🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Chystá se zdražení paliv, je to bohužel nevyhnutelné

16. 7. 2024 3 min. čtení diskuze (1) Aktuality Tipy a rady

V loňském roce byla schválena unijní směrnice, která rozšiřuje emisní povolenky na veškerá fosilní paliva. Vláda tedy musí zvednout ceny paliv, zvýšení půjde samozřejmě na boj proti oteplování klimatu.

Zdražení paliv – o kolik a proč?

ETS 2 jako novinka

Napřed trochu vhledu do problematiky. O existenci emisních povolenek jako nástroje pro financování řešení klimatické změny, ví dnes už asi každý. Do teď se řešily a jsou v platnosti povolenky ETS 1. Ty se vztahují na emise z tepláren, elektráren, průmyslu a letecké dopravy. Zkrátka například uhelná elektrárna si musela při výrobě energie připlatit za povolenku a samozřejmě to promítla do ceny energie.

Od roku 2027 mají začít platit další emisní povolenky ETS 2. Ty už se nebudou vztahovat jenom na průmysl, výrobu energie a leteckou dopravu, ale jejich účinek pocítí prakticky všichni motoristé a nejen ti. ETS 2 totiž budou zahrnovat veškerá fosilní paliva. Tedy uhlí, plynu, ale i nafty nebo benzínu. Připlatíme si tedy nejen při tankování benzínu, ale třeba i za vytápění domu pomocí plynu. Maximální cena ETS 2 je zastropovaná na 45 eur za jednu tunu emisí CO2.

Emisní povolenky fungují podobně jako akcie. Jejich cena kolísá, dá se s nimi obchodovat a zlí jazykové tvrdí, že jednoho dne budeme všichni kompletně sledováni a v reálném čase bude na úrovni jednotlivce sledována jeho emisní stopa. A když autem najezdíte v určitém období příliš mnoho kilometrů, tak si holt budete muset koupit další „odpustek“. Zatím tam nejsme, ale na druhou stranu se nedá úplně říct, že bychom se tomu neblížili.

„Spravedlivá“ transformace

Pokud si chcete o emisních povolenkách něco málo přečíst, odkážeme vás na web eur-lex.europa.eu. Zcela nepřekvapivě najdete i takové perličky, jako například: „Tato transformace má odlišné dopady na postavení žen a mužů a má zvláštní dopad na některé znevýhodněné skupiny, jako jsou senioři, osoby se zdravotním postižením a osoby pocházející z prostředí rasových či etnických menšin. Transformace musí být proto spravedlivá a inkluzivní a nesmí nikoho opomíjet.“

Legislativa kolem emisních povolenek je tvořena na evropské úrovni a do zákonů jednotlivých členských států se promítne, protože musí. Směrnici musejí zákonodárci implementovat, protože taková jsou zkrátka v EU pravidla. Pokud tedy byl někdy čas na boj proti ETS 2, bylo to v loňském roce, kdy bylo možné legislativu v Bruselu vetovat. Abychom byli spravedliví, tak už za vlády Andreje Babiše se směrnice chystala a rýsovala se její podoba. Takže ať už to bude házet Fiala na Babiše, nebo Babiš na Fialu, podíl na tom má jak vláda současná, tak ta předchozí. Teď už nezbývá nic jiného, než převést unijní směrnici do našeho právního systému.

Koalice SPOLU

O kolik zdraží paliva?

Ať už se návrh schválí kdykoliv, bude mít dopad na peněženky nás všech. U pohonných hmot se hovoří o zdražení o dvě koruny za litr minimálně, horší scénáře odhadují navýšení ceny přes 50 korun za litr.

Vláda má otevřenou novelu zákona o emisních povolenkách, která se projednává od května a měla zahrnovat pouze kosmetické změny. Jelikož ale žádné zdražení pětikoalici politické body nezíská, původní návrh nic o ETS 2 neobsahoval a zdražení fosilních paliv tam bude přidáno poslaneckým návrhem. Minimalizuje se tak veřejná debata, propírání v médiích, na sociálních sítích a podobně. Koalice SPOLU totiž dobře ví, že komunikaci zvládnutou nemají a je to naopak silná stránka opozice, která je schopna to propírat úplně všude a pořád dokola (což se ve finále stejně stane, ale až po schválení zákona).

Z výnosů se financuje čisté dobro

Ať už tedy bude výsledek jakýkoliv, zaplatíme to celé opět my, občané. Výnosy z emisních povolenek jdou ze 100 % na ekologické projekty a kroky ke zlepšení klimatu. Financují se z nich různé dotační programy, jako například Nová zelená úsporám a podobně. Sice tedy na plné nádrži zaplatíte třeba o 150 korun více, ale zase vás bude hřát pocit, že díky tomu si mohl soused na střechu pořídit fotovoltaiku a nabíječku pro elektromobil.

Zdroj info: vlada.cz, eur-lex.europa.eu.
Zdroj médií: Depositphotos, x.com/SpoluKoalice.
sedlacek jaroslav, 16. 7. 2024 19:47
takže my, našimi penězi budeme zachranovat ekologii, přirodu, vzduch vodu. A toto otočenim zeměkoule přistane v zemich, ktere toto nedodržuji ani v nejmenšim. A k nam se pro změnu dostane ekologicky bordel těchto zemi

Podobné články