Jaké mohou být příčiny přetáčivého a nedotáčivého smyku? Víte, jak se jim vyhnout a jak případně reagovat?
Přetáčivý a nedotáčivý smyk vozidla a jejich příčiny
Články na téma jak zvládnout smyk:
- Jak řešit přetáčivý smyk
- Co je to smyk a jak ho zvládnout
- Co může vést ke smyku auta?
- Přetáčivý a nedotáčivý smyk - právě čtete
- Co dělat, při smyku auta na ledu
Praxe je pro zvládnutí smyku nutná
Víte, jak se chovat při jakémkoliv smyku na cestě? I když si teď čtete tento článek a četli jste už několik jiných, pokud nebudete mít praktickou vsuvku, bude vám toto čtení, s největší pravděpodobností úplně naprd. Mnoho řidičů, kteří si po přečtení článku a po shlédnutí instruktážních videí, myslí, že odteď jakýkoliv smyk poznají a vybruslí z něj, dopadne většinou tak, že začnou instinktivně brzdit, nebo raději volant úplně pustí a nechají ho svému osudu. Po dočtení tohoto článku vám tudíž rozhodně velmi vřele doporučujeme zúčastnit se jakékoliv školy smyku, nebo jiných podobných, lekcí, kde vás přesně připraví na to, co se může stát a jak se v takovém případě zachovat.
Přetáčivý smyk vozidla
Přetáčivý smyk (anglicky oversteer) je jeden z těch horších, které se vám mohou stát. Zažívají ho především řidiči aut s poháněnou zadní nápravou. V takové situaci vám totiž zadní náprava úplně ztratí trakci. Stává se tak většinou v případě, že najedete do zledovatělé nebo jednoduše jen mokré zatáčky vysokou rychlostí. Auto v takovém případě "zatáčí víc", než si sám řidič přeje. Poznat to můžete téměř okamžitě tím, že vás "zadní část auta" začíná předjíždět. Přetáčivý smyk jde dále také poznat podle toho, že se ze zadní části začne ozývat nepříjemné vibrování, které proniká až do vaší sedačky.
Extrémní přetáčivý smyk však může být také sport. Drift (drifting) je zvláštní odvětví automobilového sportu. Dochází zde k řízenému přetáčivému smyku. Zrod tohoto automobilového sportu datujeme do poloviny 60. let, kdy docházelo k nelegálním závodům v japonských horách, zvaných touge. Tyto závody se odehrávaly na horských silnicích a šlo o to, projet úseky co nejrychleji a zabránit oponentovi. K tomuto sportu je vhodné vlastnit točivý motor, samosvorný diferenciál a pohon na zadní nápravu. Na světových závodech v tomto odvětví tak nejčastěji potkáte auta značky BMW, Nissan Silvia, Toyotu AE86, nebo Honda NSX.
Nedotáčivý smyk
Při nedotáčivosti vám auto (oproti přetáčivosti, kdy "zatočí víc") zatočí o poznání méně, než jste chtěli. Nedotáčivý smyk (anglicky understeer) je akce, při níž v případě otočení volantem příliš prudce a kvůli podmínkám nebo příliš vysoké rychlosti dojde k tomu, že auto pokračuje stále v přímém směru. K nedotáčivosti v podstatě dochází, když pneumatiky vašeho vozu během zatáčky ztratí trakci a auto se kvůli tomu neotočí. Nedotáčivý smyk je nejčastější u vozidel s pohonem předních kol. I přes to se však může nedotáčivý smyk objevit také u vozidel s pohonem zadních kol a všech kol. K takovému smyku může dojít jednoduše na mokré, či zledovatělé komunikaci spolu se spojením vysoké rychlosti.
Zdroj médií: Depositphotos, Nikola Vrablová.