Vzduchový filtr se často řeší jako jeden z limitů při navyšování výkonu auta. Zároveň je to ale první obranná linie turbodmychadla, respektive celého motoru.
Turbodmychadlo a vzduchový filtr
Články na téma životnost turbodmychadla:
- Vliv regenerace DPF na turbo
- Vliv vzduchového filtru na životnost turba
- Životnost turba a jak ji prodloužit
- Turbodmychadlo a vzduchový filtr - právě čtete
- Turbodmychadlo a problém letní dovolené
- Životnost turba lze ovlivnit. Tohle mu nikdy nedělejte!
Prach do motoru nepatří
Aby motor mohl fungovat, potřebuje dvě složky palivové směsi – vzduch a naftu nebo benzín. Fosilní paliva jsou filtrována při výrobě, distribuci a následně v autě palivovým filtrem. Zato vzduch může mít různou kvalitu, může být plný prachu, pylu, hmyzu, ale třeba v horách bude relativně čistý. Každopádně auto si ho musí přefiltrovat samo, aby se do motoru nedostalo nic, co se tam dostat nemá. Prach a nečistoty ve spalovacím prostoru urychlují opotřebení motoru a mohou způsobit dokonce i jeho zadření.
Také čtěte
Turbu vadí i kapaliny
Ještě hůř jsou na tom motory přeplňované. Vzduch u nich prochází nejprve filtrem, potom turbem a pak až se dostává do sacího kanálu. Jenže turbodmychadlo je velmi, velmi citlivé na jakékoliv nečistoty, ve chvíli, kdy je roztočené, mu vadí dokonce i třeba kapka vody, která by na něj ze sání dopadla. Hřídel se běžně točí rychlostí přes 200 tisíc otáček za minutu, takže musí být naprosto vyvážená, jakákoliv disbalance by zkrátila životnost turbodmychadla velmi dramaticky.
Ucpaný filtr = riziko pro turbo
Aby filtr plnil svoji funkci co nejlépe, snaží se výrobci docílit co největší plochy. Obvykle tak vzduchový filtr vypadá jako harmonika – papír je poskládaný v gumovém nebo plastovém rámečku. Velká plocha je důležitá proto, aby nedocházelo k rychlému zanášení nečistotami. Dalším důvodem je optimální průtok vzduchu. Turbo vytváří silný podtlak v sání a pokud by filtr nestíhal propouštět dostatek vzduchu, hrozilo by, že nějaká z nečistot se dostane skrz filtrační materiál, nebo dokonce že se vytrhne kus samotného filtru. Obojí je samozřejmě pro roztočené turbo zásadní nebezpečí.
Nejlepší filtr je originální filtr
Potenciálním rizikem jsou i sportovní a neoriginální filtry. U těch sportovních jde výrobce obvykle cestou, že se snaží zvýšit propustnost. Jenže to jde ruku v ruce s horší filtrační schopností a jsme opět u propouštění nečistot. Lepší než zvyšovat propustnost, je snažit se docílit větší plochy filtru, jenže to už vyžaduje i předělání celého sání. Neoriginální filtry, zejména ty levné, zase bývají vyráběné třeba z jednoho univerzálního filtračního materiálu někde v Číně. Když pomineme kvalitu výroby, může po montáži takového vzduchového filtru dojít k tomu samému, k čemu dochází u filtrů sportovních, nebo naopak, že bude příliš hustý, tedy propustí málo vzduchu a motor nebude mít požadovaný výkon. Nejlepší volbou je tedy filtr originální, jeho výměna by měla probíhat v intervalech předepsaných výrobcem vozu.
Zdroj médií: Depositphotos.