Mezi moderní automatické převodovky spadají jak CVT, tak i planetová skříň s hydroměničem jako zástupce klasičtější koncepce. Obě mají své výhody i nevýhody.
VIDEO: Jaký automat do auta zvolit? Hydroměnič, nebo CVT?
Články na téma druhy automatických převodovek:
- Variátor - CVT převodovka
- Převodovka PowerShift
- Direct Shift-CVT převodovka
- e-CVT převodovka
- Hydroměnič vs. CVT převodovka - právě čtete
- Direct Shift CVT převodovka
- e-CVT není CVT
Převodovka CVT
Zkratka CVT znamená continuously variable transmission a je to skutečně výstižné pojmenování. CVT totiž nemá pevně dané převody, naopak jich má teoreticky nekonečno, nebo taky žádné. Převodový poměr se zde mění plynule posunem řemenu nebo řetězu po řemenicích, jež mění svůj vnitřní průměr. Řemen je totiž natažen mezi dvěma páry kuželových kol (řemenice), která se vzájemně mohou přibližovat a oddalovat. Díky tomu se mění i obvod kružnice, kterou řemen na dané řemenici opisuje. Když takto měníme průměr obou řemenic, můžeme plynule měnit i převodový poměr.
Variátory existují v nejrůznějších variantách, přičemž ty modernější mají přednastavené nějaké „pevné“ převodové poměry, aby odpadla jedna z největších nevýhod CVT – zvláštní akustický projev. Může za to princip funkce, tedy možnost držet motor v konstantních otáčkách a zrychlovat vůz plynulou a postupnou změnou převodu. Což je všechno, jenom ne přirozené. Řidič tak šlápne na plyn, motor se vytočí, vůz zrychluje ale zvuková kulisa je monotónní, což přijde spoustě lidí zvláštní. Pevně dané průměry řemenic, mezi kterými řídící jednotka přepíná, toto eliminují. Otáčky motoru tak kolísají jako při řazení běžného automatu.
Také čtěte
Zásadní výhodu má CVT ve městě, a to díky již zmíněné efektivitě, která významně šetří palivo. Nevýhodou je tření, které v této převodovce probíhá neustále a je i nutností, bez něj by řemen nebo řetěz po řemenicích klouzal a nebylo by možné přenášet krouticí moment. Jenže kde je tření, tam je zpravidla i otěr. Olej variátoru se tak po čase začne plnit malými kovovými částečkami, a i když mají obvykle tyto převodovky dva filtry, respektive sítka, na mikročástečky to nefunguje. Fungují jako abrazivo, dokud je nezachytí magnety, které jsou uvnitř skříně přesně k tomuto účelu.
CVT převodovka tak vyžaduje výměny oleje ideálně po 30 tisících kilometrech, jakkoliv někdy výrobci tvrdí, že to potřeba není. Jedině odpovídající mazivo, které bude plnit svoji funkci, může zajistit dlouhou životnost. Kdo olej měnit nebude, toho čeká drahý servis, který není vždy úplně rentabilní a lehce může v nákladech překročit zůstatkovou hodnotu auta.
Planetová převodovka s hydroměničem
V tuto chvíli asi nejrozšířenější druh převodovek, který je současně také asi nejdéle vyvíjený. Tomu odpovídá i spolehlivost – při správné péči se dá srovnat s klasickým manuálem, stačí pravidelně měnit olej (s proplachem). Řazení převodů, které jsou narozdíl od CVT pevně dané, probíhá pomocí lamelových spojek ovládaných nejčastěji hydraulicky. Kroutící moment se na planetové převody přenáší velmi plynule díky hydroměniči, což je zjednodušeně uzavřené pouzdro, uvnitř kterého je na výstupní hřídeli z motoru čerpadlové oběžné kolo. To čerpá olej a naproti němu je turbína, kterou tlak oleje otáčí a její hřídel jde do převodovky. Přenos síly není mechanický, ale je realizován prostřednictvím tlaku oleje. Z čehož plyne i výhoda v podobě velmi plynulého chodu, při správné funkci jsou rozjezdy i změny převodů velmi plynulé a hladké.
Drobným záporem plynoucím z principu funkce je u planetové převodovky s hydroměničem prokluz. Vzhledem k absenci mechanické vazby na klikovou hřídel jsou logické určité ztráty. Moderní skříně je ale umějí do značné míry eliminovat tím, že si v případě potřeby zamknou čerpadlo a turbínu mechanicky, takže v tu chvíli je tam skutečně pevné spojení. Jenže to není možné vždy a neustále, proto není tento druh převodovek zdaleka tak efektivní, jako jiná řešení.
Planetová převodovka s hydroměničem vs. CVT
Když si obě řešení srovnáme, tak se o obou dá prohlásit, že ve městě nemají problém s fungováním a městský provoz nesnižuje jejich životnost, jako třeba u DSG. Na dlouhých trasách ale bude mít navrch hydroměnič díky méně otravnému projevu a potenciálně delší životnosti. Tou odpovídá i nasazení – CVT bývá časté u městských aut, kdežto větší a luxusnější vozy bývají vybaveny planetovou klasikou. Jak ale ukazuje třeba Subaru, i tady jsou určité výjimky.
Zdroj médií: Depositphotos, Automatické převodovky Praha.
Za srovnání CVT oproti převodovce s hydroměničem děkujeme
Automatické převodovky Praha jsou specialisté na automatické převodovky s primárním zaměřením na servis, opravu a repase automatických převodovek všech druhů. Výměna oleje v automatické převodovce nebyla nikdy jednodušší.