Rozvody motoru jsou natolik důležité pro jeho správnou funkci, že není dobré jejich výměnu oddalovat. Někdy je však třeba dříve, než ji předepisuje výrobce.
Výměna rozvodů motoru
Články na téma rozvody u auta:
- Co to jsou rozvody auta, jaké jsou druhy
- Rozvody ventilů. Proč vyhrává OHC?
- Co jsou rozvody u auta a jaké jsou druhy?
- Rozvody motoru – kdy je vyměnit? - právě čtete
Kdy měnit rozvody?
Rozvody motoru představují klíčový prvek v každém spalovacím motoru. Zajišťují synchronizaci mezi klikovou hřídelí a vačkovou hřídelí, což umožňuje přesné otevírání a zavírání ventilů ve správný čas. Jakákoli odchylka v této synchronizaci může vést k vážnému poškození motoru, včetně kolize ventilů s písty, což často končí destrukcí agregátu. Proto je klíčové rozvody pravidelně měnit a ideálně je alespoň čas od času zkontrolovat, pokud je to možné. Většina automobilek dnes výměnu rozvodů předepisuje.
Rozvody řemenem
Rozvodový řemen je vyroben z kompozitního materiálu, který kombinuje gumu, nylon a někdy i kovová vlákna. Jeho výhodou je tichý chod a nízká hmotnost, což přispívá k celkové efektivitě motoru. Nicméně, vzhledem k povaze materiálů podléhá rozvodový řemen postupnému opotřebení, které může být urychleno vlivy jako jsou teplotní výkyvy, znečištění oleje palivem nebo prostá mechanická únava. Typická životnost rozvodového řemene se pohybuje mezi 60 000 až 120 000 kilometry, v závislosti na specifikaci výrobce a podmínkách, za kterých je vozidlo provozováno. Pravidelná kontrola a výměna v doporučených intervalech jsou nezbytné, aby se předešlo jeho přetržení, což by bylo s velkou pravděpodobností pro motor fatální.
Rozvody řetězem
Kovový rozvodový řetěz je v porovnání s řemenem výrazně odolnější vůči teplotním výkyvům. Vzhledem k těmto vlastnostem má rozvodový řetěz výrazně delší životnost, která často překračuje 200 000 kilometrů a v mnoha případech může vydržet po celou životnost motoru. To je jeden z hlavních důvodů, proč je řetěz často preferován v motorech vyšší třídy a sportovních vozech, kde je kladen důraz na spolehlivost a dlouhou životnost. Nicméně, i rozvodový řetěz může podléhat opotřebení, a to zejména u vozidel s vysokým nájezdem nebo při nedostatečné údržbě, kdy může dojít k protažení řetězu nebo opotřebení vodítek a napínáků.
Že něco není, jak má být, se většinou pozná podle rachotivého zvuku po startu motoru. Napínáky bez aretace v kombinaci s vytahaným řetězem mohou zapříčinit i přeskočení řetězu. Pokud nedojde k destrukci, tedy potkání motoru, řídící jednotka okamžitě přeskočení pozná a zahlásí závadu na motoru.
Řetězové rozvody jsou dražší, těžší a mají vyšší ztráty třením. Jejich vyšší spolehlivost není pravidlem. Viz třeba motory 1.2 TSI a 1.4 TSI, u kterých byly zpočátku právě řetězové rozvody jedno velké trápení. Koncern nakonec udělal opravnou sadu, která problém prakticky vyřešila. Celá kauza ukázala, že letité dogma o spolehlivosti rozvodových řetězů je falešné.
Zdroj médií: Depositphotos.