Od Volva EX30 jsem měl velká očekávání, nakonec mě však uhranulo úplně jiným způsobem. Nabízí sice minimalistický design, ale lákavou cenovku a nejmodernější technologie. Dokáže ale svou jízdou potěšit nadšence do aut? Tohle je můj názor na elektrické Volvo EX30.
Druhý názor: Volvo EX30 – potěší i automobilové nadšence?
Články na téma Volvo EX30:
- Infotainment Volvo EX30 a plánování trasy
- Test: Volvo EX30 – šetřit se musí umět
- Druhý názor: Volvo EX30 - právě čtete
Kolega Jakub už o elektrickém Volvu EX30 napsal plnohodnotný test, já si tedy odpustím počáteční zdvořilostní fráze a vrhu se rovnou k věci. Na novinku v portfoliu švédské automobilky jsem se totiž podíval očima člověka, který je nadšencem do aut a jejich řízení. Má nejmenší Volvo šanci u mě uspět? Zpočátku musím říct, že před prvním svezením jsem neměl zrovna malá očekávání. S EX „třicítkou“ jsem se poprvé setkal už před jedenácti měsíci při příležitosti prvního představení. Tehdy na mě zapůsobila především nečekaně přijatelná cenovka, slušný výkon i dojezd a vůči ostatním Volvům úplně nově koncipovaná kabina.
Jeden tablet stačí, drahoušku
Design auta je věc subjektivní – osobně se mi nejprve moc nezdál, ale příplatková 20″ kola v rozích karoserie a zajímavý světelný podpis udělají naživo své. Svou první osobní zkušenost s elektrickým Volvem však zažívám v kabině. Nové modely švédské značky se vyznačují jediným centrálním dotykovým displejem – v tomto případě o velikosti 12,3″ – kde se kromě infotainmentu zobrazují i jízdní data či rychlost. Osobně toho moc fanouškem nejsem. Kdyby byla EX30 vybavena head-up displejem, asi bych to neřešil, ale sledovat rychlost v poměrně malém okénku na centrálním displeji mi nepřijde zrovna ideální. A nějaké výhrady mám i k samotnému infotainmentu.
Volvo jsem za systém postavený na Androidu vždy chválil. Nejinak tomu je i v tomto případě. Nový infotainment je navoněný, hezký na pohled, na můj vkus se z něj však vytratila ona lehkost a přehlednost, která zdobí infotainment v ostatních Volvech. A to raději ani nemluvím o záseku, který se mi stal při přepínání rádia, kdy následně nešlo skrze obrazovku zesilovat, zeslabovat, přepínat, nic. Pomohlo až dlouhodobější odstavení auta a do budoucna to snad vyřeší over-the-air aktualizace. Trošku tady narážím na fakt, že Volvo EX30 z většiny ovládáte právě srze dotykovou obrazovku.
Chytré úspory
V úvodu jsem říkal, že Volvo přijíždí na trh s velmi lákavou cenovkou. Ta startuje na částce 869 000 korun – jen doplním, že vyšplhat se může i na více než 1,2 milionu. Aby však Volvo dosáhlo nízké počáteční ceny, muselo nemálo šetřit. Šlo na to ale velmi chytře a téměř dokonale balancuje na hraně, kdy jsou úspory pro zákazníka tolerovatelné, a kdy ne. Všimněte si třeba, že jeden ovladač má obvykle více funkcí, po bocích auta nejsou ovladače vůbec a vpředu dokonce nejsou ve dveřích ani reproduktory. Nejenom že tím vnikne velký úložný prostor ve dveřích, ale přesunutí ovladačů na dotykovou obrazovku, případně k loketní opěrce, ještě ušetří nemalé náklady na kabeláž.
O reprodukci hudby se mimochodem velmi dobře stará soundbar Harman Kardon pod čelním sklem a šetří to další cenné kačky. Příkladem šetření byl pro mě i klíček od auta. Ten na sobě nemá jediné tlačítko a na dálku s ním auto neodemknete – spolehnout se musíte buď na dotyk řidičovy kliky dveří, automatické handsfree odemknutí při přiblížení k autu, nebo na aplikaci v telefonu. Budoucnost? Těžko říct. Úporným opatřením, které může být pro někoho až laciné, je široké použití recyklovaných materiálů. Osobně mi to ale nijak nevadilo, materiály působily zajímavě a nevšedně. Volvo naopak na udržitelnosti svých aut staví a je to jeden z prodejních bodů.
Také čtěte
Méně více
Možná to z předchozích řádků vypadá, že byla moje osobní zkušenost s EX30 doslova traumatizujícím zážitkem. Tak to ale opravdu není. Podobně jako nový smartphone nebo notebook totiž i elektromobil od Volva vyžaduje prvotní časovou investici, abyste si vše nastavili pro svoje potřeby. Udělejte to, uložte si profil a po každém nastoupení na vás bude čekat pro vás nastavené auto, v jehož minimalistickém interiéru je radost trávit čas. Dotykovou obrazovku v tom případě budete používat minimálně a pokud ano, běžných úkonů dosáhnete rychle a intuitivně. Případně jdou některé funkce přenést na programovatelné tlačítko na volantu. Volvo EX30 je zkrátka o zvyku. Až na některé detaily však můžu říct, že méně je v tomto případě více. A třeba výsuvný úložný šuplík z loketní opěrky, který vznikl právě díky minimalistickému designu, je vyloženě geniální.
Podvozek z jiného světa
Mnoho odpůrců neustále opakuje, že Volvo je Čínské a už to není co to bývalo. Fajn, nemá cenu to zapírat – EX30 stojí na platformě SEA2 od automobilky Geely. Sdílí ji například s modely Smart #1 nebo Zeekr X a další budou dost možná následovat. Jenže Volvo má v záloze tajnou zbraň, kterou se od veškeré konkurence zásadně odlišuje a mě si tím naprosto získalo. Tou zbraní je podvozek, který je jedním slovem dokonalý. Mezi novináři koluje historka, že ho ladil inženýr, který pro švédskou značku pracoval více než tři desetiletí, a právě EX30 je jeho poslední projekt před penzí.
No ať už ladil podvozek kdokoliv, odvedl zatraceně dobrou práci. Podvozek EX30 umí být příkladně komfortní, krásně žehlí městské zpomalovací prahy i rozbité okresky. Komfortní je do takové míry, že mu nevadí ani kombinace velkých 20″ kol a typických českých výmolů. To mnohdy nelze říct ani o autech o několik tříd výše. A nevšiml jsem si toho pouze já, ale i moji pasažéři, což se obvykle nestává. Nebudu lhát, tohle bych od kompaktního elektrického crossoveru vůbec nečekal. Jenže komfort je jedna věc, ale co jízda v zatáčkách?
Tady přichází další překvapení. Chvilku jsem si sice musel zvykat na „čtveratý“ volant, ale pak jsem si hrátky v zatáčkách vyloženě užíval. Pochválit musím i super polohu za volantem. Podvozek je sice laděný do měkka, ale díky jeho poddajnosti se o něj umí auto krásně opřít a zatáčky vykružuje s naprostým přehledem a jistotou. Neexistuje, že by EX30 v zatáčce rozhodil nějaký hrb, či výmol. Mechanický grip má tohle auto opravdu působivý a udělalo na mě vážně dojem. Přidejme k tomu přesné rychlé řízení a troufám si tvrdit, že mě jízda s elektrickým Volvem nadmíru bavila.
A co pohon?
K vyzkoušení jsem dostal verzi s jedním elektromotorem na zadní nápravě. I to byl dost možná důvod, proč je EX30 tak schopná v zatáčkách. Při první jízdě na mokré vozovce měl dokonce zadek po dostatečném pobídnutí tendenci vybočit. Jak tomu ale u bezpečností posedlého Volva bývá, elektronika jakékoliv tanečky velmi rychle zkrotila. Pro běžného uživatele je to ale možná dobře. Dynamicky je tahle slabší verze stále velmi schopná – ostatně stovka za 5,3 sekundy a schopnost zatlačit vás kdykoliv do sedačky je všeříkající a na silnici moc přemožitelů nenajdete. Zadokolka mi svým naladěním i rychlostí vyhovovala, chápu ale, že příplatek 60 tisíc za čtyřkolku s dynamikou supersportu je velmi lákavá nabídka.
Závěrečné zhodnocení
S Volvem EX30 jsem ani zdaleka nestrávil tolik času, abych si mohl dovolit udělal plnohodnotný závěr. Například spotřebu jsem vůbec neřešil – nicméně dostal jsem se při klidné jízdě někam k 16 kWh na sto kilometrů. Na závěr si však dovolím shrnout některé dojmy, které ve mně EX30 zanechala. Svižný pohon se od elektromobilu tak nějak čeká, do nebe však musím vyzdvihnout naladění podvozku. To se prostě povedlo a je to velký trumf. I minimalistický interiér nakonec hodnotím jako povedený a pochvalu zaslouží Volvo i za hospodaření s vnitřním prostorem – dvoupatrový zavazadlový prostor je objemnější, než se na první pohled zdá, nechybí kufr pod přední kapotou a úložných prostor v interiéru je také dostatek.
Volvo EX30 mě nakonec uhranulo víc, než jsem si původně představoval. Ano, chybí mi ukazatele jízdních dat před řidičem, interiér by snesl pár tlačítek navíc, ale jako komplet je tohle malé Volvo mimořádně promyšlený a dotažený celek a jednoznačně se řadí mezi nejschopnější elektromobily i auta, které jsem měl tu čest řídit. A nejlepší na tom je, že vše zmíněné v tomto článku máte už v základní výbavě, se kterou se vejdete hluboko pod milion. Vše ostatní jsou jen komfortní a vzhledové prvky, které na jízdní zážitek nemají vliv. To mi na prémiový elektromobil, a navíc takhle dobrý, nepřijde jako špatná nabídka.
Zdroj médií: Radim Krejčík.