PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Turbodmychadlo dostává cestou k moři záhul

2. 8. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Životnost turba

Cesta na dovolenou se může změnit ve velmi nehezký zážitek v případě, že vám cestou vypoví službu auto. Existuje velmi typický způsob, jak si velké množství řidičů ničí motory svých aut, aniž by o tom věděli. Dokonce to byl takový problém, že automobilky tomu šly naproti a u modernějších vozidel implementovaly systémy, které problém řeší.

Turbodmychadlo a problém letní dovolené

Čím turbo nejvíc trpí?

Je to velmi omílaná problematika, nicméně spousta řidičů o riziku absolutně neví, proto jsme se rozhodli napsat na toto téma článek i letos – dochlazování turba. Cestování na dlouhé vzdálenosti při vyšším zatížení motoru přináší růst teploty právě turba. Tomu to nevadí, je na to stavěné, může se klidně do ruda rozpálit a vydrží to. Problém je, když potom vůz rychle zastaví a vypne se motor. Přestane proudit olej, který zajišťuje mazání právě turbodmychadla a ten, který je přímo v něm nebo v jeho těsné blízkosti, se začne doslova přepalovat. Teploty přes 200 stupňů zkrátka nemá šanci vydržet a vytvářejí se v něm malé částečky karbonu, který je velmi tvrdý a abrazivní. Vliv na to má nejenom teplo, ale i stáří oleje a jeho stav – vyčerpáním aditiv se posunuje bod, kdy se karbon začíná tvořit.

Dejte mu chvilinku

Proto pokud je to jen trochu možné, před vypnutím motoru chvíli počkejte. Typicky se jedná o dojezd na čerpací stanici po dálničním úprku stošedesátkou a s plně naloženým autem. Stačí pár desítek sekund, nemusíte to přehánět. I půlminuta by měla stačit. Není také od věci zvolnit, případně po připojení do odbočovacího pruhu vyřadit na neutrál a nechat agregát běžet na volnoběh. Olej tak nepřestane kolovat, ale zároveň bude pořád plnit svoji funkci. Mezitím turbo trochu vychladne a než zaparkujete u stojanu na benzínce, bude jeho teplota natolik nízká, že je bezpečné motor vypnout.

Mohlo by se vám během cest hodit: Ať už máte v plánu vyrazit na pracovní cestu, krátkodobý výlet nebo zaslouženou dovolenou, nezapomeňte si do zahraničí sjednat také kvalitní cestovní pojištění. Pojistku vyřídíte online z pohodlí domova díky praktické kalkulačce.

Kalkulačka cestovního pojištění

Vodní chlazení turba

Existuje ale způsob, jak automobilky chrání turbodmychadla, a to zejména u novějších vozidel. Je to vodní chlazení, které není závislé na tom, jestli motor běží, respektive není závislé na tlaku oleje vytvářeného olejovým čerpadlem. Oběh chladicí kapaliny zajišťuje elektrické čerpadlo, a to zvládá svoji činnost nezávisle na motoru. Jako typický příklad můžeme jmenovat agregát 1.2 TSI (EA111 a EA211), který disponuje právě vodním chlazení turba. Když zastavíte auto a zvednete přední kapotu, uslyšíte slabounké bzučení. To je právě zvuk vydávaný čerpadlem, které i přes vypnutý motor dál ještě chvíli „honí vodu“. Po chvíli se vypne, takže baterii nevytříská, ale z toho nejhoršího tepla turbodmychadlu pomůže.

Nové turbo stojí majlant

Ani vodní chlazení není všemocné a pokud jedete opravdu hodně svižně, nemusí to stačit. Proto i turba vodou chlazená není špatný nápad nechat ještě chvíli s běžícím motorem, aby olej protékal a nemohlo se stát, že se začne připékat. Turbodmychadla si mimochodem važte! Jeho cena není zrovna malá. Pro zmíněný 1.2 TSI stojí turbo přes 18 tisíc korun, originální díl vyjde na něco málo přes 36 tisíc. V případě, že se turbo pokazí, dá se i repasovat, a to za mnohem příznivější částky (běžně do cca 10 tisíc korun).

Že je havarijní pojištění zbytečným a předraženým produktem? Už dávno ne! Díky exkluzivní spolupráci Portálu řidiče s pojišťovnou Allianz nyní můžete získat slevu na havarijní pojištění ve výši až 21 %

Chci výhodné havarijní pojištění

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články