Design aut – jak ho mění elektromobily?

24. 1. 2025 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech

Každou velkou technologickou změnu provázejí i změny v estetice a kultuře. Po době spalováků přichází elektrifikace úplně všeho, kam jenom elektřina nacpat jde. A s sebou to nese i změny v tom, jak vypadají auta a lidé kolem nich. 

Design aut – jak ho mění elektromobily?

Když se podíváme do historie automobilismu, tak už jsme to tu měli několikrát. První auta měla poměrně blízko ke kočárům, které tahala koňská spřežení. Postupem času jim narostly čumáky, zmenšila a rozšířila se kola, zkrátka se vše přizpůsobilo. 

Následovalo několik různých mezidobí, kdy do podoby motorových vozidel promlouvala tu jaderná energie, tu kultura hippies, ale i třeba ropná krize. Pokud skutečně spalovací motory přestanou být akceptovatelnou formou pohonu, dočkáme se nepochybně další velké změny. V tuto chvíli stojíme na jejím prahu. 

Změny designu 

Elektromobily mají na své straně hned několik velkých výhod, kterých mohou využít a bez pochyby budou tato pozitiva akcentována i v jejich podobě. Ostatně, u spousty aut už se to děje. 

  • Malý motor – proti spalováku je elektromotor výrazně menší a nevyžaduje takový prostor pro zástavbu. Auta tak nebudou muset mít tak výrazně dlouhé převisy a obecně bude možné posadit řidiče se spolujezdcem víc dopředu, což už se ostatně i děje. Dejte si vedle sebe Mercedes-Benz třídy S a Mercedes-Benz EQS. Najdete rozdíl?  
  • Dojem pokojíčku je opět něco, čemu pomáhá menší zástavba, plochá podlaha a zejména ticho. Středový tunel netřeba, čehož využila třeba Honda e. To je snad nejútulnější auto, které jsme kdy v redakci měli. Prostor pro nohy řidiče a spolujezdce je tady oddělen spíš jen tak, aby se neřeklo. Elektromobily, tedy minimálně část z nich, dost možná půjdou touto cestou a budou se snažit v uživatelích vytvořit pocit útulného prostoru.

  • Jednoduchost a minimalismus po vzoru Tesly je dalším aspektem, který se dnes hojně prosazuje. Tesla přišla s na tehdejší dobu dost šokujícím přístupem – minimum tlačítek, žádné budíky a vše důležité se odehrává na středovém displeji. Postupem času ji následovalo třeba Volvo, které u EX30 zvolilo stejnou strategii. Má to výhodu v tom, že je to levnější a pokud se vám povede systém dostatečně odladit, aby byl přehledný a svižný, dá se to bez problémů používat. Běda tomu, kdo to naopak podcení a odsoudí řidiče k používání něčeho podobného, co předvedla škodovka u prvních verzí čtyřkové oktávky! 

Kulturní aspekty 

Tady si dovolím trochu subjektivních názorů. Přesto, že mám rád všechny druhy pohonu, bez ohledu na to, odkud se bere energie, připadám si často ve styku s majiteli elektromobilů jako vyvrhel. Co tak pozoruji, hodně majitelů těchto aut (zejména u značky Tesla je to hodně patrné) si zakládá na tom, že tím zachraňují svět a konají nějaké obecně prospěšné dobro. Strašně těžko se s nimi vede diskuse, protože už z principu se na majitele spalováků dívají dost s opovržením.  

Ne všichni samozřejmě, ale takovýchto jedinců vystupuje v nejrůznějších skupinách, na fórech, ba dokonce i na YouTube solidní množství. Naštěstí je pořád ještě dost těch normálních, kteří nemají sektářské tendence a dá se s nimi úplně normálně pokecat. Do budoucna, jak budou elektrická auta dostupnější, dojde k „ředění“ těchto extrémů.  Procento povýšenců se bude zmenšovat a skupiny se stanou méně toxickými. 

Zajímavé bude také sledovat, co udělají s vývojem samořiditelná auta. Tady se nabízí hned několik cest, kterými se může vývoj ubírat. Bude možné sledování filmů za jízdy, což může vyústit třeba i ve změny filmového průmyslu (začnou se točit kratší filmy). A pokud se povede dotáhnout autopilota do opravdu hodně pokročilé podoby, tak kdo ví... třeba bude možné jezdit pod vlivem (protože vlastně všichni v autě budou spolujezdci) a nebude nutné mít k autu i řidičák, aby se člověk mohl někam přepravit. 

Zdroj info: autorský text, Volvo, Mercedes-Benz.
Zdroj médií: Mercedes-Benz, Depositphotos, Jakub Mokříš.

Jak dlouho vám vydržela poslední autobaterie?

Méně jak 4 roky 2 370
20 %
5 až 7 let 4 166
34 %
Více jak 7 let 5 579
46 %

Podobné články