Často přehlížená komponenta, která má svoji životnost, jenž mnoho řidičů nevědomky zkracuje. Když se pak závada naplno projeví a neřeší se, může páchat další škody na vozidle. Seznamte se s dvouhmotovým setrvačníkem neboli “dvouhmotou”.
Jak poznat špatný dvouhmotový setrvačník
Články na téma vysvětlení pojmů:
- Co je pohon 4x4 a jaké jsou druhy a označení
- Co je to systém auto hold
- Co je neodpružená hmotnost auta
- Co je poloosa u auta
- Vybržďování - co to je a proč k němu dochází
- Je lepší přímý nebo nepřímý vstřik?
- Dvouhmotový setrvačník - projevy závady - právě čtete
- Co je krouticí moment motoru
- Nízkotlaké přeplňování aneb měl Saab pravdu?
- Základy mechaniky řízení: záklon a závlek rejdového čepu
- Základy mechaniky řízení: odklon kola a čepu řízení
- Stabilizátory a jejich úloha v autech
- Řízení auta – jak převést pohyb volantem na kola
- Problémy přímého vstřikování paliva
- Hnací hřídel – co to je?
- Neodpružená hmotnost – opravdu chcete velká kola?
- Funkce Auto Hold – co to je?
Dvouhmotový setrvačník a jeho funkce
Setrvačník jako takový měl dříve zásadní úlohu. Tou bylo udržet klikovou hřídel v otáčkách, dokud řidič nepřeřadí na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň. Nejprve tedy kinetickou energii naakumuloval, aby ji v případě potřeby mohl vydat. Jeho sekundární úlohou byla i stabilizace drobných výkyvů otáček motoru.
Dvouhmotový setrvačník tvoří dva členy
Moderní motory mají většinou nižší počet válců, než jejich historičtí předchůdci a díky tomu jejich chod není ani tak sametový. Kdo si někdy sedl do vozu s osmiválcem, dá mi jistě za pravdu, že s dnešními tří nebo čtyřválci se to rozhodně srovnávat nedá. A projevem právě nižšího počtu válců jsou i kmity, které se přes klikovou hřídel přenášejí na převodovku. Ta to nemá příliš v lásce a proto vznikl dvouhmotový setrvačník, která si s těmito vibracemi umí poradit. Zjednodušeně tvoří dvouhmotový setrvačník dva členy, které jsou spojeny pružným prvkem, nejčastěji pružinou. Soustava hmotných těles pružně spojených má tendence se rozkmitat při zatížení a to přesně dvouhmotový setrvačník dělá. Kmitá tak, aby vyrovnal kmity klikové hřídele, které by se jinak přenášely do převodovky.
Prudké pouštění spojky škodí dvouhmotovému setrvačníku
A právě v tom pružném uložení je slabina. Dokud jsou kmity malé a jedná se spíše o vibrace, pružiny je zvládají tlumit a nic špatného se neděje. Když ale najednou dojde k prudkému zvýšení nebo snížení otáček klikového hřídele, pružné segmenty dostávají zabrat a dochází k jejich zvýšenému opotřebení. Zároveň se vytvářejí nežádoucí vůle. Obecně tedy dvouhmotovému setrvačníku škodí prudké pouštění spojky při rozjezdu nebo naopak zpomalování. Stejně tak takové ty začátečnické, ukodrcané odjezdy z křižovatek, kdy se otřásá celý vůz, mu příliš dobře nedělají. Trvalé podtáčení motoru je pro setrvačník rovněž zrychlená vstupenka do věčných lovišť a řidič, který si myslí, že jízdou v hladině kolem 1500 otáček za minutu šetří na spotřebě, pak několikrát tuto úsporu přeplatí v servisu.
Jak poznat špatný dvouhmotový setrvačník?
Blížící se problém o sobě začne dávat vědět nejdříve při nastartování nezahřátého vozu. Při volnoběžných otáčkách je slyšet ze spodu motoru klapot, který po zahřátí může zmizet. Pokud se ozývá i po zahřátí, je potřeba výměny vadného dvouhmotového setrvačníku téměř jistá. Kdo toto zanedbá, může se vlivem nesprávné funkce dvouhmotového setrvačníku dočkat i vytvoření vůlí na klikové hřídeli, což celou opravu ještě několikrát prodraží. Cena samotného setrvačníku se pohybuje zhruba od nějakých 6 000 korun nahoru, celkovou částku za výměnu zvedne hlavně její pracnost.
Diskuze (1)
Děkuji za odpověď