Umělá inteligence se nám cpe do všeho. Nepotrvá dlouho a začneme se s ní setkávat ve velkém i v autech. Nebo už tam je?
AI v autech
Články na téma automobilový průmysl:
- Automobilový průmysl - co bylo a co nás čeká?
- Plast v autoprůmyslu – kdy nahradí kov a jiné materiály?
- Autonomní řízení auta – kdy se toho dočkáme?
- Které automobilky v následujících letech končí s klasickými spalováky?
- Volvo vyrobilo svůj poslední dieselový model
- Scania končí s výrobou vlastních autobusů
- Marže automobilek se snižují
- Umělá inteligence v autech - právě čtete
- Green Deal a rizika pro evropský autoprůmysl
- Ford propustí tisíce pracovníků
- Stellantisu se nedaří, čeká ho bankrot?
- Škodovce se v Číně a v Indii nedaří - již brzy
- Slovensko jako druhý americký Detroit? - již brzy
- Slovenská města, ve kterých se montují auta - již brzy
- Věci, na které jsme si zvykli a kterých se už v autech nechceme vzdát - již brzy
- Blockchain a jeho využití v autoprůmyslu - již brzy
Kde už AI máme
Jednodušší formy umělé inteligence už dávno používáme. Řídící jednotky mají například ve zvyku se trochu učit chování řidiče a přizpůsobovat se mu. Podle toho se optimalizuje například řazení převodovek.
Současně s tím se vyvíjí i systémy, které predikují. Ve spojení s automatem a asistentem brzdění vás dnes už spousta aut nechá doslova jenom točit volantem. Do zatáček vám zpomalí a sundá pomyslnou nohu z plynu přesně tak akorát, abyste do obce doplachtili padesátkou.
Kde se AI prosazuje
Škodovka nasazuje do aut na platformách MEB GP a MQB EVO AI postavenou na ChatGPT, což je aktuálně asi nejznámější a nepoužívanější forma umělé inteligence. Zvládne vám nastavit klimatizaci, navigaci (nic nového pod sluncem), ale klidně si s vámi i pokecá na nějaké téma. Na dlouhé cestě jí řeknu, ať mi dá nějaký kvíz například. Při odvozu dítěte do školy bych si uměl představit, že s potomkem probere téma, ze kterého bude psát ten den test.
Trochu nepraktické je někdy hlídání pozornosti řidiče. Zde se naopak prosadily různé chytré algoritmy poměrně rychle a překotně. Problém je, že mají tendenci řidiče trochu šikanovat a peskovat za každý pohled, který vrhne i třeba jenom na displej infotainmentu, nebo se podívá trochu víc bokem.
Kde se AI ještě dlouho neprosadí
Troufáme si tvrdit, že ještě hodně dlouho nebudeme mít auta, která jsou schopna se řídit sama. Pokusy a experimenty s taxíky, které jezdí samy, jsou sice fajn, ale zatím vytvářejí v San Franciscu spíše chaos. Zajímavé je, že největší problém nemají v interakci s živými řidiči, ale v případech, kde se potká více robotaxi na jednom místě. Ostatně, podívejte se na to, jak neorganizovaně vypadá odjezd většího množství vozů z parkoviště. Když do toho vpustíte dva tři „lidské“ řidiče, bude to totální mayhem.
Umělá inteligence, která řídí auto, má zásadní problém rovněž v tom, že je docela snadné ji zmást nebo zastavit. Stačí doprostřed cesty postavit kužel a je v koncích. Řídí se dopravními značkami, zná pravidla, ale nedovede moc počítat s tím, že ostatní řidiči je občas poruší a sama je porušovat nechce už vůbec.
Nejdál to asi zatím dotáhla Tesla, ale i zde je samořízení ve fázi testování a auto samo může jezdit maximálně krokem po parkovišti. Myšlenka, že si jej zavoláte, aby pro vás přijelo do práce, je sice krásná, ale zatím velmi, velmi vzdálená. Navíc je tu otázka, která se lidem zatím moc nechce řešit – kdo ponese zodpovědnost za nehodu, kde se prokáže zavinění AI?
Zdroj médií: Depositphotos.