🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Bezpečnost na prvním místě: Proč je brzdový pedál širší?

12. 10. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy

Řídili jste někdy automat? A probleskla vám někdy hlavou otázka, proč je brzdový pedál u vozů s automatickou převodovkou širší než plynový? Rádi vám odpovíme!

Bezpečnost na prvním místě: Proč je brzdový pedál širší?

Bezpečnost je při řízení na prvním místě. A právě proto je design pedálů v autech s automatickou převodovkou důmyslně řešen. Intuice nám napovídá, že by oba pedály měly být stejně široké. Tak proč tomu tak není? Řídíte auto s automatickou převodovkou? Pak jste si tuto otázku určitě už někdy položili. Pojďme společně odhalit důvody, proč je brzdový pedál širší a proč je to tak vlastně praktické.

Je to jenom náhoda nebo cílený bezpečnostní prvek?

Šířka brzdového pedálu oproti plynovému není náhoda. Je to důmyslný bezpečnostní prvek, který nám usnadňuje rychlou a přesnou reakci v krizových situacích. Širší brzdový pedál totiž umožňuje snazší a intuitivní přenesení větší síly na brzdy, což je při náhlém brzdění klíčové. Navíc, při přechodu z plynu na brzdu se noha přirozeně posouvá rovnoměrně s tělem a přesně nalezne širší plochu brzdového pedálu. Díky tomu můžeme rychle a efektivně zabránit nehodě. Takže příště, když usednete za volant, nezapomeňte, že i takový detail, jako je šířka pedálu, může výrazně přispět k vaší bezpečnosti na cestách.

Tohle u starých automatů nedělejte!

U starších automatických převodovek není vhodné současně mačkat plynový a brzdový pedál, protože to může vést k poškození převodovky či vyhození „chyby v diagnostice“. Automatická převodovka totiž potřebuje čas na to, aby změnila převodový stupeň, a současný tlak na oba pedály ji může zbytečně namáhat.

U závodních aut je však situace jiná. Záměrně zmiňujeme u závodních aut, u běžných sériových aut (například u oktávek) to takhle opravdu nefunguje, i když si myslíte, že ano. U závodních vozů se jedná o speciálně upravené převodovky, které jsou navrženy tak, aby zvládly extrémní podmínky a umožnily řidiči přesně kontrolovat výkon motoru i brzdění. Současným použitím plynu a brzdy lze dosáhnout velmi přesného ovládání vozidla, což je při závodění klíčové. Je však důležité zdůraznit, že tento postup je vhodný pouze pro zkušené řidiče a speciálně upravená vozidla.

Rozdílná šířka brzdového a plynového pedálu není náhoda, ale výsledek pečlivého zvažování různých faktorů, jako jsou bezpečnost, ergonomie a efektivita brzdění. Designérům automobilů se podařilo vytvořit intuitivní ovládání, které odpovídá přirozeným pohybům nohy. Díky tomu můžeme na brzdu reagovat rychleji a přesněji. Při výběru nového vozidla se tedy vyplatí věnovat pozornost i těmto zdánlivým maličkostem, které mohou výrazně ovlivnit naši bezpečnost na silnicích.

Zdroj info: Autoklub České republiky.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články