Jedná se o daň, kterou musí majitel zaplatit, pokud jeho vozidlo nesplňuje emisní normy. Výše daně není jednotná a počítá se z několika proměnných.
Co znamená pojem ekologická daň na auto?
Články na téma emise aut:
- Co je ekologická daň na auto? - právě čtete
- Emise - co vlastně z toho výfuku vypadává?
- Auta na vodík a emise: Kolik jich produkují?
- Ekologická plaketa a emisní zóny
- Jsou emise vaší noční můrou? Poradíme, jak jimi projít v roce 2023!
- Ekologická daň na auta v roce 2024, chystají se změny?
- Finální podoba emisní normy Euro 7
- Zakáže Brusel provozovat naftová auta?
- Malé vs. velké částice – které škodí víc a proč?
- Měření emisí je obrovský problém. Ministerstvo dopravy zavřelo další STK
Důležitým pojmem v ekologické dani jsou právě emise, které je podle určitých institucí nutné snižovat. V současné době existuje šest emisních norem. Avšak placení poplatku se týká těch, jejichž vozy spadají do normy EURO 0, 1 a 2. Lze ale očekávat, že se časem zpoplatnění bude týkat i vyšších norem. V současné době se tedy placení týká spíše starších ojetin, než novějších vozů.
Od kdy se platí ekologická daň a kdo je osvobozen
Naštěstí jde o jednorázový emisní poplatek, který se platí vždy při prvním převodu automobilu na nového majitele. Placení se týká aut do 3,5 tuny. Další převody tak už zpoplatněny nejsou. Ale pozor, kupujete-li auto z dovozu, tedy ze zahraničí, musíte daň zaplatit také, protože se tím stáváte prvním majitelem vozu v Česku a splňujete tím podmínku prvního převodu.
Výhodu mají ti, jejichž auto splňuje vyšší EURO normu, to znamená 3, 4, 5 a 6, a tak nemusí platit nic. Stejně tak neplatí nic osoby, které jsou držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P, dále pak lidé, u kterých dochází k převodu vozu z důvodu majetkového vyrovnání a nebo ten, který jej nabyl z dědictví. V případě, že bude auto prodáno dál, zaplatí ekodaň už nový majitel. Osvobozeni jsou také veteránské vozy.
Pokud nevíte, jestli na vozidle byla daň už zaplacena nebo která emisní norma se ho týká, stačí se podívat do velkého technického průkazu, kde tento údaj naleznete.
Cena může prodražit nákup
Samozřejmě s ohledem na emisní normy je vhodné se poohlížet po takových ojetinách, které splňují vyšší normy, a tak se placení vyhnout. Pokud ale objevíte auto, které za to stojí, pak vás od koupi asi nic nezastaví. V tomto případě je nutné tedy připočítat ke koupi ještě pár tisíc navíc právě kvůli ekologické dani auta(pokud ještě nebyla zaplacena).
Nejvíce se platí za EURO 0, které je zpoplatněno 10 000 korun. V takovém případě si ale člověk říká, jestli nebude lepší stroj raději ekologicky zlikvidovat, než za něj platit tolik peněž, když jeho hodnota je možná nižší. EURO 1 je dále zpoplatněno 5 000 korunami a za EURO 2 zaplatíte 3 000 korun. Tyto částky platí pro rok 2021. V příštích letech je možné, že budete platit ekologickou daň i za EURO 3.
Příklady vozidel jednotlivých norem
Emisní norma | Poplatek a příklad |
---|---|
norma EURO 0 | Poplatek 10 tisíc korun se může týkat vozů jako je třeba Trabant. Auto ve většině případů nemají katalyzátor nebo filtr pevných částic, a tak je produkce emisí poměrně velká. |
norma EURO 1 | Platíte 5 tisíc korun. Sem patří třeba Volkswagen Golf 2. generace |
norma EURO 2 | Nejnižší ekologický poplatek zaplatíte za tuto normu a to 3 tisíce korun. Platí většinou pro auta roku výroby 1996 až 2000. |
norma EURO 3 | Tato norma je na hranici a je možné, že se jí poplatek v příštích letech bude rovněž už týkat. Do kategorie patří vozy vyrobeny po roce 2000, jejichž výše emisí je prozatím pro směrnici přijatelná. |