Možná jste si toho také někdy všimli, třeba při návštěvě USA – auta jsou tam zpravidla levnější než u nás, a to dost významně. Čím je to způsobeno?
Auto v USA je levnější než v Evropě. Čím to je?
Články na téma zajímavosti o autech:
- Přehled luxusních drahých aut
- Legendární automobily 70. let
- Jak vznikají modelová jména automobilů
- Historické vozidlo a podmínky vlastnictví
- Pět historických rekordů vozu Toyota Land Cruiser
- Žebříček nejlepších amerických aut
- Nejdražším autem světa už není Bugatti
- Quattro v Audi není vždy quattro
- Maximální rychlost na tachometru neodpovídá realitě. Proč?
- Enzo Ferrari jezdil až do 70. let Peugeoty
- Proč jsou auta v USA o tolik levnější? - právě čtete
- Proč má Porsche zapalování vlevo?
- Nejznámější automobilové přezdívky
- Auta s nejluxusnějšími interiéry
- Japonská auta, o kterých jste určitě neslyšeli
- Nejdivnější limitované edice vozů
- Automobily, které se měly vyrábět, ale k zákazníkům se nikdy nedostaly
- Největší automobilové propadáky
- Škodovky, které se nikdy nedostaly do výroby
- Znáte sleepery? Co to je a jak ho poznat?
- Poslední mohykán: Které auto se rozloučilo s legendárními mrkačkami?
- Pamatujete si? To nejlepší z našich garáží v roce 2004
Člověka to až zarazí, jaké jsou v cenách mezi Evropou a zámořím rozdíly. Schválně jsme se podívali do ceníku automobilky Toyota, jejíž auta patří k těm celosvětově nejprodávanějším. U nás vyjde model Camry, považovaný za poměrně luxusní vůz, na 1 050 000 korun s DPH. Je to nejnižší cena, jakou automobilka uvádí na svém českém webu. V USA za stejné auto v základu chtějí 26 420 dolarů, což je 568 tisíc korun. Ano, bude to o něco horší výbava a motor bude čistý 2,5litr, bez podpory elektrické trakce, za to s osmistupňovým automatem. Chceme-li srovnatelnou konfiguraci, můžeme sáhnout po identické motorizaci, tedy agregátu o obsahu rovněž 2,5 litrů, ale v hybridu s eCVT převodovkou. Za takový vůz dáme 28 855 dolarů bez daně, tedy 645 tisíc korun. Daň je většinou kolem čtyř až šesti procent. Budeme-li tedy počítat s šestiprocentní daní, dostáváme se na zhruba 684 tisíc korun. Toyota Camry tedy vychází v USA o asi 35 % levněji než v Evropě.
Nemá moc smysl se bavit o životní úrovni, ta je dost relativním ukazatelem a v Americe jsou skutečně obrovské rozdíly mezi tím, jak lidé žijí (viz. stany na chodnících v centrech měst a podobně). Ale asi je jasně vidět posun v celém automobilovém segmentu prakticky o jednu třídu. Ve filmech a seriálech americké produkce jezdí Toyotou Camry v podstatě kde kdo, u nás taková auta kupují spíš nadprůměrně vydělávající. Ano, důvodem je cena. Proč si nekoupit luxusnější auto, když je tak levné… V čem jsou ale hlavní důvody tak nízké ceny?
Úspory z rozsahu
Termín známý zejména v podnikové sféře. Teorie (i praxe) je taková, že když něco vyrábíte a prodáváte ve velkém, uspoříte. Pro příklad třeba pozice účetní v dealerství. Prodáte-li 20 aut, potřebujete ji, stejně jako ji potřebujete, když prodáte aut 500. Pro účetní samotnou se toho zase tolik nemění, vzhledem k úrovni automatizace procesů. V účetním programu akorát budou figurovat větší sumy. Zaplatit ji ale musíte tak jako tak, když prodáte stovky aut ročně, náklady na ni se v tom rozplynou, budete-li malý autosalon s prodejemi pár desítek aut ročně, je účetní dost zásadní položka. Podobně je to třeba s dopravou, ale i na úrovni výroby. Zkrátka dělat a prodávat věci velkém je výhodnější, než když jich prodáte pár kusů.
Byrokracie
Evropa se poslední zhruba dvě dekády doslova utápí v nejrůznějších regulacích a předpisech. Ty se navíc neustále mění a přibývají, samostatnou kapitolou jsou emisní povolenky, což je v podstatě moderní forma odpustků, nebo třeba ESG a podobné „vymoženosti“. Automobilky logicky náklady promítnou do koncových cen. Regulaci, která je možná někdy i dobře míněná a má za cíl pomoci zákazníkům, nakonec zaplatí kdo? Ano, zákazník. Historie nezná moc případů, kdy by nějaká velká firma pokryla ze svého rozdíl vzniklý novou daní nebo náklady navíc. Naopak, je to o argument víc, proč zdražit ještě o kousek víc, než bylo nutné, viz. ceny potravin u nás a brutální marže obchodů. Svedlo se to na inflaci, ale reálně by ceny měly být o čtvrtinu až třetinu nižší.
Struktura dealerské sítě
Evropa je hustě obydleným regionem. S výjimkou některých severských zemí a třeba Španělska je víceméně rovnoměrně pokrytá dopravní infrastrukturou a obyvatelstvem. V USA se lidé více koncentrují ve městech a na pobřeží. S tím souvisí i množství dealerství a jejich rozložení. Nejsou na každém rohu, ale když už někde autosalon stojí, má většinou v okolí dostatek koupěchtivých zákazníků.
Výbava
Toto není úplně pravidlo, ale velmi často bývají základní modely v USA hůře vybavené než v Evropě. Týká se to zejména interiéru, do kterého evropské automobilky cpou co nejvíce displejů, světelných pásků a dalších cingrlátek, jejichž užitná hodnota je v podstatě nulová, ale mohou si za to říct peníze. Americký trh navíc není tak svázaný bezpečnostními předpisy, takže třeba automatické čtení značek nebo nejrůznější otravné asistenční systémy lze z výbavy vynechat. Klesá tím zejména položka „cena od“. Dovezete-li auto z USA, musíte ho každopádně upravit pro provoz na evropských silnicích.
Motory
Rozdíl už není tak výrazný, jako býval, přesto mají v Evropě prodávaná auta spíš menší motory, ale s velmi pokročilými systémy řízení a omezení emisí. Souvisí s tím i neustálý vývoj a s tím spojené investice. Naopak v USA často motory mívají původ v prověřené technice, staré třeba několik dekád. Jejich způsobu jízdy, kdy se často ustálenou rychlostí překonávají velké vzdálenosti, to sedí víc. U nás daleko častěji zrychlujeme, zpomalujeme a mnohem víc zatáčíme.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (1)
Hlavní důvod bych viděl ve faktu, že Camry pro US trh se vyrábí v USA, tudíž odpadá clo, kdežto pro EU se tuším vyrábí v Turecku, takže se platí importní clo. To spolu s vyšší DPH dělá ten rozdíl. Zohledněn je také objem, kdy v USA se jich ročně prodá 300 tisíc, kdežto v lidnatější EU je to model na okraji zájmu s pár tisíci registracemi.
Lepší příklad je například volkswagen - u něj jde vidět, jak nás tady berou na hůl...