná si říkáte, že pokud máme možnost vyrábět si náhradu klasických paliv, tak proč to už dávno neděláme, že? Problém je zatím v ceně, která je příliš vysoká. Takže jsme schopni palivo vyrábět, ale ne za přijatelnou cenu, která se v praxi pohybuje mezi 50 a 100 korunami za litr.

Dalším nešvarem je energetická náročnost produkce syntetických paliv. Potřebujeme na to skutečně masivní množství vody, proces začíná elektrolýzou, a to je jenom první krok, následuje třeba syntéza vodíku a oxidu uhličitého, což je další brutálně energeticky náročná operace.

A nemá moc smysl vyrábět syntetická paliva, když při jejich produkci vypustíme více emisí, než kolik tím ušetříme. Do budoucna, pokud bude dostatek energie z obnovitelných zdrojů, by to mohlo být po stránce emisí výhodnější, ale to bychom museli skutečně syntetická paliva vyrábět masově a ne na poloexperimentální úrovni.

Výhody syntetických paliv

Největším pozitivem je, že není až tak složité na syntetiku přejít. Jak motory, tak i distribuční sítě jsou na to víceméně připravené. Na rozdíl od rozvoje například elektromobility není potřeba budovat nové distribuční body, tahat k nim veškeré inženýrské sítě a podobně.

Ekologický aspekt samozřejmě nelze pominout. V okamžiku, kdy využijeme energii z tzv. obnovitelných zdrojů, je proces neutrální, pokud se podíváme na emise CO2. Další zelené dobro jde z výfuků aut, která syntetiku spalují. Odpadá totiž produkce síry a aromatických uhlovodíků, škodlivin je tedy daleko méně.

Dočkáme se někdy?

Jestli si někdy natankujeme syntetiku do klasické oktávky nebo jiného vozidla se spalovacím motorem, je zatím ve hvězdách. Pro automobilky by to však mohla být „úniková cesta“. Evropské automobilové koncerny si neumí úplně poradit s elektromobilitou, nemají moc šanci konkurovat Tesle, která je o roky napřed a nemohou se postavit ani cenám elektrických aut vyráběných v Číně. A například koncern Stellantis zatím nemá pořádný konkurenceschopný elektrický vůz.

S tím, jak se blíží rok 2035 a s ním i zákaz spalovacích motorů, začíná být víc a víc jasné, že čistě elektrická budoucnost bude možná jen za cenu obřích kompromisů. Syntetická paliva by mohla být řešením.

Zdroj info: cappo, ekolis, oze.tzb-info.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články