Pakliže se podíváte do nabídky sněhových řetězů, možná narazíte na poněkud zvláštní sprej s nápisem „Tekuté řetězy“. Může něco takového vůbec fungovat?
Řetězy ve spreji – funguje to vůbec?
Články na téma velký test sněhových řetězů:
- Ocelové vs. tekuté sněhové řetězy
- Ocelové vs. textilní sněhové řetězy
- Ocelové vs. plastové sněhové řetězy
- Test výjezdu do kopce se sněhovými řetězy
- Brzdná dráha vozidla se sněhovými řetězy
- Rozdíl mezi levnými a dražšími sněhovými řetězy
- Ocelové řetězy - test kvality
- Nejlepší sněhové řetězy – které to jsou?
- Sněhové řetězy – výdrž a opotřebení
- Sněhové řetězy – skladnost v autě
- Tekuté řetězy na auto – recenze - právě čtete
- Textilní sněhové řetězy recenze
- Test levných sněhových řetězů
- Test automatických sněhových řetězů
Osobně jsem byl velice zvědav, jak takové tekuté řetězy fungují. Zařadili jsme je do testu mezi ostatní „opravdové“ sněhové řetězy, jako zajímavost, kterou bude velmi zajímavé srovnat. Na první dobrou zaujme sprej snadností aplikace, která bohužel není kdovíjak rychlá. Nejprve je potřeba očistit kola od sněhu, přičemž nutno podotknout, že sníh je to poslední, na co chcete sahat, když vylezete z vyhřátého auta.
Tekuté řetězy ve spreji – aplikace
Navíc ono očištění není jen tak, zejména u aut, která nemají moc prostoru v podbězích, je problém, že se rukou nedostanete všude, kde je potřeba. Podobně to bylo s aplikací. Abychom měli jistotu, že pokryjeme co největší plochu běhounu pláště, museli jsme vytočit kolo nejdřív na jednu a pak na druhou stranu.
Sprej na kole vytvořil takový zvláštní povlak podobný vosku žluté barvy. Kolega zkoušel prstem konzistenci, a ještě notnou chvíli si stěžovat na to, že mu prsty lepí. Což bylo na druhou stranu dobré znamení – byla jakási šance, že gumy se prostě budou lepit k podkladu, čímž byl v našem případě led s vrstvičkou sněhu.
Aplikace však nekončí nastříkáním spreje na kola. Je potřeba nechat chvíli sprej zaschnout, v našem případě jsme tomu dali šest minut, než jsme usoudili, že konzistence je dostatečně tuhá pro jízdu. Poznamenám jen, že běžné sněhové řetězy lze nasadit do dvou minut na jednom kole, v případě automatických se v klidu dostanete i pod minutu. Výhoda snadné aplikace tekutých řetězů se tedy rozplynula v čase…
Sněhové řetězy ve spreji – jízda
Po nanesení a zaschnutí jsme vyzkoušeli jízdní vlastnosti tekutých řetězů, přičemž musíme uznat, že určitý efekt mají. Když jsme zkoušeli vyjet do kopce, byl čas skoro o dvě sekundy lepší, než s holými plášti. Brzdná dráha se nám zkrátila o dva metry, což nemůže být náhoda. Tedy ano, má to něco do sebe. Při jízdě jsme však nějaké zásadní změny nepociťovali, přilnavost v zatáčkách byla subjektivně stejná.
Řetězy ve spreji – nevýhody
V hlubokém sněhu, ze kterého se budete mít problém vyhrabat, vám budou tekuté řetězy k ničemu. Tam rozhoduje hrubost a hloubka vzorku, případně ocelové řetězy. Problém je také s legislativou. Zákon totiž vyžaduje v určitých úsecích nasazené sněhové řetězy a sprej za plnohodnotnou náhradu považován není. A v takovém Rakousku, které je v tomto směru nejpřísnější zemí EU, rozhodně s nějakým sprejem nepochodíte. Vzhledem k tomu, že jeden sprej stojí zhruba 100 až 200 korun, si můžete sami vyzkoušet, jak účinné je to řešení. Za nás se jedná o trochu zbytečný produkt. Daleko větší parádu uděláte s levnými sněhovými řetězy.
Prémiové řetězy přímo od výrobce nyní se slevou 25 % s kódem PORTAL25
Zdroj médií: Jakub Mokříš.