Brzdná dráha vozidla, respektive její délka, je závislá na více faktorech. Jedním z těch hlavních je úroveň adheze, která je daná pneumatikami. Zlepšit adhezi můžeme například sněhovými řetězy.
Brzdná dráha automobilu se sněhovými řetězy
Články na téma velký test sněhových řetězů:
- Ocelové vs. tekuté sněhové řetězy
- Ocelové vs. textilní sněhové řetězy
- Ocelové vs. plastové sněhové řetězy
- Test výjezdu do kopce se sněhovými řetězy
- Brzdná dráha vozidla se sněhovými řetězy - právě čtete
- Rozdíl mezi levnými a dražšími sněhovými řetězy
- Ocelové řetězy - test kvality
- Nejlepší sněhové řetězy – které to jsou?
- Sněhové řetězy – výdrž a opotřebení
- Sněhové řetězy – skladnost v autě
- Tekuté řetězy na auto – recenze
- Textilní sněhové řetězy recenze
- Test levných sněhových řetězů
- Test automatických sněhových řetězů
V předcházejícím článku jsme zkoušeli, jak které řetězy fungují při rozjezdu a zrychlování. Brzdění bylo velmi podobné, vyznačili jsme si bod, od kterého je potřeba zadupnout pedál do podlahy. Předtím však bylo potřeba se rozjet na 40 km/h, s čímž nám pomohl digitální rychloměr oktávky. Podél trasy jsme si natáhli měřící pásmo, ze kterého jsme odečítali vzdálenost. Výsledkem je tedy dráha v metrech, čím kratší je, tím efektivněji auto s řetězy brzdí.
Podmínky testu
Ještě poznamenáme, že jsme brzdili z mírného kopce, a to na účelové komunikaci, která byla pokryta ledem, na kterém byla vrstvička rozježděného sněhu. Zkrátka nic moc podmínky. Teplota se pohybovala kolem -6 °C, nehrozilo tedy, že led nebo sníh budou tát a změní se tak charakter povrchu pod koly. Brzdnou dráhu automobilu částečně ovlivní i ABS, které jsme pro test nevypínali. Pro referenci jsme vyzkoušeli zabrzdit i bez řetězů, jen se zimními plášti, jsme tak schopni posoudit, jak moc jsou řetězy nápomocné.
Ohledně přesnosti našeho testu – nejedná se o laboratorní nebo polygonovou zkoušku. Berte prosím na tento fakt ohledy a drobné rozdíly mezi konkurenčními výrobky vnímejte spíše jako nepřesnost měření, než potvrzení převahy toho či onoho produktu.
Brzdná dráha auta se sněhovými řetězy
Produkt | Brzdná dráha |
Bez řetězů | 22,6 metrů |
Tekuté řetězy Carlson | 21,2 metrů |
Ocelové řetězy Pewag Servo | 19 metrů |
Textilní řetězy GOsoft Urban | 24,7 metrů |
Textilní řetězy Michelin Easy Grip | 19,8 metrů |
Ocelové řetězy Compass | 20,5 metrů |
Ocelové řetězy Pewag Brenta 9 | 19,8 metrů |
Závěr
Máme-li nějak zhodnotit, co jsme naměřili, pak nejhoršího výsledku dosáhly textilní „řetězy“ GOsoft Urban. S nimi byla jízda i pocitově horší, než bez řetězů, tedy s holými zimními plášti. Naopak tekuté řetězy od Carlsonu určitý efekt mají, ačkoliv je samozřejmě nelze doporučit jako plnohodnotnou náhradu. Co se ukázalo jako „stará pravda“ je fakt, že univerzální volbou jsou klasické ocelové sněhové řetězy, brzdná dráha automobilu se s nimi zkrátí prakticky zaručeně. I mezi ocelovými řetězy jsou samozřejmě určité rozdíly, ale jedná se o univerzální volbu, pokud nechcete experimentovat a riskovat, že sáhnete vedle.
Prémiové řetězy přímo od výrobce nyní se slevou 25 % s kódem PORTAL25
Zdroj médií: Jakub Mokříš.