Chladící kapalina má za úkol ochlazovat motor a odvádět jeho přebytečné teplo jinam tak, aby se agregát nepřehříval. S tím úzce souvisí i teplota chladící kapaliny a její kolísání za provozu vozidla.
Ukazatel teploty chladící kapaliny
![Ukazatel teploty chladící kapaliny](/data/blog-article/illustration/orig/ukazatel-teploty-chladici-kapaliny.jpg)
Články na téma teplota chladicí kapaliny:
- Čidlo teploty chladící kapaliny - kde ho najdete?
- Teplota chladící kapaliny – jaká je správná? - právě čtete
- Čidlo teploty chladící kapaliny – kde ho najdete?
- Termostat – tepelné čidlo chladicí kapaliny v motoru
Jaká je správná teplota chladící kapaliny?
U motoru, který je v pořádku, za předpokladu, že je v perfektní kondici i jeho chladící okruh, je provozní teplota chladiva asi 80 až 90 °C. Po startu motoru se kapalina rychle ohřeje v tzv. malém chladícím okruhu. To znamená, že putuje přes blok motoru, radiátor topení a potom zase rychle zpět do motoru. Tím je zajištěno, že do kabiny se začne teplo dostávat v řádu jednotek minut. Malý objem chladiva se rychle ohřeje.
Při dosažení teploty asi 85 °C začne otevírat termostat, při 95 °C je otevřený na plno. Pouští chladící kapalinu do tzv. velkého okruhu, tedy přes radiátor chladiče. Postupně se tak na provozní teplotu ohřeje celý objem chladící kapaliny. Nutno podotknout, že v moderních autech bývá systém chlazení složitější a termostat je řízen elektronicky.
V zimním období trvá ohřívání motoru delší dobu, klidně několik prvních kilometrů může ručička ukazatele teploty vody být úplně dole. Problém je, když chladivo zamrzne z důvodu nedostatečného, nebo dokonce žádného obsahu nemrznoucí složky. V takovém případě se motor bude přehřívat. Kapalina v něm rychle rozmrzne, ale nemůže proudit, protože led ve vedení jí to nedovolí.
Snímač teploty chladící kapaliny
Aby řidič měl ponětí o tom, jak je na tom chladící kapalina s teplotou, signalizuje ji nejčastěji pomocí ručičkového ukazatele. Teplota chladící kapaliny je snímána pomocí odporového snímače. Jeho odpor se mění s tím, jaká je jeho teplota, přičemž ručička teplotu ukazující se příliš nepohybuje. Proč? Je to prosté – uživatel by ji pak zbytečně sledoval a hledal problém tam, kde není, kdyby za jízdy z kopce šla ručička doleva a pak do kopce zase doprava.
Špatné čidlo teploty chladící kapaliny obvykle není úplně typickou závadou, daleko častěji bývá problém s termostatem. Jeho porucha se projevuje tím, že teplota chladiva kolísá nebo je nesprávná, buď vysoká, nebo se jí naopak nechce moc nahoru. Nemusíme asi poznamenávat, že v případě vysoké teploty je potřeba řešit opravu ihned, protože hrozí poškození motoru přehřátím.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jak dlouho vám vydržela poslední autobaterie?
Diskuze (11)
Ze zkušeností vím, že ohřátá voda v motoru nemusí znamenat ohřátý motor ve smyslu motorového oleje který je podstatou zahřátého motoru, nikoli chladící kapalina. Ale kdy? Nechápu proč na to nejsou v autě ukazatele. Popř. se budu těšit na nový článek.
Každopádně toto téma je hojně rozebrané na zahraničních fórech se sportovními vozy a ve zkratce se dá říct, že olej se blíží požadované viskozitě a kinematice od 70 °C. Samozřejmě čím blíže provozní teplotě, tím lépe. Snad je to jasnější.
Provozní teplota oleje je pak ideální mezi 80-100°C kdy 100°C je hraniční. Bohužel tuto teplotu v dnešní době není schopné udržet prakticky žádný motor a teploty lze běžně naměřit kolem 130°C, zvláště pak při dlouhých jízdách, kdy dochází k akumulaci teplot. Když pak ke snaze o snižování emisí stran výrobců použtím olejů 0W17 atp. budete měřit teplotu, zděsíte a každému musí být jasné, že ušetřené emise z provozu auta, násobně převýšíme jejich opravami.
Osobně ve vozidle s předepsaným olejem 0W17 používám 10W50, příčemž tento předpis platí pro Evropu, pro Indii má pak totožné vozidlo předpis 10W40.
U mojí Octavie ukazuje při zhruba 10 stupních venkovní teploty při klidné jízdě nějakých 78 stupňů
Na dálnici při 130 nějakých 83-84
Když hodně mrzlo, ukazovala to při klidné jízdě 75 stupňů, není to málo nebo je to v pořádku?
Vlastní jí můj táta a v zimě je chování teploty chladicí kapaliny zvláštní
Při cestě do Prahy (50km) se při venkovní teplotě řekněme -5 stupňů teplota chladicí kapaliny nevyleze na 90 stupňů ani při jízdě po dálnici 130km/h
Drží se okolo 80 stupňů, při ubrání plynu nebo jízdě bez zátěže spadne cca na 70 stupňů
Při venkovních teplotách zhruba nad 8 stupňů se to neděje
Nevíte prosím, v čem je problém?
U svojí Octavie 2.0tdi tento problém není
Díky za odpověď!
Každopádně na dálnici ji mám vždy na 90 stupních
Druhou možností je závada termostatu.
Z výše uvedeného tedy plyne, že zde uvedený článek je zavádějící, protože nezmiňuje základní informace a je tedy dobré, brát takové články s nadsázkou a úsměvem. Bohužel dnes o autech píš každej kdo má do p***e díru.