Je jedno, jestli přetáčivý nebo nedotáčivý, jakmile jde auto do smyku, vždycky to smrdí problémem. Ten přetáčivý je ale asi přeci jenom horší varianta.
Jak řešit přetáčivý smyk u vozidla
Články na téma jak zvládnout smyk:
- Jak řešit přetáčivý smyk - právě čtete
- Co je to smyk a jak ho zvládnout
- Co může vést ke smyku auta?
- Přetáčivý a nedotáčivý smyk
- Co dělat, při smyku auta na ledu
V případech, kdy se děje nějaká križovka, není moc času na vyhledávání řešení na internetu a popravdě i když budete mít načteno k danému tématu tisíce článků, ta první reakce bude vždy instinktivní. Někdo zpanikaří a pustí volant, jiný začne prudce brzdit, doufaje v happyend. Proto je ze všeho nejlepší mít danou situaci natrénovanou dopředu, což umožní jednak její rychlé rozpoznání a pak taky úspěšné vybruslení z ní.
V případě smyků existují speciální kurzy k tomu určené, ale od věci není ani zajet si v zimě někde na opuštěné parkoviště a na namrzlé ploše si vyzkoušet chování auta v mezních situacích. Tam si člověk zažije ty správné instinkty a prvotní reakce.
Jak vzniká přetáčivý smyk?
Při přetáčivém smyku ztratí trakci zadní náprava. Děje se tak často v okamžiku, kdy se řidič blíží do zatáčky s například namrzlým povrchem a při jejím projíždění ubere plyn. Auto, které přestane zrychlovat, se jakoby lehce zhoupne směrem dopředu a tím se zadní kola odlehčí. Na povrch tak působí nižším tlakem, což znamená i nižší tření ve směru příčném na směr jízdy. Po překonání kritické hranice, za kterou je třecí síla nižší než síla odstředivá, se zadní kola vydají ze zatáčky ven a začnou jakoby "předbíhat" ta přední, která mají zatím trakci dostatečnou.
Jak rozpoznat přetáčivý smyk?
Klíčem ke správnému řešení je rozpoznání toho, co se s autem děje. U přetáčivého smyku můžete začít pociťovat silné vibrace ze zadní části auta, které se budou přenášet i do sedačky řidiče. Volant ale půjde pořád stejně ztuha. Celé auto se začne stáčet jakoby bokem.
Řešení přetáčivého smyku
Tady neexistuje zaručený způsob řešení. Obvykle se podaří z toho vybruslit, ale čím rychleji pojedete, tím rychleji se věci dějí a tím menší časový úsek máte na reakci. Dobré taky je nejezdit úplně u okraje vozovky, protože na vyřešení situace je třeba i určitý prostor.
Také čtěte
Pokud je to jen trochu možné, určitě nebrzděte, to situaci jen zhorší. Namísto toho sešlápněte spojku a točte na opačnou stranu, jakoby směrem utíkajícímu zadku auta. A moc se s tím nemazlete, naopak se nebojte pěkně s volantem škubnout. Auto by se mělo začít srovnávat a záď auta se vydá na opačnou stranu, tedy zpět do zatáčky.
V tomto bodě ale pozor, začněte zase volant rovnat a můžete přidat plyn - akcelerace pomůže tomu, aby se celé auto nerozkývalo, což začne být v jistém bodě neřešitelné. Hodně by taky měly pomoci jízdní asistenti. Se samotným přetáčivým smykem si sami poradit neumí, ale pomohou auto srovnat do jízdního směru. Jakmile auto zase jede rovně a všechna kola mají trakci, jste z toho venku.
Výhodou je, když víte, jaký náhon má vaše vozidlo. Při přetáčivém smyku u vozidla s pohonem předních kol je nejlepší nebrzdit, volant použít pouze, aby auto zůstalo na silnici a mít sešlápnutou spojku, než vyrovnáte smyk. U přetáčivého smyku u vozidla s pohonem zadních kol nikdy nebrzděte a spojku použít až volat otočíte proti vybočené zádi vozidla.