Zkoušečka baterií USBD1 A1 je poměrně levný produkt, který ale nabídne velmi solidní funkce a použitelnost. Zaměřením se hodí klidně i do autoservisu.
Tester autobaterií Ultimate Speed z Lidlu
Články na téma příslušenství z Lidlu:
- Test rázového utahováku Lidl Parkside
- Teleskopická ráčna Parkside z Lidlu
- Test: měřič (tester) autobaterie a alternátoru z Lidlu
- Test: Parkside svítilna z Lidlu – pomocník na práce kolem auta
- Sada na výměnu kol Parkside z Lidlu
- Manometr na pneu Ultimate Speed z Lidlu
- Tester autobaterií z Lidlu - právě čtete
- Startovací powerbanka Ultimate Speed z Lidlu - již brzy
- Nabíječka na autobaterie z Lidlu - již brzy
Jestli něco na podzim vyžaduje péči, je to autobaterie. Minimálně se sluší ji dobít do plna, ještě lepší je nechat i prověřit její kondici. To jsme udělali a použili jsme k tomu jeden z levnějších testerů autobaterií, který na svém webu nabízí Lidl.
Tester nese značku a logo Ultimate Speed, což je poměrně známá značka autopříslušenství. Po vybalení se ukázalo, že zařízení je větší, než by člověk očekával, na druhou stranu to není na závadu a třeba tlačítka se dají bez problémů mačkat v i pracovních rukavicích.
Za tu cenu super
Potěší i velký barevný displej, který bychom u testeru za 749 korun (v akci, běžně je za 999 korun) nečekali. Celé zařízení je však poměrně lehké a nejedná se o nic profi. Nečekejte pogumované tělo a superkvalitní kabely s textilním opletem. Na druhou stranu ale nemáme ani nic, co bychom mohli vytknout, žádné zásadní nedostatky ve zpracování nebo kvalitě materiálů jsme nezaznamenali.
Po připojení na autobaterii se zařízení samo zapne, rozsvítí se displej a po několika sekundách „naběhne systém“. Poznamenám, že je možné testovat akumulátory o napětí 6 V, 12 V a 24 V. Během měření není nutné vyndávat autobaterii z vozidla, ba dokonce pro některá měření je to přímo vyloučeno, ale k tomu se ještě dostaneme.
Testovat lze klasické olověné akumulátory, AGM, ale i autobaterie gelové. Funguje to zcela běžně, nic nového pod sluncem – měří se napětí a odpor mezi póly, z čehož se po zadání hodnot konkrétního akumulátoru vypočte jeho kondice, ale ukáže se i aktuální úroveň nabití.
Lokalizace pokulhává
Dostáváme se k první menší výtce, totiž k lokalizaci. Nepřekvapivě se totiž v menu nastavení, kam jsem vlezl, abych vypnul otravné pípnutí při každém stisku tlačítka, nachází i možnost změny jazyka. Co mě překvapilo, byla přítomnost češtiny. Překlad není ani moc matoucí, je ale znát, že jeho autor češtinou úplně nevládl a překládal s využitím klasického online překladače.
Test kondice autobaterie
Základní test vyžaduje zadání typu a startovacího proudu autobaterie. To je ten údaj, který najdete na štítku nebo někde na obalu společně s kapacitou. Výstupem jsou dvě základní hodnoty, a to SoH, tedy stav celkového, řekněme, zdraví akumulátoru, a pak také SoC, což je hodnota nabití dané autobaterie. Testovali jsme dvě, jednu, která už za sebou něco má a pak autobaterii, která už tři roky slouží, ale většinu své životnosti má ještě s přehledem před sebou a dostává skvělou péči (pravidelné dobíjení nabíječkou). Údaje, které zařízení vypsalo, víceméně odpovídají reálnému stavu.
Test startéru
Malinko zavádějící test, při kterém tester od Ultimate Speed měří dobu startování a pokles napětí. Obě hodnoty jsou ale do značné míry závislé na tom, jak dobrou kondici má akumulátor. Pakliže tedy chceme mít nějaký objektivní test startéru, potřebujeme, aby autobaterie nebyl úplně marná.
V našem případě opět dvě auta, dva pokusy, dva výstupy. Naftová Škoda Fabia se čtvrt milionem na hrbu už nic moc, Toyota, ač letitá, prokázala, že starty jí jdou lépe.
Test nabíjení
Poněkud delší a složitější testovací proces zahrnuje nabíjení pod zátěží a bez zátěže. Je potřeba přidat na deset sekund plyn a dosáhnout otáček 2 500 až 3 000 za minutu, pak se musí nechat motor běžet na volnoběh a uživatel je vyzván k zapnutí světel a klimatizace naplno. Výsledkem jsou hodnoty nabíjecího napětí a také jeho zvlnění. Popravdě netuším, jak moc jsou relevantní výsledky tohoto testu, ale přístroj je vyhodnotil za mě, takže vše je patrně v pořádku.
Měření napětí autobaterie
Co se mi líbilo, bylo jenom měření napětí. Hned vysvětlím. Jedním z našich dalších předmětů zájmu totiž v daném dni byla startovací powerbanka. Za tímto účelem jsme potřebovali nechat totálně vytřískat autobaterii. V praxi to znamenalo zapnout rádio, ventilátory, světla a nechat takto auto po dostatečně dlouhou dobu. Na autobaterii jsme nechali připojený tester Ultimate Speed a ne něm jsme z menu vybrali položku s trochu matoucím názvem „Průběh vlny“, což je právě měření napětí s grafickým znázorněním průběhu. Pak už stačilo jenom počkat a průběžně sledovat, jak napětí klesá. Ke konci to mimochodem nabralo velmi rychlý spád a pokles se dost zásadně zrychlil.
Největší vychytávka
Nemáme k dispozici laboratoř, ani pokročilé měřící přístroje, ale všechny hodnoty víceméně odpovídaly realitě. Napětí jsme ověřovali voltmetrem a tester se neodchýlil ani o desetinku. Zkoušečce baterií USBD1 A1 se tedy za nás dá věřit, ačkoliv dražší a pokročilejší zařízení budou asi třeba s kontrolou stavu baterie o něco dál.
Čím nás ale přístroj naprosto zaskočil, byly QR kódy. Ano, že si umí ukládat měření, to je fajn, protože třeba autoservis toto určitě využije a bude moci ukázat zákazníkovi i po pár dnech, jaké hodnoty jeho baterie vykázala. Ale naskenovat QR kód mobilním telefonem a prokliknout se přes něj na přehledně vytvořený report, který lze stáhnout nebo vytisknout? Za nás jednoznačně super věc. Jasně, není to profi diagnostika, spíše orientační, ale pro menší autoservis i tohle může posloužil skvěle.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.