Spousta řidičů má jistě zafixované majitele určitých značek jako agresivnější než ostatní. Jezdí rychle, často bezohledně a nebojí se třeba ani předjíždění na plné čáře.
Agresivní řidiči řídí nejčastěji BMW, Audi a Volkswagen
Články na téma bezpečnost na silnici:
- Řidiči, které denně potkáváte na silnicích
- Co jsou ostřikovače a jaké problémy mohou nastat?
- Zpomalovací retardéry: Pomáhají nebo škodí?
- Jak postupovat, když při jízdě selžou brzdy
- Agresivní řidiči BMW – není to jen mýtus. Bohužel - právě čtete
- Superbloky jako řešení dopravy ve městě
- Železniční přejezd a uvízlé auto na něm
- Jak převézt paddleboard autem
- Tajemství skryté pod nohama řidičů automatů
- Porucha vozidla na dálnici: Jak postupovat?
Nelze samozřejmě paušalizovat a házet všechny do jednoho pytle. To, že potkáte za týden dva blbce za volantem Hondy ještě neznamená, že jsou všichni fanoušci této značky takoví. Existují ale určité stereotypy, které bohužel několik průzkumů či studií potvrzuje. Ano, budete se tomu možná divit, ale i na toto téma existují data, podle kterých lze konstatovat, že nějaká značka přitahuje určitý typ lidí.
Značky a obvyklí podezřelí – BMW a Audi
Vícero výzkumů založených na různých zdrojích dat, potvrzuje oblíbený stereotyp. Že nejhůř se na silnicích chovají řidiči BMW a Audi. Ať už jde o průzkum mezi řidiči nebo třeba detailnější analýzu dat pojišťoven, jsou to dvě značky, které najdete prakticky v každém žebříčku hodně vysoko. Často je ještě doplňuje Volkswagen nebo Mercedes-Benz. U hvězdy popravdě netušíme, jak se jí tam povedlo propracovat, ale v zámoří má obecně koncern Volkswagen docela pošramocenou pověst. Naopak na druhém konci žebříčku, tedy těch nejvíce slušných řidičů, se umísťují majitelé aut značek Toyota, v zámoří i Buick.
Pokud bychom se na pokusili rozdělit značky aut podle nehodovosti, tak podle dat z roku 2010 to je BMW, Mercedes a Volvo. Na tom, že vlastnictví auta prémiové značky umí dodat až nezdravou porci sebevědomí asi opravdu něco bude.
Mladí vs. staří
Prakticky zkušení, často mládím opojení řidiči neumějí správně vyhodnotit situaci, takže to končí špatně. Nejrizikovější skupinou jsou podle Policie České republiky řidiči věku do 24 let. Že je absence zkušeností hlavní problém, ukazuje i fakt, že nejvíce nehod způsobí řidiči, kteří řídí méně jak rok. Příčinou nehody je typicky nepřizpůsobení rychlosti, nevěnování se řízení a nedodržení bezpečné vzdálenosti. Popravdě nám trochu koreluje s tím, kolik mladých lidí vídáme řídit BMW.
Naproti tomu senioři obvykle nikam nespěchají. Jedou si svoje piánko, protože dobře ví, že reakční dobu už mají horší a neradi by způsobili byť i jen drobný ťukanec, který by následně museli řešit. Opatrnost se jim vyplácí, protože způsobují daleko méně nehod, než řidiči mladí, konkrétně výše zmíněná skupina do 24 let. I tak je ale nehodovost seniorů nadprůměrná. Dramaticky horší to začíná být u seniorů nad 75 let věku. To je zhruba doba, kdy mozek začne mít problém řešit rychle nenadálé situace a adekvátně na ně reagovat.
Řídí hůř muži nebo ženy?
Předně je dobré si nastavit pravidla pro zhodnocení – je třeba vnímat jistý nepoměr. Muži skutečně řídí častěji než ženy, avšak ne nijak dramaticky. Vychází to zhruba tak, že 6 z 10 aut řídí muži. Nehodovost mužů je ale zhruba dvojnásobná a také páchají více přestupků. Nehod způsobují kolem 70 % a v případě těch fatálních, kdy dochází k jednomu nebo více úmrtím, je to dokonce 80 %. U žen zase hrozí vyšší riziko, že se při nehodě zraní, dochází k tomu až o 70 % častěji. Způsobeno je to jednak méně robustní stavbou těla a pak také typem aut, která ženy řídí.
Zdroj médií: Depositphotos.