Vyklápěcí světlomety už na moderních autech nenajdeme. Jaké však bylo to poslední auto, které za touto skvělou érou udělalo poslední *mrk*?
Konec legendy: Proč už auta nemají mrkačky?
Články na téma zajímavosti o autech:
- Přehled luxusních drahých aut
- Legendární automobily 70. let
- Jak vznikají modelová jména automobilů
- Historické vozidlo a podmínky vlastnictví
- Pět historických rekordů vozu Toyota Land Cruiser
- Žebříček nejlepších amerických aut
- Nejdražším autem světa už není Bugatti
- Quattro v Audi není vždy quattro
- Maximální rychlost na tachometru neodpovídá realitě. Proč?
- Enzo Ferrari jezdil až do 70. let Peugeoty
- Proč jsou auta v USA o tolik levnější?
- Proč má Porsche zapalování vlevo?
- Nejznámější automobilové přezdívky
- Auta s nejluxusnějšími interiéry
- Japonská auta, o kterých jste určitě neslyšeli
- Nejdivnější limitované edice vozů
- Automobily, které se měly vyrábět, ale k zákazníkům se nikdy nedostaly
- Největší automobilové propadáky
- Škodovky, které se nikdy nedostaly do výroby
- Znáte sleepery? Co to je a jak ho poznat?
- Poslední mohykán: Které auto se rozloučilo s legendárními mrkačkami? - právě čtete
- Pamatujete si? To nejlepší z našich garáží v roce 2004
Výklopné světlomety, jsou druhy hlavních světel, které se mohou při nepoužívání schovat pod karoserii. Lidově se takovým vozidlům říká „mrkačky“. Světlomety mohou být ovládané jak mechanicky, tak i elektronicky a mohly se otáčet okolo příčné i podélné osy. Podél příčné osy se otáčely například světlomety na autech jako je Mazda MX-5, Toyota Cellica, Ferrari Testarossa a mnoho dalších. Mezi vozy, které své světlomety vyklápěly směrem do strany patří například Opel GT.
Jako úplně první vůz, který se na světě objevil s těmito zajímavými světly, které dodnes všichni milujeme, byl Cord 810/812, který byl představen v Americe, a to již v 30. letech 20. století. Oba světlomety se musely samostatně manuálně vyklápět páčkou v interiéru.
Z našeho území známe pouze dva případy, ve kterém se vyklápěcí světlomety použily. Jedná se o vozy MTX Tatra V8 (kterou ještě stále můžeme v rámci výstavy vidět v Kopřivnickém muzeu) a supersport Škoda 1100 GT, která byla československým prototypem sportovního kupé z lehkých laminátových dílů, s řadovým čtyřválcovým motorem vzadu o výkonu 55 kW a poháněnou zadní nápravou. Celý vůz byl postaven na platformě tehdejší Škody 100 a tento prototyp byl vyhotoven v šesti kusech.
Proč mrkačky vlastně přišly?
Původní plán konstruktérů „skrytých světlometů“ byl ten, že auto bude mít lepší aerodynamiku (denní osvětlení v té době nebylo povinné a stačilo svítit pouze v noci) a s tím spojený nižší odpor vzduchu a také nižší spotřebu. Automobilky, které šly cestou mrkaček se také rázem staly „moderními“ a „šli s dobou“.
A kdo byl ten poslední?
I přes to, že byla tato světla velmi populární, na začátku 21. století se od nich kvůli bezpečnosti a poruchovosti opustilo. Po roce 2004 vstoupila v platnost směrnice Evropské komise, která automobilkám nařizuje navrhovat přední části aut tak, aby se při nárazu s chodcem co nejvíce deformovaly a zmírnily tak jeho zranění. A jak si asi dokážete představit, dva vystouplé vyklápěcí světlomety, by v tomto ohledu představovaly značné riziko. Posledním obětním beránkem byl právě v roce 2004 Chevrolet Corvette generace C5 a Lotus Esprit V8.
Je Volvo nástupce „výklopných světlometů“?
Před rokem se však na sociálních sítích objevilo video automobilky Volvo, která u svých LED světlometů na vozidle Volvo EX90 vytvořila zajímavý efekt, který vypadá jako právě již zmíněné mrkačky. Jestli to byl z Volva záměr, si připomenout starou dobu, se nikdy nedozvíme, každopádně se jedná o smělý krok směrem k zákazníkům.
Zdroj médií: Depositphotos.