V životě lidí jsou rozvody něco, co znamená poklidné i dramatické konce manželství, dělení majetku, často soudy a obecně hodně negativních emocí. U automobilů jsou ale rozvody tím, co naopak zajišťuje hladký chod motoru a to, že všechno funguje, jak fungovat má.
Co to jsou rozvody auta, jaké jsou druhy
Články na téma rozvody u auta:
- Co to jsou rozvody auta, jaké jsou druhy - právě čtete
- Rozvody ventilů. Proč vyhrává OHC?
- Co jsou rozvody u auta a jaké jsou druhy?
- Rozvody motoru – kdy je vyměnit?
Funkce spalovacího motoru v představách velkého množství lidí končí u pochopení, že píst pracuje ve válci, má to nějaké cykly, do spalovacího prostoru se dostane směs paliva se vzduchem, následně je zažehnuta a nakonec jde do výfuku. Jenže motor není jenom píst ve válci. Ona směs (případně jenom vzduch, benzín je rozprášen tryskou nad píst u přímovstřikových motorů) se musí nějak dovnitř dostat ve správný okamžik, pak musí zase ventil spalovací prostor uzavřít. Následuje samozřejmě ještě otevření výfukového ventilu a jeho následné uzavření. A o správné načasování těchto procesů se starají rozvody.
Ventily se otevírají a zavírají na základě toho, jak se pohybuje vačková hřídel. Její pohyb musí být tedy nějak přímo synchronizován s klikovou hřídelí. To se může dít několika způsoby. V současné době převládají dva - řemen a řetěz. Krom vačkové hřídele rozvody pohánějí i další příslušenství motoru, pro zjednodušení ale toto v článku řešit nebudeme.
Rozvodový řetěz
Řetězový rozvod je často vzýván jako nejlepší řešení. Na jeho straně stojí velká životnost a trvanlivost. Lze se setkat s názory, že životnost řetězových rozvodů je neomezená, což není tak úplně pravda. Řetěz (u novějších motorů ozubený, dříve spíše válečkový) má své limity, postupně se vytahá, začne "zvonit" a to je nejvyšší čas pro jeho výměnu. U některých konstrukčně ne úplně vychytaných motorů dokonce uměl řetěz i selhat. Týkalo se to třeba prvních 1.2 TSI, u kterých se poddimenzovaný řetěz (spíše řetízek) velmi brzy vytahal a došlo k jeho přeskočení, což motor zabilo.
Napni ho!
Napínání řetězu a kompenzaci jeho délky řeší napínák, který na řetěz tlačí přes jednostranně uloženou lištu. Většinou je hydraulický, je spojen s olejovým okruhem a tlak oleje vytváří sílu potřebnou k napínání řetězu. Právě několik vteřin mezi tím, kdy je motor nastartován a tlak oleje ještě není dostatečný, je obvykle okamžikem, kdy vytahaný řetěz přeskočí. Jakmile je ale napnutý, tak už se to většinou nestane. Další úlohou napínáku je vyrovnávání nejrůznějších dynamických impulzů, například při prudké změně zatížení motoru.
Aby byla jasně vymezena dráha řetězu, používají se vodicí lišty. Ty jsou z plastu, kovu nebo elastomeru a styčná plocha s řetězem je potažena elastomerem. Konstrukce je obdobná jako u napínací lišty, rozdíl je v tom, že vodicí lišty jsou pevně uchycené a nemohou se ve svém uložení pohybovat.
Rozvodový řemen
Rozvody pomocí ozubeného řemenu fungují obdobně jako ty řetězové, akorát je pohání, jak už název napovídá, řemen. Ten je vyroben z plastu a uvnitř jsou vlákna buď ocelová, nebo skelná, velmi odolná vůči namáhání v tahu, která slouží jako vyztužení. Z vnějšku je odolná polyamidová tkanina, která je dobře teplotně odolná. Jak se asi čtenář dovtípí, není životnost tak slavná, jako u řetězu, ačkoliv mají automobilky obvykle nastaveny intervaly výměn tak, aby se nic nečekaného nepřihodilo. Zásadní výhodou řemenu je ale tichost a cena - je to prostě levnější řešení na výrobu.
Správné napnutí řemene je stejně důležité, jako u řetězu. Posun i o jeden jediný zub může být fatální a i kdyby se motor "nepotkal", tak zkrátka nelze provozovat agregát se špatným časováním vlivem přeskočení řemene. Napnutí se proto řeší napínací kladkou. Ta může být i manuální, v takovém případě je nutné napnutí pravidelně kontrolovat a případě upravovat.
Mokrý řemen?
V posledních letech se lze setkat i s řemeny, které při oběhu procházejí olejovou lázní. To bylo dříve něco nemyslitelného a řemen se nesměl s olejem setkat (hrozilo dramatické snížení životnosti a destrukce řemene). Pokud je na to ale řemen stavěný a "rozumí" si s olejovou náplní, přináší to řadu výhod. Předně to snižuje tření, takže chod rozvodů je hladší a o něco málo se sníží spotřeba paliva. Zároveň je toto řešení ještě tišší než rozvody suchým řemenem nebo dokonce řetězem. A v neposlední řadě je toto řešení nezřídka i odolnější. Je tak možné prodloužit interval výměny rozvodů.
Zvyšuje to ale nároky na údržbu. Je totiž nutné přesně dodržet specifikaci oleje danou výrobcem. Kdo tam naleje co mu přijde pod ruku, tomu řemen může prasknout, motor se potká a nešťastník pak kudy chodí, tudy haní výrobce vozu. Typicky třeba fordí EcoBoost s litrovým objemem (a mokrým řemenem) měl dost pošramocenou pověst proto, že zákazníci často nedodrželi přesně specifikovaného doporučení výrobce ohledně údržby a maziva a pak se nestačili divit. Přitom motor jako takový je bezproblémový, jen holt vyžaduje pečlivého majitele.