Na jedničkovou Škodu Fabii nedá do dnes spousta řidičů dopustit. V bazarech ji najdeme za ceny začínající na nízkých desítkách tisíc korun, a to za mnohdy docela pěkné kousky. Podívali jsme se tedy na to, co si při výběru ohlídat a jaký motor vybrat.
Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 1. generace 1999-2007 (1. díl)
Články na téma Škoda Fabia:
- Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 1. generace 1999-2007 (1. díl) - právě čtete
- Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 1. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 1. generace (3. díl) – naftové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 2. generace 2007-2015 (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 2. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 2. generace (3. díl) – naftové motory
- Škoda Fabia II Combi - rozměry
- Škoda Fabia II Combi - konkurence
- Test ojetiny: Škoda Fabia II Combi - schopná ojetina pro nenáročné
- Vybíráme ojetinu - Škoda Fabia 3. generace (2014 - 2022)
- Vybíráme ojetinu - Škoda Fabia 3. generace – motory
Ve své době bylo tohle auto skvělé, nicméně i tak mělo určité bolesti a slabiny. Některé se projevily vcelku záhy, jiné až po letech. U ojetiny je každopádně dobré se na některá místa podívat detailněji.
Škoda Fabia (1999-2007) a její typické problémy
- Koroze – u fabie není zásadní hrozba, pokud předchozí majitel věděl, jak se o auto starat. Kritické je především místo za plastovým krytem předního podběhu, kde se stýká práh s blatníkem. Usazuje se tam totiž nepořádek, který kolo sebere ze silnice a následně při rotaci vyhodí směrem šikmo nahoru. Posypová sůl a malé kamínky tvoří abrazivo, navíc je tato kapsa velmi špatně větraná, takže se v ní drží vlhkost. Časem samozřejmě začne práh hnít, což je začátek konce. Prevencí je, jednou za sezónu kryty předních podběhů odmontovat a pořádně prostor za nimi vyčistit. Škoda Fabia dostala v roce 2005 v rámci lehkého faceliftu úpravu – jiné blatníky s odtoky, aby mohl nepořádek pryč, což problém řešilo. Nicméně ten, kdo měl přední zástěrky, odtok ucpal a problém s korozí ho časem potkal také. Jestliže vůz koroduje někde jinde, pravděpodobně byl na dané místo bouraný.
Inzeráty ojetých Fabií 1. generace
- Zatékání dveřmi – jedna z věcí, které spousta majitelů marně řeší výměnou stíracích těsnění oken. Problém je jinde. Ona totiž auta nejsou obvykle stavěna tak, aby po nich voda stekla. Naopak, konstruktéři časem zjistili, že než s vodou bojovat, je lepší ji nechat protéct. Z toho důvodu mají novodobá auta spoustu různých kanálků a žlábků. Škoda Fabia je stavěná tak, aby za deště voda mohla klidně protékat dveřmi (když se na dveře podíváte ze spodní strany, uvidíte dva malé odtokové kanálky). Trable je s pěnovým těsněním, které odděluje dveře od hliníkového plechu držícího mechanismus stahování oken a reproduktor. Těsnění zkrátka časem přestává plnit svoji funkci a pouští vodu tam, kam nemá, ta se pak dostane do interiéru, tedy pod nohy řidiče a spolujezdce, kde se vsákne do koberečků a textilu pod nimi. Hliníkový plech drží na osmi šroubech, nebo nýtech (v závislosti na roku výroby auta). Stačí ho odmontovat a namísto pěnového těsnění nanést silikon, což zatékání řeší.
- Matné světlomety – ojetiny na toto trpí snad všechny. Slunce a povětrnostní podmínky způsobují, že povrch polykarbonátu matní a ztrácí průhlednost. Snižuje se tím výkon světel a na STK s tím neprojdete. Řešení je však docela prosté, stačí světlomety vyleštit. Práce je to zhruba na hodinku.
- Prověšený textil stropnice – týká se to hlavně těch kousků, které nejsou garážované. Změny teplot totiž nedělají dobře lepidlu, které drží textilní potah stropnice. Časem se začne odlupovat a vyšší pasažéry hladit po hlavách. Řešení je několik. Prakticky uvažující jedinci přichytí textil zpět připínáčky, fajnovější majitelé se do opravy pustí svépomocí. Vyžaduje to ovšem sundání celého dílu a pečlivé znovupřilepení potahu.
- Praskající žárovky v předních světlech – s tím nic rozumného bohužel udělat nejde. Jediné řešení je koupit k tomu určený díl označovaný jako „Odporové vedení pro přední světlo“. Namontuje se mezi patici žárovky a konektor, poté žárovky přestanou praskat (vyzkoušeno).
Další tipy pro výběr
Je otázka, jak moc má smysl u vytipovaného kousku řešit historii. I ty nejmladší ojeté jedničkové fabie budou dnes minimálně 13 let staré, takže jejich minulost bude pravděpodobně velmi mlhavá. Kdo chce skutečně solidní kousek, nesmí zamířit do autobazaru, ale pátrat po internetu na webech, kde prodávají soukromníci. Sem tam se dá narazit na kousek po seniorovi, eventuálně na ojetinu, která měla zatím jen jednoho majitele. U těch je pravděpodobné, že byly hýčkané, garážované a vzorně opravované.
Co se týče karosářských variant, tak škodovka bodovala hlavně s kombíkem, který byl velmi praktický. Většině lidí ale stačil hatchback, který je i o kousek ovladatelnější, díky menšímu zadnímu převisu. Bídu dostala automobilka za provedení sedan, což byl objektivně prostě ne úplně hezký vůz. Byl stejně dlouhý jako kombi, tedy 4 222 mm, nicméně kufr sedanu měl malý vstupní otvor, ačkoliv byl paradoxně co do objemu ze všech variant největší (hatchback 260 litrů, kombi 426 litrů, sedan 438 litrů).
Zdroj médií: Jakub Mokříš.