Co je dojezdová pneumatika a v jakém případě se smí a nesmí používat? Co říká zákon o dojezdovce?
Dojezdové pneumatiky: Co to je a k čemu slouží?
Články na téma druhy pneumatik:
- RunFlat pneumatiky: Co to je a jaké jsou výhody
- Co je dojezdová pneumatika a jaké má označení - právě čtete
- Pneumatiky F1 – co mají společného a v čem se liší od běžných pneumatik
- Asymetrické, symetrické a směrové pneumatiky
- Povolené rozměry pneumatik pro vůz Škoda Octavia
- Pneu s ochranou ráfku
- Pneumatiky s hřeby - kde jsou povolené? - již brzy
K čemu slouží dojezdová pneumatika
Dojezdové pneumatiky jsou pláště, které jsou designovány tak, aby umožňovaly bezpečný dojezd automobilu, který dostal na cestě defekt. Dojezdová pneumatika, nebo jinak také run-flat pneumatika, má zesílenou bočnici a speciální konstrukci, která řidiči umožní pokračovat v jízdě až do vzdálenosti 80 kilometrů (některé reklamní údaje výrobců pneumatik uvádí 100 až 1 000 kilometrů).
Rychlost na takové pneumatice je však omezena na 80 km/h. Zpevněné bočnice udržují pneumatiku na ráfku a unesou celou váhu vozidla. I přes to je ale vhodné dojezdovou pneumatiku moc nezatěžovat - i ona se bez vzduchu opotřebovává a dochází k trvalému poškození vnitřní struktury. Odborníci doporučují dojezdovou vzdálenost minimalizovat a dojet do nejbližšího pneuservisu, kde pláště s defektem vymění za nové.
Jiné pojmenování dojezdové pneumatiky
Každý výrobce pneumatik si dojezdové pneumatiky značí dle svého. Většinou se však používá sjednocený název Run-flat.
Pirelli, Bridgestone | RFT, RunFlat, DriveGuard |
Michelin | ZP |
Continental | SSR/CSR |
Goodyear | ROF/EMT |
Dunlop | d/RoF |
Vredestein | VRFC |
Pneumatiky run-flat vyžadují přítomnost systému aktivní kontroly tlaku v pneumatikách TPMS (systém monitorování tlaku v pneumatikách), anebo také kontroly pasivní přes ABS a to především z důvodu toho, že by si ani zkušený řidič nemusel všimnout defektu a nesnížil by svou rychlost.
Run Flat pneumatiky
Dojezdové pneumatiky se zesílenou bočnicí mají prokazatelně vyšší hmotnost o 0,7 až dokonce 1,5 kilogramu. Mají také větší valivý odpor a s tím spojenou také vyšší spotřebu automobilu. Přezouvání runflatů je kvůli zesílení náročnější a při defektu se kvůli opotřebení musí měnit gumy v páru. Přezouvání kol tak bude dražší.
Zdroj médií: Depositphotos.