Automobilový průmysl používá velmi širokou paletu materiálů. Od nejrůznějších kovů, přes sklo, textilie, pryže, až po plasty, které jsou nedílnou součástí nejen interiéru, ale i exteriéru.
Plasty v autech nahrazují jiné materiály
Články na téma automobilový průmysl:
- Automobilový průmysl - co bylo a co nás čeká?
- Plast v autoprůmyslu – kdy nahradí kov a jiné materiály? - právě čtete
- Autonomní řízení auta – kdy se toho dočkáme?
- Které automobilky v následujících letech končí s klasickými spalováky?
- Volvo vyrobilo svůj poslední dieselový model
- Scania končí s výrobou vlastních autobusů
- Marže automobilek se snižují
- Umělá inteligence v autech
- Green Deal a rizika pro evropský autoprůmysl
- Ford propustí tisíce pracovníků
- Stellantisu se nedaří, čeká ho bankrot?
- Věci, na které jsme si zvykli a kterých se už v autech nechceme vzdát - již brzy
- Škodovce se v Číně a v Indii nedaří - již brzy
- Slovensko jako druhý americký Detroit? - již brzy
Popularitou plasty zrovna netrpí
Plast je v posledních letech dost nenáviděným materiálem. Vydrží toho totiž opravdu hodně a když degraduje třeba vlivem slunečního záření, rozpadá se na malé kousky, tzv. mikroplasty. Než se i ty rozpadnou, potrvá to opravdu hodně dlouho. Některé automobilky se však rozhodly, že to vezmou za opačný konec a začnou používat plastový recyklát. Třeba takové Volvo XC40 má vnitřní textilii dveří z recyklovaného plastu. Ano, je znát, že je to materiál hrubší, na omak ne tolik příjemný, jako klasický textil. Na druhou stranu pokud to něčemu pomůže, nejsem proti. Vídat budeme také stále častěji obložení z recyklátu, což opět není ke škodě věci. Struktura takového materiálu vypadá rozhodně zajímavěji než obyčejný černý plast.
Plasty nekorodují jako kovy
Jenže plast může mít své místo i tam, kde bychom ho úplně nečekali a zvládne nahradit ocel. Důvodů může být více, tím hlavním je obvykle nižší hmotnost a pak je tu nepopiratelná výhoda výrobní – teplota potřebná k tváření plastů je daleko nižší, než u kovů. Ušetří se tedy na energii i na výrobních nákladech. Příkladem budiž zhruba dekádu starý pokus automobilky Audi s nahrazením ocelových per tlumičů pružinami z plastu s příměsí skelných vláken. Vzniklý kompozit má ještě jednu další výhodu, a to lepší rezistivitu proti korozi, než jakou disponuje ocel. Na druhou stranu ano, když vystavíme plast dlouhodobě UV záření, bude ztrácet svoji pevnost a časem se rozpadne.
Také čtěte
Problém je teplota
Hlavním problémem plastů je horší teplotní odolnost. Myšleno oběma směry, jak do minusových teplot, tak do těch silně plusových. Výrobci si zde pomáhají přimícháváním skla, například Pewag, výrobce sněhových řetězů, takový plast používá zcela běžně. Nenahrazuje jím obrusné části, které jsou pořád nejlepší z houževnaté oceli, ale dovolí si z nich udělat třeba části, které drží napínací řetízky.
Do prostředí s vysokými teplotami se rozhodli plast nasadit třeba výrobci turbodmychadel, kteří jej používají na regulaci naklápění lopatek. Zde bohužel nedosahuje materiál takové odolnosti, jako ocel. Sebelepší plast se ukazuje jako slabá náhrada právě v prostředí, kde se velmi často mění teploty o desítky, ba možná i stovky stupňů. Ocel by vydržela prakticky na vždy, plastový převodník bude mít kolem 100 000 najetých kilometrů pravděpodobně dost.
Budoucnost tedy hraje spíš pro plast, než pro ocel, která je na výrobu emisně obrovsky náročná. Možná se to nezdá, ale různé polymery a kompozity stále vznikají, vývoj neustává a kdoví, možná jednou budeme mít plastové i karoserie. Těžko říct. Zatím však kov v mnoha aplikacích adekvátně nahradit neumíme, ačkoliv se o to snažíme.
Zdroj médií: Audi, Jakub Mokříš.