Auto ve smyku je největší noční můrou velké většiny řidičů. Co však v takovém případě, když se vám auto dostane do smyku, dělat a čemu byste se měli rozhodně vyhnout?
Co je smyk auta a co v dané situaci dělat
Články na téma jak zvládnout smyk:
- Jak řešit přetáčivý smyk
- Co je to smyk a jak ho zvládnout - právě čtete
- Co může vést ke smyku auta?
- Přetáčivý a nedotáčivý smyk
- Co dělat, při smyku auta na ledu
V případě, že pneumatiky na vašem vozidle ztratí přilnavost, ať už je to kvůli námraze, vodě, písku, štěrku nebo sjetému vzorku, dostane se vaše auto do smyku. A pak už je to pro vás jak sázka v loterii, jestli to bude smyk přetáčivý, nebo nedotáčivý.
Co je to smyk - nedotáčivý (understeer)
Pokud máte automobil s pohonem předních kol, bude to s největší pravděpodobností smyk nedotáčivý (understeer). Nad autem ztratíte kontrolu kvůli ztrátě přilnavosti. V praxi to znamená, že přední kola budou mít tendenci "nedokončit" zatáčku a budou klouzat dopředu. Automobil jednoduše bude "zatáčet méně" a bude mít tendenci vyjet ven ze zatáčky. Pokud do zatáčky vletíte ve vyšší rychlosti, může auto v extrémním případě ze zatáčky vyjet po přímce. Tento fakt způsobují fyzikální vlastnosti, kterými se dnes ale nebudeme úplně do hloubky zabývat. Laicky lze říct, že nedotáčivost způsobuje buďto přetížení předních kol silami, které na ně působí, a nebo je to způsobeno nedostatkem přilnavosti.
Také čtěte
Jak zvládnout smyk nedotáčivý
Smyk obecně zvládnout nejde, pokud se do něj jednou dostanete, budete jej moct maximálně "dokončit" nebo omezit. Nyní se podíváme na to, jak takový nedotáčivý smyk omezit. Logicky lze nedotáčivý smyk omezit ubráním plynu nebo zvýšením přilnavosti přesunem váhy na přední kola (což se logicky stane právě ubráním plynu nebo v některých scénářích i lehkým přibrzděním). Někteří zkušení řidiči ke srovnání nedotáčivého smyku používají taktéž ruční brzdu. V takovém případě dostanou do smyku zadní kola a z nedotáčivého smyku udělají smyk přetáčivý.
Co je smyk přetáčivý (oversteer)
Přetáčivý smyk (oversteer) se vám může přihodit především v případě, že vlastníte automobil s pohonem zadních kol. K přetáčivému smyku dojde v případě, že jako první ztratí přilnavost zadní kola. Auto bude mít v takovém případě tendenci dokončit zatáčku "dřív", tedy bude zatáčet víc, než vy chcete. Záď vašeho auta vás laicky řečeno bude "chtít předběhnout". Vůz se začne nebezpečně přibližovat ke svodidlům a bude chtít vletět dovnitř zatáčky. Jelikož jsou zadní kola logicky spojená s předními a s celým autem, stane se buď to, že vrazíte do svodidel a nebo vzhledem k fyzikálním jevům začnete rotovat kolem své osy - tento děj se v motorsportu nazývá "hodiny" (dostal hodiny).
K přetáčivosti může dojít v případě, že máte pohon zadních kol (případně i všech čtyř kol) a do zatáčky přidáte víc plynu, než jsou vaše pneumatiky schopny pojmout. Dalším důvodem může být také ubrání plynu v zatáčce, kdy dojde k tomu, že se hmotnost vozu posune vpřed a odlehčí zadní kola, nebo zatažení ruční brzdy.
I když to může vypadat děsivě, vyvolávání přetáčivého smyku je v odvětví motorsportu (rallye/drift) velmi oblíbeným. Přetáčivost může totiž přizpůsobit na šotolinových nebo zasněžených cestách nejrychlejší projetí ostrou zatáčkou.
Jak zvládnout přetáčivý smyk
Mnoho řidičů v případě přetáčivého smyku napadne vytočit kola proti pohybu zádě a přidat plyn. Tímto způsobem toho ale využívají především drifteři, kteří už mají několikrát rozbito a natrénováno. Bez dostatečných zkušeností si auto tak akorát rozbijete. Pro obyčejné smrtelníky je vhodné co nejrychleji sešlápnout spojkový pedál, aby došlo k odpojení hnací nápravy, a natočit kola proti pohybu kufru. Volantem musíte točit téměř ihned, protože pokud se vám zadek dostane do většího úhlu než 30 ° situaci už nebude možné zachránit.
Zdroj médií: Nikola Vrablová.