Wankelův spalovací motor známe všichni především z Mazdy. Tento motor však mělo víc aut. Zajímá vás jaké? Odpovíme vám v našem článku!
Auta, která měla Wankelův motor a nebyla tak známá
Články na téma Wankelův motor:
- Jak funguje Wankelův motor
- Proč Wankelův motor neuspěl
- Plusy a minusy Wankelova motoru s rotačním pístem
- Auta, která měla Wankelův motor a nebyla tak známá - právě čtete
- Wankelův motor opět zpátky v Mazdě
Jak funguje Wankelův motor
Wankelův motor je rotační spalovací motor, který byl vynalezen v roce 1924 německým inženýrem Felixem Wankelem. V roce 1961 jej začala vyrábět japonská automobilka Mazda. Wankelův motor se skládá z rotačního pístu, který se otáčí v oválné skříni. Během jedné otáčky rotoru proběhne celý spalovací cyklus, tedy sání, komprese, expanze a výfuk, zatímco hrany pístu otevírají a zavírají sací a výfukové kanály bez potřeby rozvodového zařízení. Mazda používala Wankelův motor například u RX-7 (1978-2002) nebo RX-8 (2003-2012).
Výhody a nevýhody Wankelova motoru
Wankelův motor má řadu výhod, jako jsou kompaktní rozměry a nízká hmotnost, hladký chod a nízká hlučnost. Nevýhodami jsou nižší účinnost než u pístových motorů, vyšší emise, náchylnost k netěsnostem, nadměrná spotřeba oleje a vyšší spotřeba paliva.
Také čtěte
Vozy, které také měly Wankelův motor
Wankelův motor, vynalezený v roce 1924 německým inženýrem Felixem Wankelem, byl původně určen pro letadla. První sériově vyráběný vůz s Wankelovým motorem, NSU Spider, se objevil v roce 1964 a pyšnil se jednorotorovým motorem o objemu komor 497,5 cm³. Vozy Lada VAZ 2105 a VAZ 2107 dostaly, po návštěvě svých techniků v japonské Mazdě, také jednorotorový Wankel (u VAZ-411, VAZ-4132 a VAZ-413X dvourotorové). Německá automobilka Mercedes-Benz představila v roce 1969 koncept C111 s třírotorovým motorem o objemu 1,8 litru. Ten však byl kvůli své žíznivosti nakonec sériově nevyráběn. Citroën představil v roce 1974 vůz GS Birotor s dvěma jednorotorovými motory o celkovém objemu 1990 cm³ a přispěl do své finanční tísně, ze které je v roce 1976 dostal Peugeot. Posledním konceptem s možným Wankelovým motorem byl Chevrolet Aerovette z roku 1973. Ten byl původně poháněn dvourotorovým motorem, ale nakonec byl sériově vyráběn s tradičním motorem V8 o objemu 6,6 litrů a koncepční vůz byl pojmenován Aerovette a schválen pro výrobu na rok 1980.
Víte, že...
Licenci pro výrobu Wankelova rotačního motoru měla ale například také Škoda auto (pro Škodu 1000 MB) nebo Trabant?
Wankelův motor byly v automobilovém průmyslu poměrně populární v 70. letech. V následujících dekádách však jejich obliba klesala, především kvůli výše uvedeným nevýhodám.
Zdroj médií: Depositphotos.