PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Test Škoda Octavia 1.9 TDI 81 kW - kultovní rodinný povoz

31. 10. 2022 7 min. čtení diskuze (1) Testy Škoda

Dnes se vrátíme skoro o dvacet let zpátky a připomeneme si, jaká je Škoda Octavia 1.9 TDI s 81 kW z roku 2003. Recenze této kultovní ojetiny na sebe nenechala dlouho čekat. Jaká je a jak funguje první generace Octavie z mladoboleslavské automobilky po více než 300 000 najetých kilometrech?

S tímto českým snem jsem vyrůstala prakticky od dítěte. Auto je v rodině již od roku 2006, kdy bylo jako ojetina zakoupené v autobazaru za tehdejších 300 000 korun. V bazaru bylo auto stočeno a budíky ukazovaly krásných 50 000 najetých kilometrů.

První registrace Škody Octavie 1.9 TDI v pětidvéřové karoserii s označením liftback proběhla 30. ledna roku 2003 a od té doby brázdí silnice bez většího problému. Octavia s 81 kW disponuje dobovou výbavou Elegance (toto označení lze najít nad předním bočním blinkrem), která byla ve své době největší a téměř nejdražší výbavou. Výbava Elegance nabízela prémiový airbag spolujezdce, lité disky s novým designem, výškově nastavitelné sedadlo (a pozor to i pro spolujezdce!), uzamykatelnou odkládací přihrádku, elektrické ovládání předních i zadních oken, loketní opěrku pro řidiče, a i pro pasažéry vzadu nebo dokonce i klimatizaci. Bez této výbavy si dnes nedokážeme představit ani to nejlevnější auto na trhu. Na začátku milénia byly tyto vymoženosti velmi žádanými a taky kvalitně zaplaceny.

Standartní výbava mohla být dále obohacena o příplatkovou výbavu, která sčítala například vyhřívaná přední sedadla, dešťový senzor pro stěrače, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, xenonové světlomety nebo interiér z kůže.

Škoda Octavia 1.9 TDI je v rodině již přes 16 let a od té doby se na ní provádí pouze klasické servisní úkony, jako je výměna oleje a filtrů. Pár let zpět se řešil jediný větší problém, a to byl klimakompresor a prasklé čelní okno od kamínku, které bylo potřeba vyměnit. Od té doby auto pouze jezdí bez většího problému (kromě zlobících pojistek, nebo jiných maličkostí) z bodu A do bodu B a je servisováno v autorizovaném servisu. Často bylo v létě využíváno pro dlouhé cesty k moři do Chorvatska a jiných destinací, přičemž za celou dobu nás nikde nenechalo.

Výkon, motor, spotřeba, rozměry a neduhy

První generace tetované Škody Octavie v liftbackové verzi disponuje čtyřválcovým naftovým přeplňovaným motorem o objemu 1896 cm³. Octavia 1 má při psaných 4 150 ot./min, výkon 81 kW (110 koní) a točivý moment 235 Nm při 1900 ot./min. Motor s označením ASV je opravdovým držákem, to že dělá kravál a třepe se jak epileptik mu nikdo za vinu dávat nebude.

Vůz disponující tímto motorem totiž na dálnici při dlouhodobé spotřebě pojede do čtyř litrů, a to je přece to, oč tu běží. Ve městě se můžete spokojit s nějakými šesti litry na sto – což splňuje požadavky mnoha řidičů – levný, ale jede. Bohužel žádný zázrak v podobě samovolného „vyrábění nafty“ se zde neděje. S objemem nádrže 55 litrů nebudete muset tak často tankovat. Zkrátka je oktávie velmi dobře propočítána a ve výsledku tvoří auto s opravdu velmi nízkou spotřebou, a to i když tomu dupete po krku.

Z nuly na sto se s oturbenou (skoro) devatenácti stovkou, spojenou s pětistupňovou manuální převodovkou, můžete i po letech dostat za cca 11 sekund. Maximální rychlost 192 km/h stejně na českých dálnicích nevyzkoušíte. Ale pro plynulou a dynamickou jízdu to rozhodně stačí. „Ovce“ splňuje starší emisní normu EURO 2, tudíž je potřeba sledovat v rámci nízkoemisních zón (zejména na západě Evropy), kam s ní můžete vjet.

Škoda Octavia první generace v liftbacku byla, a i dnes je oblíbeným vozem mladých tuningových nadšenců, kteří pomocí map a jiných úprav zvyšují výkon a poznat je můžete častokrát podle obrovského černého dýmu, který se za nimi při sešlápnutí plynového pedálu line. Tento kousek je naštěstí ve velice zachovalém a sériovém stavu.

Octavia je postavena na podvozkové platformě, která je shodná se čtyřkovým golfem, nebo Audi A3. Má krátký rozvor (2 512 mm) což jde pocítit například na zadních sedačkách – ale ruku na srdce – kolikrát jste v posledních letech potkali plně naloženou Octavii? S délkou 4 513 mm patří Oktávka k průměrným vozidlům a s objemem zavazadlového prostoru, který činí 548 l, se sklopenými sedačkami až 1 512 l budete za lehce nadprůměrnou délku a šířku (1 731 mm) přece jen rádi. Skoro 20 let stará ojetina začíná postupně ukazovat svá slabá místa, a to v podobě koroze na víku kufru, částech kapoty a na podvozku – naštěstí se nejedná o nic drastického, jelikož je auto od koupě v bazaru stále garážované v suché garáži.

Interiér

V interiéru toho moc zajímavého nenajdete. Pochmurná šedá s černou, doplněná levnými vrzajícími plasty. Naštěstí se jedná o faceliftovaný model, tudíž zde nenajdete ten ještě lacinější dřevodekor, který v prvních oktávkách bohužel byl. Sedačka je nastavitelná, stejně tak i volant a kromě mini-držáčku asi na espressový kelímek (nebo na tehdejší Nokii) si žádné pití ani telefon vepředu neodložíte – maximálně na sedačku spolujezdce, nebo mezi nohy. Sedačky jsou při správném nastavení bederní opěrky vhodné i na delší trasy, nicméně nastavení hlavové opěrky je na tom trochu bídně. Na středovém tunelu ze strany spolujezdce lze najít zámek řazení, který uzamkne řadicí páku ve zpátečce.

Jednoduchá palubní deska disponuje manuálními tlačítky pro nastavení teploty, klimatizace, vyhřívání zadního okna a místo originálního rádia se zde nachází CD rádio značky Sony. Elektrické ovládání oken i zrcátek funguje bezproblémově, a kromě chyby na pojistce u zatuhnutých předních stěračů s elektronikou nebyl prakticky žádný problém. O místech na zadních sedačkách jsme se už zmínili. Automobilka stísněný prostor trochu vyřešila vybráním předních sedaček, díky kterému získáte alespoň pár centimetrů navíc.

Exteriér a podvozek Octavia 1.9 TDI

Zachovalý exteriér jedničkové Škody Octavie byl na svou dobu velice nadčasový. V té době zde totiž jezdily hranaté Felicie, Favority, staré bavoráky a jiné hranaté vrány. Designér Dirk van Braeckel jedničkovou oktávku vytvořil s elegantními oblými tvary tak, aby vystupovala z davu. Dnes už však Octavie ničím výjimečným není. Velice obecně jedničková Octávka před faceliftem vypadá jako třetí modernizace Felicie. Tato konkrétní disponuje barvou s označením jako šedá základní metalíza a na svůj věk není ani výrazně vybledlá, či popraskaná. Octavia je postavena na 16“ kolech z lehké slitiny.

Jedním nepříjemným neduhem jedničkových Octavií je miniaturní pravé zpětné zrcátko, tenhle kus je však výjimkou, má obě zrcátka stejné, za což jsem byla velice ráda, když jsem se s ní před závěrečnou zkouškou z autoškoly snažila zaparkovat.

Při brzdění se příď oktávky se svou nízkou světlou výškou, často zahrabává do země. Ne jednou jsem nárazníkem škrtla a velmi lehce se může při neopatrném zacházení poškrábat nebo klidně i urvat. Často také dochází k polámání spodního plastového krytu.

Tuhá zadní náprava se zbytečně dlouhým převisem karoserie výrazně zhoršuje kvalitu jízdy. Měkčí pérování má pak za následek větší citlivost při přejíždění nerovností jako jsou například koleje, nebo příčné prahy. Škoda vsadila na robustnost a bezpečnost – taky oprávněně získala čtyři hvězdičky bezpečnosti Euro NCAP.

Řízení je méně citlivé a při menším zatáčení prakticky nevíte, co se děje mezi koly a silnicí. Podvozek trpí na nedotáčivost, a to především kvůli nerovnoměrnému vyvážení, kdy je vepředu před nápravou zakotven těžký litinový motor. Toto úskalí je však obráceno ve výhodu především na dálnici, kde stačí jet pouze rovně.

Shrnutí a závěr

Jedničková Oktávie, jako sen českých tatínků se nás bude držet ještě dlouho. Levné díly a docela jednoduchá oprava mé tvrzení rozhodně jen podpoří. Nízká poruchovost už v případě vylítaných nafťáků není tak zaručena, avšak pokud máte možnost koupit opravdu zachovalý kus, nemusíte se bát, že byste s ním minimálně půl mega až mega s pravidelným servisem nenajeli. To, že je jedničková oktávie opravdu oblíbeným automobilem potvrzuje také fakt, že jeho výroba byla definitivně ukončena až 20. listopadu roku 2010.

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Nikola Vrablová.

+

  • Spotřeba
  • Minimální poruchovost
  • Dostačující zavazadelník
  • Vyhovující výkon motoru

  • Kvalita provedení interiéru
  • Hlučnost při vyšších rychlostech
  • Poruchový klimakompresor
  • Slabé vzpěry víka kufru
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Jaroslav Jouza, 31. 10. 2022 22:13, reagovat
Strašná kultura, ale jsme v čechách, tak se není čemu divit. Vychvalovat tenhle odpad je opravdu úchylka.

Podobné články