Cena dálničních známek nemohla vydržet na stejné úrovni do nekonečna. S inflací, jaká Českou republiku potkala, holt jdou nahoru i náklady na provoz dálnic, a to dost dramaticky. Digitální kupony se tomu musejí přizpůsobit, bohužel je otázkou, jak moc spravedlivé je jejich rozložení.
Zdražení dálniční známky – o kolik, od kdy a proč vlastně?
Články na téma cena dálniční známky:
Aktuální ceny dálničních známek
Běžná vozidla | Vozidla na zemní plyn nebo biometan | Hybridy s emisemi CO2 do 50 g/km a elektromobily | |
Roční | 1500 | 750 | 0 |
Měsíční | 440 | 220 | 0 |
Desetidenní | 310 | 155 | 0 |
Ceny dálničních známek od 1. března 2024
Běžná vozidla | Vozidla na zemní plyn nebo biometan | Hybridy s emisemi CO2 do 50 g/km | Elektromobily | |
Roční | 2300 | 1150 | 570 | 0 |
Měsíční | 430 | 210 | 100 | 0 |
Desetidenní | 270 | 130 | 60 | 0 |
Denní | 200 | 100 | 50 | 0 |
Jak vidno, tak novinkou je jednak zdražení a pak také zpoplatnění vozidel dříve osvobozených. Hybridy, respektive spíš plug-in hybridy s emisemi do 50 g/km už osvobozené nebudou a bude pro ně platit snížená sazba. Dálnice však stále budou moci využívat zdarma elektromobily. Systém bude propojený s registrem vozidel a bude tedy docházet k automatickému ověřování nároku na slevu nebo osvobození, podle registrační značky automobilu.
Komentář ministra dopravy Martina Kupky:
Zdražení dálniční známky, které proběhne v příštím roce, se setkává s kritikou. Je jasné, že navýšení ceny nikdo nevítá. Zaznamenal jsem srovnání s Rakouskem a jeho rozsáhlejší dálniční sítí. Právě tam se ale cena každý rok zvyšuje s inflací, zatímco u nás se 10 let nezměnila. Kdybychom postupovali stejně jako naši jižní sousedé, vycházela by roční známka už letos kvůli inflaci na 2 300 korun. Navíc jsou v Rakousku některé úseky zpoplatněny úsekovým mýtem, kde za průjezd řidič zaplatí až 17 eur (400 Kč). K ceně roční známky tak mohou rychle naskakovat další částky.
Také čtěte
Nejvíce zaplatí nejchudší
Když se podíváme na ceny, které nás čekají od 1. března roku 2024, nedá nám to a musíme si představit majitele jednotlivých „tabulkových kategorií“. Plnou cenu bude platit drtivá většina majitelů aut. Pro spoustu z nich to nebude problém, výdaj 2300 korun za rok není žádné drama. Jenže pak je zde velké množství těch, kteří za prací jezdí starou fabií nebo jinou ojetinou v ceně průměrné výplaty třeba z ekonomicky ne úplně prosperujících lokalit a pracují s napnutým rodinným rozpočtem. Pro ty je to citelná investice.
Na druhé misce vah je novodobá „automobilová šlechta“, která si může dovolit elektrické auto, případně si ho pořizují na firmu za výhodnějších podmínek. Lokální emise sice takové vozy neprodukují, ale s ohledem na vyšší hmotnost rozhodně povrchu dálnice ubližují více, než vylítaná felicie, jejíž majitel v podstatě na elektromobilisty doplácí ze svého. Když už měl ministr Kupka potřebu se vyjádřit a srovnávat nás s Rakouskem, mohl se podívat také na to, kolik platí elektrická auta za dálnice tam. A někde uprostřed mezi kategoriemi jsou plug-in hybridní auta kombinující výhody i nevýhody obou kategorií a mají dálniční kupon za čtvrtinu ceny. Opět je otázka, jestli je to správné.
Dává denní známka smysl?
Samostatnou kapitolou je cena denního kuponu, jehož cena se příliš neliší od desetidenního. Předpokládáme, že míří spíš na cizince, kteří využijí Českou republiku jenom k tranzitu. Pakliže se však vypraví rodinka v létě do Chorvatska na 14 dní a bude chtít jet po dálnicích, může si pořídit známku rovnou na měsíc, což vyjde jenom o 30 korun dráž, než kupovat dvakrát denní (jednu pro cestu tam a druhou pro cestu zpět) a mít možnost ještě dva týdny po návratu z dovolené jezdit po dálnicích. Doufáme, že Ministerstvo dopravy vydá třeba po roce nějaké podrobnější statistiky, ze kterých bude patrné, jaké známky si Češi kupují.
Zdroj médií: Depositphotos.