PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Nejspolehlivější ojetiny - po čem koukat v inzerci a bazarech

10. 2. 2021 9 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Koupě ojetého auta Nejlepší ojetá auta na trhu

Kdo hledá nový vůz vozu, ten asi nejvíce řeší spolehlivost svého budoucího kočáru a především to, aby investice, které v budoucnu přijdou, byly co nejmenší.

Nejspolehlivější ojeté vozy

Články na téma spolehlivé ojeté vozy:

  1. Spolehlivé malé auto
  2. Levná a výkonná ojetá auta
  3. Nejspolehlivější ojetiny - po čem koukat v inzerci a bazarech - právě čtete
  4. Nejspolehlivější ojetá auta mají japonský původ
  5. Malé spolehlivé auto – z čeho vybírat?

Škoda Roomster

Kdo chce prostorné rodinné a praktické auto, Roomsteru se bát nemusí. Nesmí mu ovšem vadit tak trochu zvláštní design. Podvozkově se jedná o slepenec Fabie a Octavie. Vpředu je prostoru tak akorát, ale Roomster boduje především vzadu, kde umožňuje hrátky se sedačkami, které lze různě posouvat i úplně vyndat. Tím získáte prostor, do kterého se vejde i europaleta. Jízdně to není žádný zázrak, ale pokud si zvyknete na náklony v zatáčkách, drží stopu poměrně jistě. Z novějších ojetých kusů berte klidně motory TSI, pokud bude vůz ročníku 2011 a novější. Všemi deseti berte motor 1.4 16V, větší 1.6 16V také není vyloženě špatná volba, ale o litr vyšší spotřeba neodpovídá nárůstu výkonu a spolehlivostí to není žádný zázrak. Rozhodně se však vyhněte jednotce 1.2 HTP. Z dieselů není vyloženě špatnou volbou ani jeden z motorů se kterými byl Roomster nabízen. U tříválcových 1.4 TDI a 1.4 TDI PD pozor na to, že jsou dost hlučné a vibrují, což je na delších trasách otravné.

Ford Focus

Ford Focus 1. generace - tip na spolehlivou ojetinu

První generace se stala nesmazatelnou legendou. Podvozek sice nebyl nijak zvlášť komfortní, ale v zatáčkách uměl ukázat své přednosti. Kdo si koupí Focuse v dobrém stavu, získá skvělé a spolehlivé auto, které je radost řídit, ať už půjde o hatchback, kombík nebo trošku zvláštně vypadající sedan. V rámci únosné délky článku vynecháme verzi RS, protože u té předpokládáme, že kdo si ji kupuje, tak patrně dobře ví co dělá. Pokud zvažujete jakýkoliv Ford Focus, podívejte se, jak vypadá jeho palubní deska, ne každý se s trochu zvláštním designem dokáže smířit. Při zkušební jízdě se rozhodně zaměřte na řazení, mělo by jít lehce a přesně, pokud tomu tak není, tak má možná vůz najeto víc, než vám prodávající tvrdí. Z motorů nelze jednoznačně nedoporučit žádný. Faktem ale je, že s těžkým dieselem Focus trošku ztratí na kouzle, protože v zatáčkách už auto není tak hravé, jako s lehčími benzinovými jednotkami. Z nich lze jednoznačně doporučit šestnáctistovku, která má příznivější spotřebu, než vyšší objemy 1.8 a 2.0. U tohoto auta rozhodně zkontrolujte stav zadní nápravy, která je často značně orezlá. Drobnějších oprav se bát nemusíte, díly na Focuse jsou překvapivě levné.

Inzeráty nejspolehlivějších ojetin z článku

Toyota Yaris

Toyota Yaris

Hledáte-li spíše autíčko než auto a nebudete-li jezdit ve více jak dvou lidech, lze doporučit tuhle malou Toyotu. V bazarech a inzerátech jich najdete spousty, takže jak se nespálit? Vyhněte se dvěma věcem. Dieselu, který u takto malého vozu nemá smysl a automatické převodovce, která se občas chovala dost nepředvídatelně. S benzínovými motory u prvního Yarise snad nelze šlápnout vedle. Akorát nejmenší litrová jednotka je línější a i s takhle malým autem jsou rozjezdy poněkud letargičtější. Kde však buďte na pozoru je koroze. Jak se na Yarisu objeví, postupuje velice rychle, neváhejte si proto připlatit za garážovaný kousek. Ženy ocení spousty odkládacích prostorů v interiéru, ale ne každý si zvykne na nezvykle umístěnou kapličku s přístroji, která je uprostřed palubní desky.

Staňte se součástí facebookové skupiny této značky vozů

Pro příznivce této značky jsme na Facebooku založili speciální stránku - klub Portálu řidiče. Podpořte značku na této sociální síti. Více informací v této novince.

Volkswagen Polo (2002-2009)

Volkswagen Polo je spolehlivá ojetina

Další auto spíše menších rozměrů, které udělá radost spíše ve městě. Polo je vlastně taková “němečtější” Fabie. Generace 2002-2009 byla rozdělena faceliftem v roce 2005, který slil přední kulaté světlomety a Pola tím trošku pozbyla svou líbivou roztomilost a přiblížila se vzhledem většímu bráškovi - Volkswagenu Golf. Stejně jako on je Polo takovým etalonem spolehlivosti a fortelnosti a rozhodně s ním neuděláte chybu. To se ovšem většinou projevuje na vyšší cenovce této ojetiny ve srovnání s konkurencí. Co se týče volby motoru, tak doporučujeme vyhnout se nejmenší tříválcové 1.2, která se hodí opravdu jenom do města a koukat spíše po vzácnějších motorech 1.4 16V. Doporučenou alternativou k benzínové řadě jsou dieselové agregáty. 1,4 TDI trpí na vibrace, ale s legendární 1,9 TDI rozhodně chybu neuděláte. Kdo jezdí na pohodu a ocení spíše nízkou spotřebu, může sáhnout po 1.9 SDI. Tenhle atmosférický diesel je k neutahání a v Polu s ním někteří borci jezdí i pod 4 litry na 100 kilometrů. Nějaké zásadní “typické závady” se těmto autům naštěstí vyhýbají, snad jen výfuk rezne o trochu rychleji než by se na koncern slušelo.

Mazda 3 (2003-2008)

Hatchback i sedan Mazda 3 jsou skvělou volbou pro všechny řidiče, kteří se rádi svezou v zatáčkách trochu svižněji a od auta očekávají i nějaké ty emoce. Skvělý, sportovněji laděný podvozek neubírá nic na komfortnosti, ke kterém přispívají i pohodlná sedadla. Vůz možná vypadá kompaktně, ale nenechte se zmást, uvnitř je až překvapivě hodně místa a to zejména vepředu. Z motorů berte všemi deseti benzínový 1.6 MZR, který má skvělý poměr spotřeby, spolehlivosti a výkonu. Čtrnáctistovka není špatná, ale výkonově je to bída. Setkat se můžete i s jednotkami 2.3 MZR DISI, které se svými 191 kW mají skutečně velkou výkonovou rezervu, ale ty se montovaly jen do “sportovní” verze Mazda 3 MPS. Slovo sportovní je v uvozovkách schválně, protože motor sice měl síly dostatek, ale zbytek auta, zejména podvozek mu často nestíhal. Z dieselových agregátů se rozhodně vyhněte jednotce 1.6 MZ-CD, která je problematická snad celá, od turba až po vstřikovače. Naproti tomu dvoulitr je spolehlivý a na typicky dieselové závady netrpí. Při koupi si dejte pozor na stav podvozku a geometrie (poznáte podle nerovnoměrně sjetých pneumatik) a zejména na korozi, která tato auta trápí snad nejčastěji.

Volvo V50/S40 (2004-2012)

Severské vozy mají pověst držáků s kvalitním zpracováním. Volva jsou navíc jakýmsi etalonem bezpečnosti, takže není divu, že i v inzerátech a bazarech jsou dražší než vozy stejné třídy od konkurenčních značek. V50 a S40 jsou v podstatě jedno a to samé auto. Jediný rozdíl je, že V50 je prostornější kombík. Většinou jsou k prodeji s dieselovými jednotkami, které pocházejí od Fordu, případně ze spolupráce z koncernem PSA. Základní naftové 1.6D se raději vyhněte, trápily ji časté závady turbodmychadla, dvoulitr 2.0D při vyšších nájezdech trpěl na unavenou dvouhmotu a závady EGR ventilu, kterým lze ovšem předejít pravidelným čištěním této komponenty. Pětiválce 2.0 D3, 2.0 D4 a 2.4D5 jsou povedené a jejich majitelé se jich logicky neradi zbavují. Z benzinových jednotek si vybírejte dle libosti, ani jedna z nich netrpí na nějaké typické závady, pozor akorát na pětiválce, které mají spotřebu i s klidnou nohou kolem 10 litrů. Obecně pak doporučujeme vyhnout se u vozů s vyšším nájezdem automatickým převodovkám. Pakliže vyberete vůz v solidním stavu, bude vám s klidem sloužit ještě dlouhou dobu. Volva jsou držáky, ale když už se něco pokazí, je to malinko dražší, za kvalitu si holt člověk musí připlatit.

Suzuki Swift (2004-2010)

Suzuki Swift 2. generace

Japonská kvalita dělá z tohohle autíčka nadčasových tvarů překvapivě solidní a univerzální volbu na spolehlivou ojetinu za solidní cenu. Nic si nedělejte, pokud při zkušební jízdě budou na nerovnostech povrzávat plasty v interiéru. Ten je skutečně laciný, někde se holt šetřit muselo. Dobrou zprávou je, že Swift má komunikativní řízení a celkově je naladěn dost hravě. Podvozek to jenom podporuje, zároveň z vás ale nevytřese duši. Na předních sedadlech je místa dostatek, ale na delší trasy ve čtyřech to moc není. Co se týče pohonných jednotek, tak už základní benzínový motor o objemu 1.3 litru postačí a potěší i nízkou spotřebou. Větší 1.5 nebo 1.6 si sice řeknou o víc, ale odvděčí se lepší dynamikou. Jediné co tohoto sympatického japonce trápí je častá koroze výfuku a časté praskání žárovek ve světlech.

Mercedes-Benz A (1997-2004)

Nejmenší auto od Mercedesu, které se kdy vyrábělo se spíše než luxusem vyznačuje praktičností. S délkou lehce přes 3,5 metru je jako doma ve městském provozu, či na kratších trasách. Ani při převozu většího nákladu se neztratí, díky chytře řešení zadní lavici, se kterou lze čarovat a sklápět ji, posunovat, či zcela vyjmout ven z auta. Za příplatek šlo vyjmout i sedadlo spolujezdce, čímž vznikla plocha dlouhá zhruba 3 metry. Problémem vozu jsou tužší tlumiče. To byl jeden z kroků nutných k tomu, aby vůz bez problémů absolvoval tzv. losí test, ve kterém zpočátku propadl. Zvýšení bezpečnosti tohohle autíčka si ale vybralo svoji daň v podobě nižšího komfortu. Jízda na nekvalitním povrchu je tudíž celkově ukodrcaná a uskákaná. Interiér tvoří spíše levnější, ale velmi odolné plasty, místa pro posádku je s přihlédnutím k velikosti “Áčka” dostatek. Pokud zvažujete koupit tohoto vozu, pak máme pro vás dobrou zprávu. Ani jeden z motorů není vyloženě problematický. Řiďte se spíše podle toho, jestli budete auto provozovat na kratších nebo delších trasách. Do města se více hodí benzín, na přejezdy přes půl republiky bude lepší diesel. Před koupí prověřte stav podvozku, zejména předních pružin, které rády únavou praskají.

Škoda Fabia (1999-2007)

Populární rodinné auto, vynikající především spolehlivostí, levným servisem a praktičností. Pokud se vyhnete pasti v podobě nejlevnějšího provedení Junior, pak v podstatě nelze vyloženě šlápnout vedle. Nečekejte žádné řidičské auto, s výjimkou modelu RS jsou Fabie rozumným kompromisem mezi komfortem a jistotou v zatáčkách. Na druhou stranu se i při krizových situacích chovají velice předvídatelně. Z motorů se vyhněte základní jednotce 1.2 HTP, která není zrovna pověstná svou spolehlivostí a její jízdní výkony hrubě neodpovídají spotřebě a to zejména ve vyšších rychlostech. 1.0 MPI je sice jednoduchý a spolehlivý, ale na Fabii je rovněž slabý, naštěstí se týká pouze již zmíněné verze Junior. Z benzinových motorů tak volte buď 1.4 MPI, či 1.4 16V. Silnější 2.0 MPI měl neúměrně vysokou spotřebu paliva a některé i oleje. Z dieselů sáhněte po 1.9 SDI, který je sice slabý, ale nesmrtelný a spotřeba se pohybuje běžně kolem 4 litrů. 1.9 TDI-PD má sice nízkou spotřebu, ale většina jich už dnes bude mít vysoký nájezd a vstřikovače budou dost možná zralé na výměnu. Tříválcový 1.4 TDI-PD na tom bude podobně, ale ten ještě jako bonus přidává dost nekultivovaný chod a hlučnost. Při koupi zkontrolujte, zda neuniká hydraulický olej posilovače. Podvozek Fabie je sice odolný, ale zaměřte se na přední nápravu, která přeci jen už může mít leccos za sebou.

Zdroj médií: Pixabay, redakce, automobilky Ford, Toyota, Volkswagen, Suzuki.

Podobné články