Někteří řidiči mění specifikaci motorového oleje na zimu. Zpravidla za nějakou z „řidších“ kombinací. Má to smysl? A je vůbec pro motor dobré, měnit často specifikaci oleje?
Vyměnit na zimu olej za řidší – má to smysl?
Články na téma výměna motorového oleje:
- Návod: Výměna oleje v motoru
- Jak často měnit olej v autě
- Výměna oleje v motoru krok po kroku
- Výměna oleje – proč dotahovat šroub na předepsaný moment
- Jak často měnit olej v motoru
- Proč měnit olej vypuštěním a nikoliv odsátím
- Co se stane, pokud přestanete měnit motorový olej?
- Výměna motorového oleje – auta si o ni umí říct i sama
- Kdy měnit olej v autě?
- Jiný olej na zimu – má to smysl? - právě čtete
SAE norma oleje
Na úvod krátké vysvětlení ohledně viskozity maziv. Podíváme se na to nejznámější značení, tedy SAE klasifikaci. Tato norma má dvě čísla, letní a zimní, přičemž ta nám udávají rozsah něčeho, co by se dalo nazvat „pracovním optimem“.
Rozsah je u motorových maziv daný dvěma čísly (ve velmi speciálních případech číslem jedním), přičemž to první je číslo zimní, druhé je číslo letní. 5W-40 je tedy olej stavěný na teploty od -30 stupňů kdy startujeme studený motor, do 40 stupňů, což jsou letní tropy někde ve Středomoří.
Měnit specifikaci?
Ještě než se dostaneme k tomu, jestli je dobrý nápad, měnit SAE viskozitu oleje na zimu, podívejme se krátce na změny maziva obecně. Spousta řidičů se toho totiž bojí s tím, že „motor je na tento olej zvyklý“. Nic takového reálně neexistuje, není možné nechat jakkoliv agregát zvyknout na nějaký olej. Naopak, změnit jednou za čas lubrikant, který v motoru koluje, není vůbec od věci, vysvětlíme proč.
Každý olej se totiž skládá z nějakého základu a pak z aditivačního balíčku. Základové oleje budeme řešit na ploše jiného článku, to je samostatné téma, ale právě aditiva jsou tím, co dělá mezi oleji podstatné rozdíly. Určují totiž výsledné vlastnosti a zejména třeba čistící, konzervační nebo kompenzační schopnosti.
Jeden olej třeba bude výborně čistit motor od určitého druhu nečistot, například usazenin karbonu. Jiné mazivo nebude v tomto tolik vynikat, ale bude mít více disperzantů, které zabraňují usazování nečistot. Pokud budeme v motoru měnit olej neustále za jeden a ten samý typ, nestane se pravděpodobně nic negativního. Pakliže však sem tam změníme značku, změníte i aditiva a jiný olej bude lépe fungovat na jiný druh problému. Motoru tedy změna spíš prospěje, rozhodně mu neuškodí.
Výměna motorového oleje na zimu – dává to smysl?
Teď tedy k té výměně oleje na zimní období, respektive ke změně SAE specifikace. Opět to není nic proti ničemu a nemůžete tím v zásadě autu uškodit, když vyměníte třeba 5W-30 za 0W-30 nebo 0W-20, pakliže se jedná o specifikaci, kterou výrobce auta připouští.
Čeho tím dosáhnete? O něco rychleji se při studeném startu mazivo s nižším zimním číslem dostane všude, kde je ho třeba, protože půjde snadněji čerpat. Jestliže však jezdíte především delší trasy, bude efekt „řidší“ specifikace spíše psychologický a na životnosti motoru se nijak nepodepíše.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.