Řídili jste někdy automat? A probleskla vám někdy hlavou otázka, proč je brzdový pedál u vozů s automatickou převodovkou širší než plynový? Rádi vám odpovíme!
Bezpečnost na prvním místě: Proč je brzdový pedál širší?
Články na téma bezpečnost na silnici:
- Řidiči, které denně potkáváte na silnicích
- Co jsou ostřikovače a jaké problémy mohou nastat?
- Zpomalovací retardéry: Pomáhají nebo škodí?
- Jak postupovat, když při jízdě selžou brzdy
- Agresivní řidiči BMW – není to jen mýtus. Bohužel
- Superbloky jako řešení dopravy ve městě
- Železniční přejezd a uvízlé auto na něm
- Jak převézt paddleboard autem
- Tajemství skryté pod nohama řidičů automatů - právě čtete
- Porucha vozidla na dálnici: Jak postupovat? - již brzy
Bezpečnost je při řízení na prvním místě. A právě proto je design pedálů v autech s automatickou převodovkou důmyslně řešen. Intuice nám napovídá, že by oba pedály měly být stejně široké. Tak proč tomu tak není? Řídíte auto s automatickou převodovkou? Pak jste si tuto otázku určitě už někdy položili. Pojďme společně odhalit důvody, proč je brzdový pedál širší a proč je to tak vlastně praktické.
Je to jenom náhoda nebo cílený bezpečnostní prvek?
Šířka brzdového pedálu oproti plynovému není náhoda. Je to důmyslný bezpečnostní prvek, který nám usnadňuje rychlou a přesnou reakci v krizových situacích. Širší brzdový pedál totiž umožňuje snazší a intuitivní přenesení větší síly na brzdy, což je při náhlém brzdění klíčové. Navíc, při přechodu z plynu na brzdu se noha přirozeně posouvá rovnoměrně s tělem a přesně nalezne širší plochu brzdového pedálu. Díky tomu můžeme rychle a efektivně zabránit nehodě. Takže příště, když usednete za volant, nezapomeňte, že i takový detail, jako je šířka pedálu, může výrazně přispět k vaší bezpečnosti na cestách.
Tohle u starých automatů nedělejte!
U starších automatických převodovek není vhodné současně mačkat plynový a brzdový pedál, protože to může vést k poškození převodovky či vyhození „chyby v diagnostice“. Automatická převodovka totiž potřebuje čas na to, aby změnila převodový stupeň, a současný tlak na oba pedály ji může zbytečně namáhat.
U závodních aut je však situace jiná. Záměrně zmiňujeme u závodních aut, u běžných sériových aut (například u oktávek) to takhle opravdu nefunguje, i když si myslíte, že ano. U závodních vozů se jedná o speciálně upravené převodovky, které jsou navrženy tak, aby zvládly extrémní podmínky a umožnily řidiči přesně kontrolovat výkon motoru i brzdění. Současným použitím plynu a brzdy lze dosáhnout velmi přesného ovládání vozidla, což je při závodění klíčové. Je však důležité zdůraznit, že tento postup je vhodný pouze pro zkušené řidiče a speciálně upravená vozidla.
Rozdílná šířka brzdového a plynového pedálu není náhoda, ale výsledek pečlivého zvažování různých faktorů, jako jsou bezpečnost, ergonomie a efektivita brzdění. Designérům automobilů se podařilo vytvořit intuitivní ovládání, které odpovídá přirozeným pohybům nohy. Díky tomu můžeme na brzdu reagovat rychleji a přesněji. Při výběru nového vozidla se tedy vyplatí věnovat pozornost i těmto zdánlivým maličkostem, které mohou výrazně ovlivnit naši bezpečnost na silnicích.
Zdroj médií: Depositphotos.