Textilní řetězy na auto jsou alternativou k řetězům klasickým ocelovým. Jak moc kvalitní náhrada to je, jsme se rozhodli zjistit. Tabulkové závěry jsou v našem velkém testu, v samostatných článcích se věnujeme jednotlivým produktům.
Recenze textilních sněhových řetězů a reálné zkušenosti
Články na téma velký test sněhových řetězů:
- Ocelové vs. tekuté sněhové řetězy
- Ocelové vs. textilní sněhové řetězy
- Ocelové vs. plastové sněhové řetězy
- Test výjezdu do kopce se sněhovými řetězy
- Brzdná dráha vozidla se sněhovými řetězy
- Rozdíl mezi levnými a dražšími sněhovými řetězy
- Ocelové řetězy - test kvality
- Nejlepší sněhové řetězy – které to jsou?
- Sněhové řetězy – výdrž a opotřebení
- Sněhové řetězy – skladnost v autě
- Tekuté řetězy na auto – recenze
- Textilní sněhové řetězy recenze - právě čtete
- Test levných sněhových řetězů
- Test automatických sněhových řetězů
Sněhové řetězy na auto – GOsoft Urban C
Jsme zvyklí se na produkty dívat bez předsudků, proto jsme i k textilním řetězům (které i nadále budeme nazývat řetězy, jakkoliv je to v tomto spojení trochu nesmyslný termín) přistupovali jako k rovnocennému soupeři, tedy minimálně ze začátku. Krátce k produktu samotnému. Je to vlastně taková ponožka, která se navléká na kolo, nemá žádné pevné části, celé řetězy jsou tvořeny pevnou textilií vyztuženou po stranách gumou, která dodá návleku na kole tvar.
Pozor na jeden chyták! GOSoft Urban plní rakouskou Ö-Norm V5121, což ale není „ta norma“, kterou u našich jižních sousedů potřebujete. Za značkou přikazující nasazení sněhových řetězů totiž musíte mít řetězy plnící Ö-Norm V5117, případně Ö-Norm V5119. Nespoléhejte tedy na nápis Ö-Norm a nějaká náhodná čísla za ním, raději hledejte opravdu normu V5117, která se vztahuje na osobní vozidla, nebo V5119 v případě aut nákladních. Riskujete velmi mastnou pokutu!
Naše zkušenosti s textilními sněhovými řetězy GOsoft Urban C
Co musíme ocenit, je balení. Kartonová krabička má velmi příjemné rozměry a objem zhruba osm litrů. V ní je krom návleků i praktický textilní obal na řetězy. Je totiž asi jasné, že jakmile zabalíte zpět do kartonu i jen trochu vlhké řetězy, papír vodu natáhne a bude po obalu. Proto tedy výrobce přibaluje textilní sáček.
Nasazení je velmi snadné. Prostě ponožku navléknete na kolo, jak je to jde, popojedete o půl metru, převléknete ji celou a můžete vyrazit. Jedno kolo nám zabralo 55 sekund i s popojetím a sundání trvalo přesně 34 sekund. V rychlosti aplikace i deaplikace tedy produkt exceluje.
Jízda
Jízda s nasazenými textilními řetězy nám připadala od začátku trochu nejistá. Podklad v podobě ledu a sněhu jim očividně nedělal dobře, auto (Škoda Octavia 2.0 TDI) po něm mělo tendence sklouzávat ke straně naklopené cesty a pokud bych měl vyjádřit můj dojem jedním slovem, pak tím termínem je „nejistota“. Pocitově to bylo opravdu horší než na holých zimních pláštích, ale domníval jsem se, že se mi to možná jenom zdá a praktické testy ukáží opak.
Bohužel se tak nestalo. GOsoft Urban C byl jediný produkt, který měl skutečně výrazně horší výsledky než samotné zimní gumy. Zaostal za nimi jak ve zrychlení (7,95 sekundy vs. 13,42 sekundy), tak v brzdné dráze (23,4 metrů vs. 24,7 metrů), což je docela na pováženou. Namísto zlepšení trakce tak přináší její zhoršení.
Výdrž
Stran výdrže to taky není žádná sláva, ale zde asi nikdo ani neočekává, že by textil mohl nad řetězy z oceli zvítězit. Dopřáli jsme návlekům zhruba 10 kilometrů ostřejší jízdy po asfaltu (stejně jako všem ostatním řetězům) a ačkoliv by šly znovu použít, v jednom místě už byla prodřená díra. Takže ani výdrží bohužel produkt pozitivně nepřekvapil.
Závěr
Pokud bychom měli vyslovit na tyto textilní řetězy nějaký názor, pak nebude úplně pozitivní. Ano, jsou skladné, velmi snadno se nasazují, ale tím to končí. V tom hlavním, tedy ve zlepšení trakce, selhávají. Daleko lepší investice, než do návleků, je pořídit si skutečné sněhové řetězy, klidně i nějaké levnější. Sice se nebudou nasazovat tak snadno, ale do kopce s nimi vyjedete bez problémů.
Prémiové řetězy přímo od výrobce nyní se slevou 25 % s kódem PORTAL25
Zdroj médií: Jakub Mokříš.