Zákaz stáčení tachometrů platí už přes rok, přesto se na internetu stále objevují nabídky na úpravu počtu najetých kilometrů.
Zákaz stáčení tachometrů: pomáhá vůbec něčemu?
Před necelým rokem začala platit novela zákona 56/2001 Sb., která kromě řady mimo jiných změn v oblasti provozu vozidel obsahovala i zákaz stáčení tachometru pod pokutou až půl milionu korun. Ani tato vysoká pokuta některé občany neodrazuje. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů provedlo opakovanou inventuru počtu firem, které na internetu nabízejí nastavení nebo úpravu stavu tachometru.
Z výsledků průzkumu vyplývá, že nabídky úpravy tachometrů lze na internetu stále snadno najít. Zbyněk Veselý uvádí, že je nelegální provádět úpravy stavu tachometrů a také především nabízet s tím související služby nebo vybavení. Pan Veselý ze SOVA také uvádí, že jsou schopni poskytnout ČOI tipy na konkrétní firmy, které na internetu objevili a které se tak dopouští nezákonné činnosti, a to především vědomě.
Nabídky jsou v jasném rozporu s dobrými mravy i se zákonem. Na internetu se stále objevují tvrzení, že počítadlo kilometrů není státem cejchovanou mírou, a proto je s ním možné libovolně manipulovat a další podobná hesla, která hlásají, že „Tachometr upravujeme pouze osobám, které nemají v úmyslu vozidlo prodat, ale s úpravou tachometru sledují pouze svůj soukromý cíl.“ Alarmující je také počet nárůstu prodejců zařízení, která nastavení tachometrů umožňují a pozměňují.
Dle Veselého ze SOVA nejde při přetáčení tachometrů jen o hmotnou újmu, ale také o zvýšené riziko poškození zdraví a ohrožení života člověka. Automobilové díly jsou výrazně opotřebenější, než by majitel podle stavu tachometru předpokládal. Nadále tak platí, že jediným účinným opatřením v boji proti stáčení je zřízení celoevropského systému.