Jestli něco umí i spolehlivé auto dostat na vrakoviště, tak je to koroze. Dá se jí sice docela účinně předcházet, ale jak jednou začne vůz rezavět, je to začátek jeho konce.
Nejvíce korozi odolává Renault, dále dražší modely Audi a Mercedes
Články na téma auta a koroze:
- Auto bez koroze – která nejlépe odolávají? - právě čtete
- Koroze zánovních aut je hrozbou. Kde hrozí nejvíce?
- Koroze karoserie auta
- Jaká auta mají nejlepší ochranu proti korozi?
Mezi automobilkami jsou v protikorozní ochraně samozřejmě docela velké rozdíly. Některé mají ochranu vyřešenou lépe, jiné se s tím tak úplně nemažou a jejich vozy začínají korodovat už po pár letech provozu. Svoji roli hraje i cena – Dacia logicky nemůže ve své cenové kategorii používat žárově zinkované plechy, které korozi odolávají skvěle, jako třeba luxusní Mercedes.
Ochrana se liší i napříč portfoliem, to, že jeden model koroduje snadno, neznamená, že jiný na tom bude stejně. Auta bez koroze existují, ale jsou to vozy, které mají hliníkovou karoserii, která sama nekoroduje – mezi ojetinami je to třeba Audi A2. I zde ale rezne časem třeba výfuk a jiné ocelové díly.
Na internetu se dají dohledat zkušenosti s korozí majitelů snad všech na našem trhu dostupných vozů. Do dnes nepřekonaný je však patrně pár let starý test švédského časopisu Vi Bilägere. Severská země totiž velkou část roku bojuje se sněhem a ledem na silnicích, a to i pomocí posypové soli, což je snad největší nepřítel podvozků a karosérií. Švédy zajímala nejen vnější ochrana, ale nahlédli i dovnitř karoserie, tedy do dutin a řešili i jejich utěsnění.
Nejhorší a nejlepší ochrana proti korozi – jednotlivé modely
Spíš horší ochranu proti korozi mají Honda Jazz, Nissan Qashqai, Citroën C4 Cactus, Ford Focus a Ford S-Max. Dále se mezi auty, která reziví dříve objevilo i Subaru s modelem XV a Honda Civic. Do průměru spadá třeba Dacia Duster, Peugeot 308 SW, Škoda Karoq, Hyundai i30 Kombi nebo Opel Grandland. Nadprůměrnou ochranu proti rzi mají BMW řady 1, Opel Insignia, Seat Arona, Renault Mégane Grandtour a Volkswagen Passat. Na samotné špičce se pak pohybují auta, která jsou výše postavená i cenově, typicky Audi A8, Audi A6, Mercedes-Benz třídy S a překvapivě i relativně obyčejný a levný Renault Espace.
Jak jsou na tom jednotlivé značky s ochranou proti korozi?
Když to trochu zobecníme, tak nejlepší pověst co se týče protikorozní odolnosti má asi Renault, následovaný koncernem Volkswagen (tedy i Škoda), který si prakticky celý drží laťku v tomto směru dost vysoko. Špatně na tom nejsou ani italská auta, třeba takový Fiat odolává velmi schopně. Do průměru spadá překvapivě rumunská Dacia, která sice tlačí cenu dolů, jak jen to jde, ale zachovává si přitom docela solidní standardy kvality provedení.
Naopak nevalnou pověst, a to i historicky, mají vozy z Japonska. Honda a Mazda jsou typičtí podezřelí, ačkoliv druhý jmenovaný výrobce udělal v posledních letech v protikorozní ochraně velký krok kupředu a i v Hondě už počítají s tím, že nesmrtelný motor není všechno a je potřeba, aby co nejdelší dobu držela pohromadě i karoserie.
Ochrana auta před korozí
Dříve, zejména za socialismu, si lidé chránili auta před vlhkostí a solí především gumoasfaltem. To je dnes už překonaná metoda, navíc gumoasfalt není příliš mechanicky odolný, časem má tendence se odlepovat od povrchu a vytvářet mezi sebou a plechem dutiny. Což je jen tak mimochodem asi to nejhorší, co se může stát – do dutiny se dostane vlhkost, která je tam prakticky uzavřena a plech nerušeně koroduje. Jednoho krásného dne se na to sice přijde, ale to už je obvykle pozdě.
Dnes už disponujeme lepšími přípravky, osobní zkušenost máme v redakci jenom s Dinitrolem, nicméně jedná se zkušenost natolik pozitivní, že nemáme důvod dělat pokusy s čímkoliv jiným (tím samozřejmě netvrdíme, že nic lepšího na trhu není). Většinu protikorozních ochran zvládnete nanést i doma, ačkoliv doporučujeme zjednat si co nejlepší přístup pod auto. Podvozek se nejprve dokonale očistí a to jak od nečistot, tak i od již začínající koroze. Očištění musí být skutečně dokonalé a je důležité nanášet přípravky na suchou karoserii. Dutiny se vystříkají voskem, který vyvzlíná do všech škvír a mezer a zabrání tak přístupu vlhkosti. K nejvíce prodávaným autům dokonce existují plánky, kde je přesně ukázáno, kam co kudy nastříkat.
Zdroj médií: Depositphotos.