V tomto článku se podíváme na základní prvky japonského tuningu, které činí tyto úpravy tak rozpoznatelnými a populárními.
Základy japonského tuningu: co je typické pro japonské úpravy aut
Články na téma japonský tuning:
Japonsko má bohatou historii v automobilovém průmyslu, a tak není divu, že jsou jejich úpravy aut mezi nadšenci tuningové scény velmi oblíbené. V Japonsku se vždy nejlépe upravovali malá auta s nízkým objemem, takzvané „kei cars“. Kategorie Kei car je odvětví malých automobilů, které splňují určitá kritéria, stanovená japonským zákonem. Mezi tyto kritéria patří například maximální rozměry vozidla, výkon motoru, objem motoru a emise. Kei cars byly nejvíce prodávány v 50. letech 20. století jako levnější a praktičtější alternativa k větším a dražším vozidlům, která se v té době prodávaly v Japonsku.
Tyto malé automobily jsou velmi populární v Japonsku díky své kompaktnosti, efektivnosti a nízkým nákladům na provoz a údržbu a velmi levným tuningovým úpravám. Maximální délka těchto aut je 3,4 metru, výška 2 metry a šířka 1,48 metrů. Objem motoru je omezen na 0,66 litrů. Důkazem takových miniaut mohou být vozidla jako jsou Subaru Vivio, Subaru Pleo Plus, Suzuki Cappuccino, Suzuki Alto Turbo RS, Autozam AZ-1, Suzuki Wagon R, Honda Beat nebo Honda S660. Kromě malých aut se v Japonsku upravují také normální auta. Na pár typicky japonských úprav se podíváme v následujících řádcích.
Liberty Walk
Liberty Walk je japonská firma pro úpravu, založená mladým Japoncem jménem Wataru Kato, která se specializuje na „agresivní a radikální“ úpravy aut. Liberty Walk je také známý svým použitím karbonových vláken a kovových doplňků, které dodávají autům agresivní vzhled a zároveň zvyšují jejich výkon. Na začátku své historie Liberty Walk umožňovalo upravovat a vystavovat auta na velmi malém prostoru, kde mohli vystavit pouze 3 vozy. Avšak od té doby se Liberty Walk vyvinulo v jedno z nejvýznamnějších jmen v oblasti automobilového, a především japonského tuningu. Jednoduše řečeno, neexistuje žádná jiná značka, která by byla tak odvážná a zároveň tak dobře zachytila ducha doby v oblasti tuningu jako právě tato firma.
Úprava aut ve stylu Liberty Walk se vyznačuje rozšířenými karosériemi, velkými a výraznými bodykity, velmi nízkým podvozkem a výraznými aerodynamickými prvky. Většina úprav se provádí na japonských a evropských autech, ale společnost se v poslední době rozšířila i do amerického trhu. Úpravy ve stylu Liberty Walk jsou často spojovány s drahými auty značky Lamborghini nebo Porsche, či Ferrari, ale firma upravuje i další vozy, včetně aut značek BMW, Nissan, Mazda Chevrolet, Lexus nebo Toyota. Ve stylu Liberty Walk však můžete najít také například kamiony.
Bosozoku
Do stylu Bosozoku se upravovaly nejen auta, ale také motocykly. Tento fenomén vznik v 50. a 60. letech. Je charakteristický extrémními úpravami designu vozidel a velmi hlučnými a velkými výfuky, které jsou často vyšší než samotné auto a často se tvarují do různých tvarů, jako jsou hvězdy, srdce nebo jiné. Styl Bosozoku je typickým také výraznými bodykity, obrovskými křidly, splittery, aerodynamickými prvky, nápadnými barvami a výraznými polepy v dnešních letech například ve stylu anime. Bosozoku bylo původně spojováno s motorkami a kulturou genghis khan, která byla populární mezi mladými lidmi v 50. a 60. letech 20. století. Později se rozšířilo i na automobilovou kulturu, zejména na tuning a úpravy nejen japonských aut.
Kultura kolem Bosozoku je spojení lidí, kteří vlastnili motorky a auta a chtěli se odlišit od konzervativní Japonské společnosti. Proto se rozhodli nerespektovat policii. V Japonsku tak často docházelo k nezákonnému a nebezpečnému chování na silnicích, jako je například driftování a jízda v konvojích velmi vysokou rychlostí. Bosozoku subkultura dnes již není tak rozšířená jako v minulosti, ale stále má své fanoušky. Vice o kultuře Bosozoku si můžete přečíst v našem dalším článku.
VIP/Bippu
VIP tuning, znám také jako Bippu tuning, je styl úprav luxusních automobilů, který se poprvé objevil v Japonsku v 90. letech. Tento styl tuningu je inspirován japonskou „high society“ (vyšší třídou), kde jsou luxusní vozy využívány jako způsob projevu společenského statusu. VIP/Bippu tuning poznáte především podle často velkých chromových kol, tuhostně nastavitelných tlumičů a drahých a většinou zahraničních luxusních aut (většinou sedany s pohonem zadních kol), jako například značka Mercedes, ale i tuzemských, jako Toyota Aristo, Nissan Cedric, Nissan Gloria, Toyota Crown Athlete. Ve VIP tuningu se dostávají ke slovu i úpravy takzvaných “kei cars“ do tohoto stylu.
V interiéru aut se nejčastěji nachází drahé luxusní kožené sedačky a další luxusní prvky, které napomáhají ve zvýšení komfortu řidiče a dalších spolujezdců. Barvy používané v tomto stylu jsou obvykle tmavé a diskrétní, jako černá, stříbrná, bílá a tmavě modrá. VIP tuning je často spojován s automobilovou subkulturou Yakuza, což přispívá k jeho kontroverznosti. Nenápadné barvy vychází ze stylu gangu Yakuza, která nesměla mít žádné nápadné barvy, aby bylo možné vozy ideálně využít jako únikové vozidlo.
Doplňky do auta
Tsurikawas
Jedná se o doplněk, který si dnes většina lidí dává na madlo nad oknem. Tento doplněk se do tuningové kultury dostal především díky Bosozoku, kdy členové gangu v rámci nerespektování Japonské společnosti kradli z vozů veřejné dopravy tyto „úchytky“, kterými si později začali zdobit své vozy. Dnes se tento fenomén rozmohl a máme mnoho tvarů a barev těchto tsurikawas.
Tsurikawa suichuuka
Jedná se o čirou hlavici řadící páky, do které byly vloženy sušené květy. Nejčastěji si takto vyšperkované řadicí páky dávali do kamionu, následně se trend rozšířil i do kultury Bosozoku a následně do celého světa.
Existují také řadicí páky, které nejsou vyzdobeny ničím, uprostřed pryskyřice se akorát objevují bubliny, které dávají hlavici úplně nový nádech.
Zdroj médií: Depositphotos.