Oblíbená technika zpomalování při jízdě z prudkých kopců, kde by byly brzdy jako takové nadměrně namáhané, je brzdění motorem. Mnozí řidiči se využíváním této jednoduché techniky snaží i uspořit palivo a někteří mají zase obavy, jestli tím autu nějak neškodí. Otázka tedy zní, jestli se brzdit motorem vyplatí nebo to raději nedělat.
Brzdění motorem a jeho hlavní výhody
Články na téma brzdy:
- Jak odvzdušnit brzdy
- Brzdění motorem a úspory paliva - právě čtete
- Jak správně brzdit v autě? Žádné složitosti v tom nejsou
- Brzdění motorem šetří kotouče i autobaterii
- Brzdové třmeny mají důležitou úlohu. Co když se nevracejí?
Postupné podřazování
Brzdit motorem je jednoduché, stačí sundat nohu z plynu a postupně podřazovat. Auto začne více, či méně zpomalovat. Při každém podřazení vylétnou otáčky motoru nahoru, aby postupně klesaly a s tím i rychlost na tachometru. U větších motorů s více válci je zpomalování výraznější, u menších pohonných jednotek je pak pozvolné. Záleží ale samozřejmě i na kompresním poměru a zpřevodování.
Co se děje s při brzdění motorem?
Princip je jednoduchý. Při sundání nohy z plynu se zavře škrticí klapka a do válců nejde vůbec nic. Zároveň se v nich vytvoří podtlak, který musejí písty překonávat. Jelikož jsou ale přes spojku a převodovku spojeny s koly vozidla, tak se odpor přenáší až na ně a klesá rychlost jejich otáčení. Pokud je vůz vybaven turbem, tak se účinek ještě zvedá, protože lopatky rotoru kladou taktéž odpor, což musí motor opět překonávat.
Také čtěte
Diesely obvykle škrticí klapku nemají, ale mají většinou vyšší kompresní poměr, turbo s proměnnou geometrií lopatek, EGR ventil a filtr pevných částic. Za turbem je navíc často jakási klapka, která se otevírá s tím, jak moc řidič sešlápne pedál plynu. Ta tedy při sundání nohy z plynu vytváří spolu s ostatními komponentami “za motorem” protitlak.
Výhody brzdění motorem
Ani u benzínové, ani u dieselové pohonné jednotky ničemu neškodíte, pokud brzdíte motorem. Spíše naopak, má to řadu výhod. Ta první je jasná - úspora paliva. Sice ne nijak výrazná, ale přeci jen tam nějaká bude. Dále tím šetříte brzdy svého vozu. Jasně, brzdy jsou tu od toho, aby auto zpomalovaly. Jenže v táhlém klesání, třeba v Alpách, můžete docela dobře brzdy jejich intenzivním používáním nenávratně poškodit. A poslední výhodu skýtá brzdění motorem zejména v zimním období. U starších aut, bez ABS a podobných vychytávek je tu způsob, jak zpomalovat, ale přitom si nezablokovat kola. Řidič tak má nad vozem kontrolu i na namrzlé vozovce, ale zároveň brzdí.
Kdy to nedělat!
Rozhodně však zpomalování motorem nezkoušejte u dvoutaktních motorů. Řeč je především o Trabantech, ale třeba i dvoutaktních motocyklech. Ať už mícháte benzín s olejem v nádrži nebo je mazání samostatné, zavřením plynu dojde k nedostatečnému mazání. Poměrně účinně tak můžete v táhlejším kopci při tomto způsobu zpomalení motor jednoduše zadřít, případně přidřít. Tomu napomáhá i teplo, které při brzdění motorem vzniká. U dvoutaktu je tak lepší vyřadit na neutrál. Samozřejmě, na pár desítkách metrů se nic nestane, ale on u dvoutaktního motoru ani vlastně není důvod motorem brzdit, protože jeho brzdný účinek je v tomto už z principu jeho funkce mizerný.
Zdroj médií: Depositphotos.