S uvedením nového filmu Ferrari do kin jsme mohli zhlédnout novou kapitolu z osobního života Enza Ferrariho i některé z jeho strašných starostí. Věděli jste ale, že mocný Il Commendatore v soukromí až do 70. let jezdil výhradně automobily značky Peugeot?
Enzo Ferrari jezdil Peugeoty i Mini Cooperem
Články na téma zajímavosti o autech:
- Přehled luxusních drahých aut
- Legendární automobily 70. let
- Jak vznikají modelová jména automobilů
- Historické vozidlo a podmínky vlastnictví
- Pět historických rekordů vozu Toyota Land Cruiser
- Žebříček nejlepších amerických aut
- Nejdražším autem světa už není Bugatti
- Quattro v Audi není vždy quattro
- Maximální rychlost na tachometru neodpovídá realitě. Proč?
- Enzo Ferrari jezdil až do 70. let Peugeoty - právě čtete
- Proč jsou auta v USA o tolik levnější?
- Proč má Porsche zapalování vlevo?
- Nejznámější automobilové přezdívky
- Auta s nejluxusnějšími interiéry
- Japonská auta, o kterých jste určitě neslyšeli
- Nejdivnější limitované edice vozů
- Automobily, které se měly vyrábět, ale k zákazníkům se nikdy nedostaly
- Největší automobilové propadáky
- Škodovky, které se nikdy nedostaly do výroby
- Znáte sleepery? Co to je a jak ho poznat?
- Poslední mohykán: Které auto se rozloučilo s legendárními mrkačkami?
- Pamatujete si? To nejlepší z našich garáží v roce 2004
Získat si respekt samotného Enza rozhodně není něco, čím by se mohl chlubit kde kdo. Ve skutečnosti Enzo Ferrari chválou šetřil a obdržet od něj slova uznání ve světě automobilů, ale i mimo něj, opravdu něco znamenalo. Automobilka Peugeot se tohoto uznání dočkala. V osmdesátých letech Peugeot zářil v mistrovství světa v rallye. S modelem 205 T16 se týmu podařilo uspět v nadupané skupině B a v roce 1984 brala značka jezdecký i týmový titul.
Toto neuniklo ani starému pánovi, který řediteli týmu Jeanu Todtovi zaslal osobní dopis s gratulací – fakt, že se Todt o několik let později stal ředitelem Scuderia Ferrari je v tomto případě pouze náhodný jev. Dnes Peugeot vnímáme různě, dříve to však byla úplně jiná značka. Enzo Ferrari ve svém dopise s potěšením kvituje návrat francouzské značky na vrchol a vzpomíná na její úspěchy v motoristických závodech. Například na vítězství v Indianapolis nebo v Targa Florio. Zkrátka měl Enzo Ferrari pro Peugeot slabost.
Také čtěte
Peugeot ve službách Ferrari
Na osobní auto Enza Ferrariho vzpomíná jeho tehdejší řidič. Když v roce 1966 začal pro italskou značku pracovat, jezdil Enzo šedým sedanem Peugeot 404. Pokud bystě čekali, že bude pod úroveň zakladatele Ferrari něčím takovým jezdit, jste na omylu. Tento obyčejný Peugeot řídil Enzo osobně, a dokonce si ho přizpůsobil svému vkusu – světle béžový kožený interiér doplnil volantem Nardi a zevnějšek vylepšil mlhovými světly z Lancie Flaminia. Il Commendatore měl Peugeot tak v lásce, že typ 404 Break L dokonce doprovázel závodní tým Ferrari jako servisní vůz.
Důvodem Enzova obdivu pro Peugeot byl jistě i vřelý vztah s karosárnou Pinifarina, která tvořila design tehdejších Peugeotů. Právě z per jejích designérů pocházel i další Peugeot, který Enzo pořídil v roce 1969. Byl to tmavě modrý typ 504 v provedení sedan. I s ním starý pán jezdil osobně a jeho služební řidič sedával jen po jeho boku. Až zranění kolene vyhnalo Enza zpoza volantu. Zkraje sedmdesátých let ještě přikoupil Peugeot 504 v atraktivní verzi kupé.
Také čtěte
Plnokrevná Ferrari na propagaci
Tím byl však románek Ferrari a značky se lvem ve znaku u konce. Koncem šedesátých let koupil podíl v italské značce Fiat a starý pán přešel právě na auta z tohoto koncernu. Enzo Ferrari samozřejmě vlastnil i mistrovská díla své vlastní značky. V jeho garáži parkovalo třeba nádherné Ferrari 330 GT 2+2. Ve skutečnosti ale sloužilo především k propagačním účelům.
Enzův osobní řidič Dino Tagliazucchi prozradil i Enzovu volbu v zimním počasí. Na sněhu prý preferoval pohon předních kol, k čemuž mu dobře sloužil originální Mini Cooper, který mu věnoval samotný konstruktér Mini, Alec Issigonis. Posledním autem Enza Ferrari před jeho smrtí byl Fiat Ritmo s motorem z Lancie. Spojení Enza s Peugeotem však zůstává jedním ze zajímavých příběhů z hrdé italské stáje.
Zdroj médií: Ferrari, Peugeot.