Ze strany policie a státu opěvovaný, řidiči často proklínaný bodový systém projde změnami. "Dvojministr" za stranu ANO Karel Havlíček o tom informoval včera na svém Twitteru. Co nás tedy čeká?
Vláda schválila změny v bodovém systému: rychleji na dálnici a přísněji na začátečníky
Předně je třeba poznamenat, že policie a vládní činitelé často vycházejí z dost zvláštních statistik (to v lepším případě) nebo z vlastních, ničím nepodložených názorů. Úprava, která vejde v platnost v roce 2022 však i podle odborníků dává smysl.
Nezapnutá světla bez bodů
Dobrou zprávou je, že u bagatelních přestupků, jako je špatné parkování, nezapnutá světla nebo překročení rychlosti do 10 km/h se sankce snižují a odpadá bodový postih. Ti, kteří přestupky páchají spíše nevědomky a z důvodu zapomnětlivosti, ušetří. Naopak u těch závažnějších prohřešků budou tresty přísnější, což má za cíl eliminovat takzvané "piráty silnic".
Na červenou draho
Pokud tedy někdo ujede od nehody, projede křižovatkou na červenou nebo vjede na železniční přejezd, když nemá, dočká se zejména citelného peněžitého trestu. Zvýšila se i doba, na kterou je možné přijít o řidičské oprávnění u těch nejzávažnějších přestupků a to na tři roky.
A co naše silnice?
Od roku 2017 se nedaří snižovat počet nehod s vážnými nebo fatálními následky na silnicích. Tvrdě trestat ty nejnebezpečnější přestupky, jako třeba alkohol za volantem, je asi nejlevnější způsob, jak se s tímto trendem vypořádat. Na druhé misce vah je ale tristní stav našich silnic a zejména do nekonečna protahované opravy dálnice D1.
Ozývají se názory, podle kterých by bylo férovější a efektivnější současně se zpřísněním bodového systému napřít snahu i směrem právě ke stavu komunikací a omezit neustávající šikanu řidičů zejména neustálým "zklidňováním dopravy" ve velkých městech, zejména pak v Praze.