Zanesená geometrie turbodmychadla se obvykle projeví tím, že ve vyšších otáčkách motoru auto přepne do nouzového režimu. Ani v tu chvíli nemusí být nic ztraceno a geometrie se dá rozhýbat bez demontáže turba.
VIDEO: Vyčištění turba bez demontáže
Články na téma čištění turbodmychadla:
- Funguje sprej na čištění turba?
- Čištění turba bez demontáže - právě čtete
- Čištění turba sprejem bez demontáže
- Čištění turba bez demontáže? Sprejem raději ne
Proč se to děje?
Geometrie, respektive její nastavení, probíhá tak, že buď elektronika nebo podtlakový ventil pohybuje táhlem a tím se provádí natáčení lopatek. To samozřejmě ovlivní proud vzduchu, tedy jeho množství i rychlost. Mimochodem s tou rychlostí plynů je to hodně zajímavé, ta se může pohybovat i v hodnotách vyšších než 400 m/s, tedy přes 1440 km/h.
V ideálních podmínkách tedy regulace funguje jak má a lopatky se mohou natáčet v celém svém rozsahu. Problém nastává, když se s autem jezdí „na pana doktora“, tedy spíše kochací rychlostí a s motorem trvale v nízkých otáčkách. Mistři světa ve spotřebě ale po čase zapláčou, když potřebují razantně zrychlit, vytočí po čase motor a řídící jednotka zjistí, že sice regulace má pokyn otočit lopatkami tak, aby byla turbína v „maximálním průvanu“, ale neděje se tak. Pozná se to typicky z vícero ukazatelů, ale tím nejdůležitějším je senzor tlaku za turbem. Pakliže tedy geometrie nefunguje jak má, přepne řídící jednotka motor do nouzového režimu.
Italská údržba
Ve chvíli, kdy se výše uvedený scénář přihodí, je dobré zastavit, vypnout motor, vytáhnout klíček a ideálně ještě vystoupit z auta a to zamknout. Po dalším nastartování by mělo být přepnuto z nouzového zpět na běžný režim motoru. Určitě se vyplatí zkusit se rozjet a auto trochu „prohnat“. Padne-li to opět do nouzáku, asi to bude chtít zásah servisu, ale je dost dobře možné, že se to bude dít jen sporadicky. V takovém případě je reálná šance, že se vám podaří geometrii znovu rozhýbat, rozhodně to nedělejte tak, že pojedete po dálnici a motor bude trvale ve vysokých otáčkách. Tehdy je sice geometrie otevřená, ale nepohybuje se, vy naopak potřebujete, aby se pohybovala pokud možno co nejvíc. Proto je lepší zkusit pár rozjezdů na plný plyn, při kterých se lopatky otáčejí z minima do maxima a společně s vysokou teplotou spalin může skutečně nános usazenin zmizet.
Na spreje se vybodněte
Nabízí se i varianta vyčištění pomocí speciálního přípravku, který lze koupit většinou ve formě spreje. To ale není úplně ideální, protože tyto spreje jednak většinou moc nefungují a když už fungují, tak hrozí riziko, že uvolní kus nějakého karbonového nápeku, který pak poškodí turbínové kolo. Je tedy lepší zanést turbodmychadlo s nesprávně fungující geometrií do specializovaného servisu, kde si za vyčištění řeknou kolem 2 000 korun.
Princip a rizika spreje na čištění turba
Zdroj médií: Jakub Mokříš.