PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Výměna rozvodů motoru

16. 10. 2024 2 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Rádce motoristy

Rozvody motoru jsou natolik důležité pro jeho správnou funkci, že není dobré jejich výměnu oddalovat. Někdy je však třeba dříve, než ji předepisuje výrobce.

Výměna rozvodů motoru

Články na téma rozvody u auta:

  1. Co to jsou rozvody auta, jaké jsou druhy
  2. Rozvody ventilů. Proč vyhrává OHC?
  3. Co jsou rozvody u auta a jaké jsou druhy?
  4. Rozvody motoru – kdy je vyměnit? - právě čtete

Kdy měnit rozvody?

Rozvody motoru představují klíčový prvek v každém spalovacím motoru. Zajišťují synchronizaci mezi klikovou hřídelí a vačkovou hřídelí, což umožňuje přesné otevírání a zavírání ventilů ve správný čas. Jakákoli odchylka v této synchronizaci může vést k vážnému poškození motoru, včetně kolize ventilů s písty, což často končí destrukcí agregátu. Proto je klíčové rozvody pravidelně měnit a ideálně je alespoň čas od času zkontrolovat, pokud je to možné. Většina automobilek dnes výměnu rozvodů předepisuje.

Rozvody řemenem 

Rozvodový řemen je vyroben z kompozitního materiálu, který kombinuje gumu, nylon a někdy i kovová vlákna. Jeho výhodou je tichý chod a nízká hmotnost, což přispívá k celkové efektivitě motoru. Nicméně, vzhledem k povaze materiálů podléhá rozvodový řemen postupnému opotřebení, které může být urychleno vlivy jako jsou teplotní výkyvy, znečištění oleje palivem nebo prostá mechanická únava. Typická životnost rozvodového řemene se pohybuje mezi 60 000 až 120 000 kilometry, v závislosti na specifikaci výrobce a podmínkách, za kterých je vozidlo provozováno. Pravidelná kontrola a výměna v doporučených intervalech jsou nezbytné, aby se předešlo jeho přetržení, což by bylo s velkou pravděpodobností pro motor fatální. 

Rozvody řetězem

Kovový rozvodový řetěz je v porovnání s řemenem výrazně odolnější vůči teplotním výkyvům. Vzhledem k těmto vlastnostem má rozvodový řetěz výrazně delší životnost, která často překračuje 200 000 kilometrů a v mnoha případech může vydržet po celou životnost motoru. To je jeden z hlavních důvodů, proč je řetěz často preferován v motorech vyšší třídy a sportovních vozech, kde je kladen důraz na spolehlivost a dlouhou životnost. Nicméně, i rozvodový řetěz může podléhat opotřebení, a to zejména u vozidel s vysokým nájezdem nebo při nedostatečné údržbě, kdy může dojít k protažení řetězu nebo opotřebení vodítek a napínáků.

Že něco není, jak má být, se většinou pozná podle rachotivého zvuku po startu motoru. Napínáky bez aretace v kombinaci s vytahaným řetězem mohou zapříčinit i přeskočení řetězu. Pokud nedojde k destrukci, tedy potkání motoru, řídící jednotka okamžitě přeskočení pozná a zahlásí závadu na motoru.

Řetězové rozvody jsou dražší, těžší a mají vyšší ztráty třením. Jejich vyšší spolehlivost není pravidlem. Viz třeba motory 1.2 TSI a 1.4 TSI, u kterých byly zpočátku právě řetězové rozvody jedno velké trápení. Koncern nakonec udělal opravnou sadu, která problém prakticky vyřešila. Celá kauza ukázala, že letité dogma o spolehlivosti rozvodových řetězů je falešné.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.
Lubajs, 16. 10. 2024 23:56, reagovat
Kdysi na moji jedničkové ovci jsem výměnu rozvodů přetáhl z předepsaných 90 tisíc na 135 tisíc. Starý řemen i tak po těch kilometrech vypadal jako nový. Když jsem vyměněným řemenu značky INA, který už měl interval výměny 120 tisíc najel pouhých 80 tisíc, tak se už po bocích třepil a byl zralý na výměnu. Zajímavé je, že originální díly namontované do aut přímo z výroby a ne jen rozvoďáky, ale všechny vydrží vždycky víc než díly koupené v obchodech s autodíly a platí to i o dílech vedených, jako originální díly koncernu VW. Takže jako náhradní díly kupujete už šmejdy nižší kvality. Jinak v USA automobilky řeší na spalovacích motorech pohon vaček ne rozvodovými řemeny nebo řetězy, ale ozubenými koly, takže jim nehrozí, že by se písty potkaly s ventily jako u evropských aut s řemenovými či řetězovými rozvody. A šesti-osmi válcové motory bez turba amerických aut i dnes vydrží miliony km na rozdíl od přebuřených evropských tříválců s turbem.
Daniel Hrubý, 16. 10. 2024 15:31, reagovat
Následující příběh je i moje chyba, protože jsem nebyl důsledný a jen jsem poradil, že by si měla přítelka nechat v servisu vyměnit rozvody. Kupovala auto s nájezdem 80t km. Tehdy u mě ještě nebydlela. Už je to pár let zpátky. Takže když jsem nedávno zjistil, že má nájezd 250t, zkonstatoval jsem, že to přešvihla. Objednal jsem díly a sundal kryt a .... pak jsem pročítal servisní minulost, kteroužto si vede celkem poctivě. O rozvodech ani řádek. Takže tenhle řemen měl najeto poctivých 250t km. ( Jestli ovšem někdo prodal auto se 120t a v AAA to ještě stočili, tak ještě víc) Jak takový řemen vypadá? Je o 3mm užší, po stranách z něj trčí 20 cm cancoury a zteřelý jen malinko. Ono to mírné překročení nájezdu zas takovej průser není. Špatně udělaný rozvody se projeví velice brzo. Ale když už je to na limitu, tak to ještě chvíli vydrží. Ale jen v nouzi ( většinou finanční ) Ale nedoporučuju. Ten cancour kdyby se dostal pod řemen, tak to může přeskočit. Tohle byla regulerní časovaná bomba. I když ten motor je z těch slabších a řemen tak netrpí. A dobře udělaný rozvody a kvalita z prvovýroby taky asi udělají svoje. Na svým autě už to mám taky o pár tisíc prošvihlý a chystám se na to každým dnem. Není čas. Ale nedoporučuju. A neschovávám se za "zážitky známých". Tohle je ze života. A nejhorší smrt je ta z vyděšení. Nikdo si nevezme na triko, aby tvrdil, že to vydrží víc. Vydrželo to 2x tolik. To ano. Ale to už byla fakt ku*evská klika. No ale kdybych mohl přispět moudrem, tak největší hrozba pro řemen je starší dvouhmotový setrvačník. Pokud je už slyšet, pokud se stane, že to má krátkodobě vliv na otáčky ( i tohle jsem zažil ) tak tehdy bych fakt doporučil interval i zkrátit nebo ještě líp, vyměnit ten setrvačník a rovnou se spojkou. Proti opravě motoru je to pakatel.

Podobné články