PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Protikorozní ochrana auta v zimě

14. 12. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Přes zimu dostává auto nejvíc zabrat a týká se to zejména karoserie, která vlivem vlhkosti a soli může velmi snadno začít korodovat. I novější vozy třeba po dvou zimách mohou začít reznout tam, kde to na první pohled není vidět.

Protikorozní ochrana v zimě

Je to takový nebezpečný koktejl okolností, jež korozi podporují. Nejdříve napadne sníh, který cestáři posypou solí. Ta se rozpustí a rozpustí i sníh, což vytvoří na silnici solný roztok. Autům jedoucím po silnici pak roztok kompletně pokryje podvozek a dostane se do kdejaké dutiny. Stačí kousek kovu nekrytého lakem, kde sůl urychlí už třeba probíhající atmosférickou korozi a za pár let je díl na vyhození. Asi není třeba dodávat, že klempířské práce většího rozsahu jsou dost drahé a často se ojetého auta už ani nevyplatí se do nich pouštět.

Naštěstí se dá korozi vcelku účinně bránit, nicméně platí, že čím lepší ochrana, tím dražší je. Zcela nejlevnější je prevence v podobě umytí podvozku, nejdražší je kompletní pokrytí povozku a vystříkání všech dutin.

Protikorozní ochrana v zimě

  • Umytí podvozku – v období, kdy jsou vozovky pokryté buť takovou tou klasickou břečkou, nebo rozsoleným sněhem a ledem, opláchněte podvozek ideálně wapkou a vyžeňte sůl ze všech zákoutí a dutin. Dostanete auto z toho nejhoršího, ačkoliv jen nahradíte solný roztok běžnou vodou. Koroze se tím nezastaví, ale nebude probíhat tak rychle. Platí, že každá ochrana je lepší než žádná ochrana. Mýt auto v zimě je podobně důležité, jako v létě, akorát důvody se liší.
  • Aplikace WD-40 – staré dobré „wédéčko“ umí dobře jednu věc, a to chránit povrch před korozí, v podstatě vytěsňuje vlhkost. Kov, který přípravkem nastříkáte, se pokryje tenkým filmem, jež izoluje povrch od vody. Díky velké vzlínavosti umí zalézt i do míst, kam se sprejem nedostanete. Zní to super, bohužel je to ochrana velmi dočasná, na druhou stranu lepší než nic. Pokud máte možnost si jednou za dva týdny celý spodek vozu přestříkat, může to nějaký čas fungovat.
  • Prach s olejem – trochu svérázná ochrana před korozí, kterou možná znáte z prostředí českých vesnic, vyžaduje přípravu už před zimou. Vše, co potřebuje ochranu, se naplácá nějakým mazivem, často vyjetým motorovým olejem. Pak se s autem stačí projet po prašné polňačce, kde zvířený prach vrstvu oleje pokryje a vytvoří mazlavou a pro vlhkost prakticky neprostupnou vrstvu. Velmi neekologické, takže rozhodně nedoporučujeme.
  • Nástřik podvozku a dutin – zde je několik možností, jak ošetřit vůz skutečně na úrovni. Tou pracnější je, nakoupit si přípravky jako třeba Dinitrol a pustit se do toho doma, ideálně v garáži s jámou. Stojí to nějaký čas a investice do materiálu také není nejmenší, ale funguje to. Často je třeba několik vrstev nástřiku a odstranění už vzniklé koroze, nicméně pak stačí jednou za rok, dva nástřik obnovit a ochrana je prakticky stoprocentní. Do dutin se nastříká vosk, který má tendence vzlínat a vyplnit každou mezírku, takže případná pronikající vlhkost se nedostane na holý kov. Existují profi firmy zabývající se náštřiky podvozků, kde v závislosti na kvalitě dáte za ochranu vozu střední velikosti 12-25 tisíc korun.

Kdy udělat nástřik podvozku?

Obecně platí, že nástřik by se měl dělat co nejdříve, ideálně hned po koupi auta. Jakmile se koroze rozjede, je velmi těžké ji zastavit. U třeba desetiletého auta je případné ošetření spíš o zpomalení, než zastavení koroze. Již existující korozi totiž nástřik jenom překryje, jakmile s k ní dostane vzduch, přinese s sebou vlhkost a proces opět začne měnit strukturu materiálu.

Zdroj info: popularmechanics, rac.co.uk.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články