🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
HROMADNÝ NÁKUP 🛞

Volkswagen a problém s diesely normy Euro 5 a Euro 6

1. 9. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality Tipy a rady

Tendence dostat ze silnic auta se spalováky a nahradit je moderními elektromobily zesilují. Dost možná to pocítí i majitelé mladších ojetin plnících normy Euro 6.

Zakáže Brusel provozovat naftová auta?

Shrnutí problému

Celý problém je natolik komplikovaný, že se jej pokusíme nejdříve stručně shrnout v pár jednoduchých bodech, seřadíme je i chronologicky tak, jak se události odehrávaly v čase.

  • Volkswagen ve snaze neohrozit motory svých aut implementoval funkci odpojení emisních systémů redukce NOx (oxidů dusíku). Pro tuto funkci se vžil název „teplotní okno“.
  • Teplotním oknem se rozumí podmínky, kdy je teplota nasávaného vzduchu mezi 15 a 33 stupni. Závisí to i na tlaku vzduchu, ve stručnosti se auto nesmí nacházet v nadmořské výšce přes 1000 metrů. Pakliže se vůz dostane mimo teplotní okno, řídící jednotka na to reaguje a omezí účinek emisních systémů. Skrytou funkcí disponují vozy koncernu VAG s dieselovými motory plnícími Euro 5 a podle dostupných informací i Euro 6.
  • Auta s naftovými motory takto prošla přes emisní zkoušky, dostala příslušné certifikace a schválení.
  • Rakouští spotřebitelé, kteří si zakoupili auta mezi roky 2011 a 2013 se začali domáhat zneplatnění kupních smluv. Podle jejich názoru totiž po většinu roku systém snižuje účinnost redukce emisí.
  • Rakouské soudy se dotázaly Soudního dvoru Evropské unie, jestli je teplotní okno přípustné a zdali tím nejsou dotčena práva spotřebitele.
  • Soudní dvůr Evropské unie konstatoval, že zařízení, které zaručuje plnění emisních limitů pouze v určitém rozsahu teplot, který není nijak nestandardní, je zakázáno.
  • Soudní dvůr EU by měl definitivní verdikt vynést v listopadu. Reálně hrozí, že se povolení vydaná pro auta, která operují s teplotním oknem, stanou neplatnými.
  • Provoz takových aut by se stal nezákonným, daná vozidla by tím pádem byla prakticky bezcenná.

Normy ta auta splnila, ale…

Největší problém celé kauzy je fakt, že Brusel předepsal nějaké normy, nějaký postup testu, auta tímto procesem prošla a limity splnila. Bohužel, za specifických podmínek, tedy v reálném provozu, už to s tím plněním nebude tak horké. Píšeme o specifických podmínkách a není náhodou, že první podnět přišel o zákazníků v Rakousku. Tam totiž výška 1000 metrů nic neznamená a spousta aut se mimo teplotní okno pohybuje prakticky trvale. Není tedy divu, že Bruselu, který je aktuálně velmi „nenakloněn“ spalovákům, je to trnem v oku.

Jaké je řešení situace?

V podstatě existuje několik hlavních možností, které mohou nastat. Začněme od těch optimističtějších:

  • Je docela dobře možné, že SD EU nazná, že retroaktivní zásah, tedy vymáhání práva na základě něčeho, co v dané době technicky v rozporu s platnou legislativou nebylo, není možné a celou věc nakonec smete ze stolu.
  • Volkswagen dostane obří pokutu, ale jeho auta budou moci po silnicích jezdit dál. Ať už na základě nějaké výjimky nebo vyneseného rozsudku. SD EU si možná uvědomí, že je jako instituce sice nezávislá, ale udělat ze dne na den několik milionů aut (jenom v Německu to bude zhruba 8-10 milionů vozidel) neschopných provozu není jen tak.
  • Volkswagen dostane obří pokutu, najde technické řešení (nový software) a udělá se masivní svolávací akce. Zhorší se životnost některých komponent, například EGR a DPF a dost možná se změní některé výkonové parametry dotčených motorů, což vyústí v další soudní spory se spotřebiteli, které pravděpodobně nebudou úspěšné, protože auta jsou již po záruce. Toto je velmi nepravděpodobná varianta.
  • SD EU dojde k závěru, že dotčená auta nesmí na silnici. Volkswagen dostane obří pokutu, nešťastní majitelé budou běsnit a na rychle shánět nová auta. Dotčeným majitelům, jejichž vozidla se stanou přes noc bezcenná dá automobilka 10% slevu na pořízení nového koncernového elektromobilu.

Zdroj info: Soudní dvůr Evropské unie, curia.europa.eu.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články