Postrachem mnoha motoristů, kteří zanedbávají údržbu svého vozu, je selhání rozvodů, které obvykle vyústí ve velice nákladnou opravu. Krom rozvodů je ale na motoru ještě jeden prvek, který pohání pomocné komponenty. Tím je klínový řemen.
Klínový řemen - jak často ho vyměnit a co se stane, když praskne?
Články na téma výměna autodílů:
- Klínový řemen - kdy ho vyměnit a co se stane, když praskne? - právě čtete
- Výměna homokinetického kloubu
- Originální autodíly vs. druhovýroba: Co se vyplatí?
- Výměna xenonové výbojky
- Jak sundat a vyměnit hlavici řadící páky
- Výměna gufer ventilů bez sundání hlavy
- Originální autodíly – kdy je zvolit a kdy sáhnout po druhovýrobě?
- Jak vyměnit vzpěry kufru
- Výměna hlavice řadící páky
- Výměna zapalovacích svíček
- Výměna nápravy na vozidle Škoda Octavia 1: Jak na to?
Pomocnými komponentami se rozumí alternátor, kompresor klimatizace, u starších vozů hydraulický posilovač řízení a vodní pumpa chlazení. Na rozdíl od přetrženého nebo přeskočeného rozvodového řetězu není v případě selhání klínového řemenu poškození instantní. Vzhledem k tomu, že se ale stará o čerpání chladicí vody a její cirkulaci v okruhu, může se snadno stát, že se motor přehřeje a poškodí.
Jak to poznám?
Ze všeho nejdříve ale poznáte poškozený klínový řemen podle toho, že přestane chladit klimatizace a pravděpodobně se rozsvítí na palubní desce kontrolka dobíjení. To proto, abyste věděli, že baterie vozidla není dobíjena, protože se netočí alternátor. Váš dojezd je tím tedy značně omezen kapacitou baterie. V okamžiku, kdy klínový řemen povolí nebo praskne, rozhodně nedoporučujeme pokračovat v jízdě dál než pár kilometrů.
Lepší je, nechat se odtáhnout do garáže nebo nejbližšího autoservisu. Výměna řemene není nic složitého. Obvykle postačí povolit napínací kladku a řemen sundat, případně, pokud praskl, tak rovnou nasadit nový. Napnutí je třeba provést dle instrukcí výrobce vozu, ale obvykle by mělo být zhruba jeden centimetr při zatlačení silou 10 Newtonů, tedy hmotností jednoho kilogramu. Po nasazení nového řemene zkuste pootočit s jednou z kladek a zkontrolujte, že vše sedí jak má. Nakonec můžete nastartovat motor a přesvědčit se, že se všechny kladky otáčejí a nový klínový řemen plní svoji funkci.
Prevence kontrolou
Pokud vám ale řemen už praskl, pravděpodobně jste poměrně dlouho kašlali na jeho kontrolu. Klínový řemen je totiž jedna z komponent, u které se dá poměrně přesně konstatovat, jak na tom je. Některé automobilky na toto mají i servisní interval, obecné doporučení je, kontrolovat ho jednou za sezónu, případně každých 30 000 kilometrů.
Že bude nejlépe řemen vyměnit, poznáte obvykle podle drobných prasklinek. Ty se objeví na boční straně řemene, časem i po obvodu a to už opravdu není na co čekat. O výměnu se ale může přihlásit i akusticky. Pokud čerstvě nastartovaný vůz začne vyluzovat pískavý zvuk zpod přední kapoty, který po chvíli ustane, je prvním podezřelým právě klínový řemen.
Klidně ho vozte s sebou
Bohužel, "klíňák" je komponentou, která se vyrábí v několika desítkách, možná stovkách provedení, podle výrobce vozu a typu motoru. Rozhodně nedoporučujeme zkoušet na svůj motor nasadit řemen, který tam nepatří. Ani s oblíbenou fintou našich dědů - svázanými silonkami, jako dočasnou náhradou, byste nemuseli pochodit. Jistotou je mít doma nebo ještě lépe přímo v autě klínový řemen náhradní. Výměna je otázka jednoho povoleného šroubu a deseti minut času. A vzhledem k tomu, že je to "stokorunová položka", není opravdu od věci si jeden klíňák do zásoby pořídit.