Tendence udělat kokpit před řidičem digitálním tu byly už zhruba od 80. let. Jednalo se spíše o tak trochu násilnou snahu zapůsobit na potenciálního zájemce a zobrazovače byly tvořeny ne grafickými, ale segmentovými displeji. Praktická výhoda oproti analogovým budíkům tak byla nulová. Jen si člověk mohl za volantem připadat jako Michael Knight.
Virtuální kokpit - výhoda nebo jen frajeřinka?
Po této osmdesátkové a částečně devadesátkové éře se výrobci v klidu vrátili ke klasickým budíkům a displeje se omezily na malé ukazatele času a ujetých kilometrů. Komu to ukazovalo i spotřebu, ten byl měl panečku "hogofogo" káru.
Pryč se segmenty!
V posledních letech se ale digitální budíky vracejí. Nemají už podobu segmentových displejů, ale rovnou malé obrazovky, prakticky totožné, jako se používá u mobilních telefonů a tabletů. Před řidičem se tak otevřely doslova zcela nové možnosti. Virutální kokpit a grafické zobrazení už zvládne prakticky cokoliv a výrobci toho patřičně využívají.
Ne všichni umí všechno
Tedy ne všichni. Postěžovat jsem v tomto směru musel například u testovaného vozu Kia ProCeed GT, kde sice byl displej parádní, ale jaksi se toho zapomnělo využít. Naproti tomu viruální kokpit Škoda Superb využívá potenciálu beze zbytku.
Každý výrobce na to jde malinko jinak. Obvykle je možné si vybrat z několika možností, z nichž některé upřednostňují ukazatele rychlosti a otáček, jiné navigaci, případně třeba zobrazení multimédií či nejrůznějších jiných údajů. Hračičkové si pak mohou vybírat i z různých vzhledů, barviček, stylů a jiné... Možností je s grafických rozhraním prakticky neomezené množství a záleží jen na daném výrobci, kolik jich řidiči nabídne.
Potřebujete to?
Pak je tu ale otázka ceny a zde se láme chleba. Ve vyšších konfiguracích je virtuální kokpit obvykle přímo součástí výbavy, ale v těch nižších je jako příplatková možnost. Je tedy na místě zvážit, zda se zaškrtnutí této položky vyplatí. Nelze jednoznačně říci, jestli ano nebo ne, ale obecně asi stojí za to, zamyslet se nad způsobem používání auta. Jezdíte převážně stále jednu a tu samou trasu nebo trasy, které dobře znáte? Jste obchodní zástupce, který se vydá pokaždé někam jinam? S rodinou často výletujete a i letní dovolenou strávíte z velké části v autě? Je to tedy spíše o tom, jestli a jak často potřebujete navigaci a zdali se nespokojíte s jejím zobrazením na středovém displeji. Na grafické budíky se také obvykle nedá promítnou obraz z telefonu přes Apple CarPlay nebo Android Auto, což může také znamenat rozhodující argument proti. Nejhorší je totiž zjištění, že jste si zaplatili za výbavu, kterou prakticky nevyužíváte. A to neplatí jen pro virtuální kokpit.