PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak řešit přetáčivý smyk u vozidla

16. 10. 2021 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Bezpečná jízda

Je jedno, jestli přetáčivý nebo nedotáčivý, jakmile jde auto do smyku, vždycky to smrdí problémem. Ten přetáčivý je ale asi přeci jenom horší varianta.

Přetáčivý smyk

Články na téma jak zvládnout smyk:

  1. Jak řešit přetáčivý smyk - právě čtete
  2. Co je to smyk a jak ho zvládnout
  3. Co může vést ke smyku auta?
  4. Přetáčivý a nedotáčivý smyk
  5. Co dělat, při smyku auta na ledu

V případech, kdy se děje nějaká križovka, není moc času na vyhledávání řešení na internetu a popravdě i když budete mít načteno k danému tématu tisíce článků, ta první reakce bude vždy instinktivní. Někdo zpanikaří a pustí volant, jiný začne prudce brzdit, doufaje v happyend. Proto je ze všeho nejlepší mít danou situaci natrénovanou dopředu, což umožní jednak její rychlé rozpoznání a pak taky úspěšné vybruslení z ní.

V případě smyků existují speciální kurzy k tomu určené, ale od věci není ani zajet si v zimě někde na opuštěné parkoviště a na namrzlé ploše si vyzkoušet chování auta v mezních situacích. Tam si člověk zažije ty správné instinkty a prvotní reakce.

Jak vzniká přetáčivý smyk?

Při přetáčivém smyku ztratí trakci zadní náprava. Děje se tak často v okamžiku, kdy se řidič blíží do zatáčky s například namrzlým povrchem a při jejím projíždění ubere plyn. Auto, které přestane zrychlovat, se jakoby lehce zhoupne směrem dopředu a tím se zadní kola odlehčí. Na povrch tak působí nižším tlakem, což znamená i nižší tření ve směru příčném na směr jízdy. Po překonání kritické hranice, za kterou je třecí síla nižší než síla odstředivá, se zadní kola vydají ze zatáčky ven a začnou jakoby "předbíhat" ta přední, která mají zatím trakci dostatečnou.

Jak rozpoznat přetáčivý smyk?

Klíčem ke správnému řešení je rozpoznání toho, co se s autem děje. U přetáčivého smyku můžete začít pociťovat silné vibrace ze zadní části auta, které se budou přenášet i do sedačky řidiče. Volant ale půjde pořád stejně ztuha. Celé auto se začne stáčet jakoby bokem.

Řešení přetáčivého smyku

Tady neexistuje zaručený způsob řešení. Obvykle se podaří z toho vybruslit, ale čím rychleji pojedete, tím rychleji se věci dějí a tím menší časový úsek máte na reakci. Dobré taky je nejezdit úplně u okraje vozovky, protože na vyřešení situace je třeba i určitý prostor.

Pokud je to jen trochu možné, určitě nebrzděte, to situaci jen zhorší. Namísto toho sešlápněte spojku a točte na opačnou stranu, jakoby směrem utíkajícímu zadku auta. A moc se s tím nemazlete, naopak se nebojte pěkně s volantem škubnout. Auto by se mělo začít srovnávat a záď auta se vydá na opačnou stranu, tedy zpět do zatáčky.

V tomto bodě ale pozor, začněte zase volant rovnat a můžete přidat plyn - akcelerace pomůže tomu, aby se celé auto nerozkývalo, což začne být v jistém bodě neřešitelné. Hodně by taky měly pomoci jízdní asistenti. Se samotným přetáčivým smykem si sami poradit neumí, ale pomohou auto srovnat do jízdního směru. Jakmile auto zase jede rovně a všechna kola mají trakci, jste z toho venku.

Výhodou je, když víte, jaký náhon má vaše vozidlo. Při přetáčivém smyku u vozidla s pohonem předních kol je nejlepší nebrzdit, volant použít pouze, aby auto zůstalo na silnici a mít sešlápnutou spojku, než vyrovnáte smyk. U přetáčivého smyku u vozidla s pohonem zadních kol nikdy nebrzděte a spojku použít až volat otočíte proti vybočené zádi vozidla.

Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články